Montera oljekylare på fireblade.

Megablade

Snygg och ödmjuk :)
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Honda 919 fireblade med stödhjul
Tjoflöjt!
Jag vill montera en "riktig" oljekylare (luftkyld) på min fireblademotor som sitter i en racerbil, och nu undrar jag om någon vet om det finns någonstans som jag kan koppla in en kylare. På blackbirden så finns det tydligen uttag i blocket, finns det liknande på firebladen? Jag antar att man skulle kunna använda uttaget till oljetryckskontakten för att mata oljekylaren men var skall man plugga in returen i så fall? :va

Last edited:
11:an är den så kallade oljekylaren som kyls av kylvattnet, med andra ord, dom anslutningarna går det ingen olja till eller från.

Kan man få fråga varför du vill montera en extern oljekylare?
Cyklarna är ju ofta konsturerade för att köras i betydligt varmare klimat än vårt, visst är det bra att kyla oljan men för låg oljetemp är inte heller bra.

Borsiin JR skrev:
Kan man få fråga varför du vill montera en extern oljekylare?
Cyklarna är ju ofta konsturerade för att köras i betydligt varmare klimat än vårt, visst är det bra att kyla oljan men för låg oljetemp är inte heller bra.

kanske för han har den monterad i en bil

Det finns väl färdaga adaptrar för att ta ut oljan ur filterhållaren.
Alltså en adapter mellan block och filter där oljan cirkulerar till tex en kylare.
Tror att det blir bästa flödet då!
Annars om du kör över oljetryckskontakten så är det väl bara att trycka in oljan i tråget igen...
Tex en koppling på bottenpluggen i tråget.

Så Här gör man i Kina om man behöver oljekyl på sin racer

Bifogat

• oljekyl.JPG
    oljekyl.JPG
    91.2 KB · Visningar: 174
Visst kan du plocka ut oljan från "the main galley" dvs huvudoljekanalen bakom cylindrarna som förser vev och ramlager med olja. Sitter pluggar i bägge ändar.

Men... varför vill du ha det du kallar "riktig" kylare.

En vätskekyld oljekylare, som ju är standard (det är ju en Honda!) är MYCKET bättre ur flera aspekter.

I en luftkyld kylare så får du ett stort tryckfall
du kan lätt få läckage av ett stenskott
du får FÖR kall olja = motorn kommer aldrig upp i arbetstemp (vissa kylare har termostater, men då kommer oljan som är i kylaren bli alldeles för kall när termostaten stryper vilket är etter värre.

I en vätskekyld kylare så har du nästan inget strömningsmotstånd + att oljan alltid kommer hålla en OPTIMAL temperatur. D.v.s samma som kylvätskan.

Värmeutbytet är oxå mycket större i en vätskekyld oljekylare då luft trots allt är en dålig ledare samt har dålig värmekapacitivitet.

Så summa summarum: En vätskekyld oljekylare är bättre för att den:

Värmer FÖR kall olja, kyler för varm, och den växer med uppgiiften då den "är liten då den inte behövs, men har stor kapacitet när det behövs!"

En äkta tulipanaros alltså.
Samt att man då dlipper ett extra perifert organ på motorn som bara kan vara en källa till fel.

Stjäla olja från t.ex. oljetryckskontakten och leda tillbaka (över en kylare) till tråget
kan ge oljetrycksbekymmer. Beror ju iofs på hur överdimensionerad oljepumpen är.
Men när oljan är som varmast och tunnast och det är svårast att hålla trycket
så behöver man oxå köra mest genom kylaren.

Har du några tecken på att oljan blir för varm ? Hur varm ? Men inte kylvätskan ?

Isf kanske värt ett försök, annars kanske en bättre (placerad) 'vanlig' kylare räcker.
Eller termostatstyrd oljekylare som sitter i serie med oljeflödet, alltså inte dumpar oljan i sumpen igen.
/u

All olja är för varm när den når 120 grader för mineralolja, och 130-135 grader för syntet.
Detta är alltså konstanttemperaturen.

Momentant tål de mycket mera, men varje gång oljan når över dessa temperaturer så brts den ned ofantligt fort.

Några synbara tecken som lekman är svåra att se med blotta ögat, men de hojar som har oljetrycksmätare ser att oljetrycket, främst på tomgång har blivit lägre än vad det var när oljan var ok.

Att koppla i serie är det sämsta alternativet då det ger störst tryckfall, och om, hemska tanke, en ledning går, då har man en skuren motor.
En parallellkoppld som läcker har man iaf chansen att upptäcka, då det blir varmt och skönt på benen... precis som att kissa på sig :hihi
Och lika pricksäkert är det obehagligt efteråt.

Fick på detta sätt hälften av min motors olja över vänsterbenet i somras... Inte kul. Men skinnstället stod emot ALLA regnskurar på DET benet sen! :lol

Hej och tack för alla synpunkter och råd.
Anledningen till att jag är inne på att montera en luftkyld oljekylare är att jag inte tror att den befintliga är särskilt effektiv, och att en annan kille med liknande bil har rasat tre motorer pga för hör oljetemp, visserligen yamaha R1motorer men ändå. När jag har kört på bana och kör in i depån så visar oljetryckmätaren på under 1 bar på tomgång vilket jag tycker är i lägsta laget men det kanske är ok. Jag har tyvärr ingen mätare för oljetemp.
För er som är intreserade så har jag en tråd här på sporthoj.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=64340&highlight=megablade

Under en bar låter inte så konstigt tycker jag.
Tryckvakterna brukar inte tända lampan förrän nere på 0,25 bar.

Just på tomgång har man inget behov av något speciellt högt tryck.

Hur vet ni med säkerhet att det är för hög TEMP som fått din kompis motorer att gå sönder??
Varför inte luft i pumpen vid hård kurvtagning, eller en olja som inte tål hårda tag osv. Vad får er att dra slutsatsen att det är tempen?
har han mätare? Och vad visar den? var sitter isf proben som registrerar?
Har det varit koksad olja uppe i toppen vid rivninen efteråt?

Jag känner honom inte så väl men han kör racing i locost-klassen så han är nog inte helt ute och cycklar...glöm inte att han kör med Yamaha vilket kanske förklarar haverierna :tungan
Jag har fått svar på ett engelskt racingforum att det finns en firma som heter Think Automotive som säljer så kallade sanwich plates som man sätter mellan filter och block, så problemet är nog löst. Han nämde också att det är vanligt att man monterar luftkyld oljekylare.
Mvh Johan

Bifogat

• oil_cooler_01.jpg
    oil_cooler_01.jpg
    52.1 KB · Visningar: 110
Megablade skrev:
Jag har fått svar på ett engelskt racingforum att det finns en firma som heter Think Automotive som säljer så kallade sanwich plates som man sätter mellan filter och block, så problemet är nog löst.
Är det ett serie- eller parallellsystem ?
Dvs. går oljan tillbaka till plattan eller ner i sumpen ?

Dr.Bike: Ang. tryckfall över kylaren vid seriesystem så beror det givetvis på dimensioneringen.
Och är det termostatstyrt ordentligt så går kör man oljan förbi kylaren när den är kall.
Mäter man sen trycket efter kylaren så VET man trycket till motorn.
Tror att det trycket är huvudsaken, inte om man tappar tryck över kylaren
eller pga avtappning direkt till tråget. :D

Btw: Såna där plattor mellan filter och motor har ofta riktigt tvära krökar....
/u

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...