Montera packbox CBR929

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag håller på och byter packboxar på min CBR929 -00, och jag får verkligen inte packboxen på plats i det sista momentet innan man sätter dit c-clipset och dammskyddet.

Nån som har några bra tips eller är det bara att slanta upp deg för ett sånt där specialverktyg? Kanske finns det någon söder om Sthlm som kan tänka sig att låna ut sitt?

Har sökt över hela internet känns det som, men ingen lösning i sikte.

Hjäääälp!

USD gaffel? Sitter väl en teflonring innanför packboxen, den måste du slå in innan du får dit packboxen helt.

Fast det är säkert inte likadant som på KTM men nu har du iaf lite att gå på.

Ja, det är en usd-gaffel. Brickan innanför har jag haft på plats, men det spelar ingen roll. Jag får helt enkelt inte packboxen i rakt. Den lägger sig snett, och försöker jag driva på ena sidan så åker motsatta sidan upp såklart. Provade t o m och ta isär och bara försöka få packboxen på plats på ytterbenet bara för att se passformen, och jag får den inte på plats då heller.

Honda originaldelar.

USD gaffel? Sitter väl en teflonring innanför packboxen, den måste du slå in innan du får dit packboxen helt.

Fast det är säkert inte likadant som på KTM men nu har du iaf lite att gå på.

Vad använder du för att driva packboxen med nu? Den gammla trasiga packboxen kan fungera om du slipar till den o moddar den lite lätt.

har för mig att det finns nån tråd där jag sett detta...

Vad ska jag göra med den gamla packboxen? Jag har klippt av den på ett ställe, funderar på att klippa den i två halvor och spänna ihop den med något buntband eller en slangklämma eller liknande, men det är för lite utrymme att kunna driva på känns det som. Ska det gå att få dit med handkraft?

Har inte tillgång till slip.

Vad använder du för att driva packboxen med nu? Den gammla trasiga packboxen kan fungera om du slipar till den o moddar den lite lätt.

har för mig att det finns nån tråd där jag sett detta...

Vad ska jag göra med den gamla packboxen? Jag har klippt av den på ett ställe, funderar på att klippa den i två halvor och spänna ihop den med något buntband eller en slangklämma eller liknande, men det är för lite utrymme att kunna driva på känns det som. Ska det gå att få dit med handkraft?

Har inte tillgång till slip.

En fråga av vikt borde vara om man skall ta på lite olja utanpå packboxen eller inte för att göra monteringen lättare:va :va:va

Jag monterade en annan packbox för ett par veckor sedan och använde en spärrnyckelhylsa av rätt storlek att trycka på med skruvstädet. Hoppas detta hjälper dig på vägen.

En fråga av vikt borde vara om man skall ta på lite olja utanpå packboxen eller inte för att göra monteringen lättare:va :va:va

Jag monterade en annan packbox för ett par veckor sedan och använde en spärrnyckelhylsa av rätt storlek att trycka på med skruvstädet. Hoppas detta hjälper dig på vägen.

Det går inte att använda den metoden för mig, då inner- och ytterbenen ska sitta ihop när packboxen trycks på plats. Honda har ett specialverktyg som är konstruerat som två halvor du sätter runt innerbenet, sen trycker du med det för att få fast boxen. Jag har letat efter verktyget men inte hittat nån som säljer det, och även om jag hittar det vill jag nog inte pynta vad det kostar...:gnissla

Det finns ett specialverktyg för just detta, kolla med din närmaste åf om du kan få låna. risken är annars stor att du förstör den nya p-boxen.
det är som en slaghammare typ i två halvor som du sluter runt röret, och på så sätt kommer den in rakt.

// Nicklas

Vad är det för diameter på innerbenet? CBR900 årsmodell 00-02 skall enligt Touringbutiken ha 43mm innerben. Jag har 43mm slagverktyg och kan ta mig till tungelsta ikväll. Iså fall meddela före 15,00 annars kan jag på söndag.

Last edited:
Nu ser ju inte din gaffel ut så här men dra fast en slangklämma så har du nåt å klämma mot, klipp itu den gamla packboxen och ha uppepå. Du kan även prova och tejpa tjockt på gaffelbenet ovanför packboxen med silvertejp och slå lite försiktigt med gaffelbenet. Det funkar kanon på innerbussningen men packboxen kanske man ska vara lite mer försiktig med.

Bifogat

• Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    171.5 KB · Visningar: 146
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN