Montera slanglöst däck på vn 800 fälg?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
På fälgen idag så sitter det ett däck med slang monterat. Jag tänkte montera ett slanglöst däck i kväll. Är det nån skillnad på en fälg för slang vs en slanglös?

Är det ekerfälgar eller helgjutna fälgar?

Edit: Ett litet förtydligande.
Trådekerfälgar brukar för det mesta kräva att man använder slang (de har ju en massa hål i fälgbanan där luften kan läka ut). Gjutna fälgar brukar inte behöva slang. Men det går väl att köra med slang i ett slanglöst däck?

Last edited:
Är det ekerfälgar eller helgjutna fälgar?

Edit: Ett litet förtydligande.
Trådekerfälgar brukar för det mesta kräva att man använder slang (de har ju en massa hål i fälgbanan där luften kan läka ut). Gjutna fälgar brukar inte behöva slang. Men det går väl att köra med slang i ett slanglöst däck?

Det är ekerfälgar. Sitter en svart gummiring på insidan i mitten av fälgen över ekerfästena. Vet inte om den bara är till för att skydda slangen eller om den hjälper till att täta för luft också.

Vad jag har googlat mig fram till så ska man inte köra med slang i slanglösa däck. Men jag har ju sett flera andra vn 800 med originalfälg och slanglösa däck så det verkar ju finnas en lösning. Hur dom har gjort är väl frågan.

Nån som kör med slang i ett däck som ska vara slanglöst?

Jag har kört med slang i slanglösa däck, inga problem...

Låter bra, körde du många mil med det upplägget?

Verkar som lättaste alternativet blir att köpa en ny innerslang med diameter 150/80B16. Den som sitter på är 140/90B16.

Låter bra, körde du många mil med det upplägget?

Verkar som lättaste alternativet blir att köpa en ny innerslang med diameter 150/80B16. Den som sitter på är 140/90B16.

Med min Bonneville gick jag upp från 130 bak till 150 med samma innerslang, även det slanglöstdäck med slang, körde 500 mil innan jag sålde, inga problem.

Med min Bonneville gick jag upp från 130 bak till 150 med samma innerslang, även det slanglöstdäck med slang, körde 500 mil innan jag sålde, inga problem.

Var på väg att slänga på däcket med den gamla slangen, men såg att den var lagad. Köper en ny hel slang imorgon med rätt dimension :)

Slang vs 9/11 = 1 - 0.

Självklart så lyckades man punktera nya slangen med däckjärnet, trots att man försökte vara så försiktig som möjligt. Skapligt frustrerande :(

Varför kunde det inte bara varit slanglöst....

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back