Montera packningar

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Har bytt kopplingsfjädrar, samt lite packningar vid drivaxeln och kopplingen.

Nu skall kåporna monteras tillbaks och då undrar jag om man skall göra något med packningarna eller montera dem "torrt". Det är vanliga "pappers" packningar och på/runt/vid sidan avc de gamla finns någon form av silikon/gummimassa.

Räcker det alltså att bara smälla dit skiten eller behövs något annat för att det ska bli tätt (för tätt ska det bli :yoparty )
 
Montera torrt. Mindre risk att packningarna smiter när du drar åt...
Rengör dock alla ytor ytterst nogrannt.

Mvh Sleven...
 
Dez skrev:
Har bytt kopplingsfjädrar, samt lite packningar vid drivaxeln och kopplingen.

Nu skall kåporna monteras tillbaks och då undrar jag om man skall göra något med packningarna eller montera dem "torrt". Det är vanliga "pappers" packningar och på/runt/vid sidan avc de gamla finns någon form av silikon/gummimassa.

Räcker det alltså att bara smälla dit skiten eller behövs något annat för att det ska bli tätt (för tätt ska det bli :yoparty )


Man brukar, sedan gammalt, smörja in papperspackningar med lite motorolja på bägge sidor om packningen och, självklart, se till att alla gammla rester av den gammla packningen är borta. Detta för att packningen inte skall bränna fast och lättare lossna om man måste montera isär det igen någon gång!

Jag har alltid gjort så och aldrig haft problem med läckande packningar och jag har skruvat en del!

// Niklas
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top