Montera smörjnppel till svinglagren

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Ska byta svinglagren på min KX och tänkte i samma veva försöka sätta dit en smörjnippel. Jag tänkte använda samma princip som på länkaget på den här KX 125an från 86. Det jag funderar över är om det går och få hål på själva innerhylsan. Den är ju härdad och stenhård, lär inte gå och borra igenom den iaf. Och om fettet kanske åker ut imellan svingaxeln och hylsan istället för in i lagret.

Bifogat

• Bild 057.jpg
    Bild 057.jpg
    98.4 KB · Visningar: 153
  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    117.6 KB · Visningar: 139
Jag försöker ibland få dit dom i svingen i stället, utfrån lagret sas. Kan vara knepigt, framförallt
på kedjesidan. Gäller att kedjan inte tar den och att komma åt att smörja. Sen blir det ungefär
samma bekymmer att få in smörjan i lagret. Men får du bara in den innanför tätningarna så smyger
fettet nog in i lagret vartefter. Kanske ett jack i kanten på bussningen fixar det. (Om du går via svingaxeln).
Svingaxeln drar ihop bussningar och sånt, så att det fettet går ut mellan axel o bussning tror jag inte.
M vinkelslip kan man jacka o slipa hål i vad som helst f.ö.
Gäller att man hittar på nåt så att fettet kommer in, hur än bussningen o axeln vrider sig iaf.
/u

Ingoberra skrev:
Ska byta svinglagren på min KX och tänkte i samma veva försöka sätta dit en smörjnippel. Jag tänkte använda samma princip som på länkaget på den här KX 125an från 86. Det jag funderar över är om det går och få hål på själva innerhylsan. Den är ju härdad och stenhård, lär inte gå och borra igenom den iaf. Och om fettet kanske åker ut imellan svingaxeln och hylsan istället för in i lagret.
Har för mig att det finns tips för montering av smörjnippel på svingen på soe.se eller enduromx.com, men hittar det inte. Jag har för mig (Minnet kan vara dåligt) att de monterade nipplarna enligt bilden nedan. Dvs borra i svingen "mellan" lagren.

/Emil

Bifogat

• Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    62.1 KB · Visningar: 96
Hade det bara funnit plats så hade det varit enklast att sätta dom på svingen, men det är kört tom på h sidan.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt