Montera motor

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
hej
håller på att montera tillbaks motorn i min kawa z750 -04 och är lite fundersam.
ska motorn passa lätt i motorfästena eller ska det va lite "spänn" på
det hela?
ramlade i ca 70km/h så 1 främre motorfäste plus 2 bakre nedre motorfästen gick av. det är nu svetsat.
jag hade hoppats på att motorn bara skulle va att lyfta tillbaks...
när jag monterat den i dom bakra fästena så är det ca 1cm som fattas för att den ska passa i dom främre. det är samma avstånd till båda dom främre och motorn ser inte ut att vara vriden eller nåt.
kan ramen ha gett sig nånstans eller ska motorn pressas lite lätt?
kan varken hitta sprickor eller veck i ramen.

tacksam för svar.
mvh/mattias
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det 10mm som fattas på bredden (för tight) eller att hålen är 10mm för långt ifrån varandra (för mycket offset)?

Att stoppa i en motor ska vara tight men inte omöjligt. Är allt som det ska så ska det falla på plats av sig självt i princip. Krävs dock att man stoppar i motorbultarna i rätt ordning oftast. Tar man det i fel ordning kan motorn hamna snett och då kan det du beskriver uppstå.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lyfte du ur motorn innan du svetsade fast fästena? Eller punktade du fast fästena innan du lyte ur motorn och svetsade fast de ordentligt?
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Är det 10mm som fattas på bredden (för tight) eller att hålen är 10mm för långt ifrån varandra (för mycket offset)?

Att stoppa i en motor ska vara tight men inte omöjligt. Är allt som det ska så ska det falla på plats av sig självt i princip. Krävs dock att man stoppar i motorbultarna i rätt ordning oftast. Tar man det i fel ordning kan motorn hamna snett och då kan det du beskriver uppstå.

det där med rätt ordning är faktiskt nåt jag tänkte på. motorn ligger rätt i sidled men ska framåt uppåt ca 1cm.
hur ska man veta vilken ordning man ska sätta bultarna då? är det ingen här på forumet som lyft i och ur motorn på sin z750 som kan ge lite tips:yoparty
mvh

Lyfte du ur motorn innan du svetsade fast fästena? Eller punktade du fast fästena innan du lyte ur motorn och svetsade fast de ordentligt?

nä lyfte ur motorn och svetsade sen fast fästena. halva fästöronen hade gått av så vi hade ju ett riktmärke att gå efter. tror inte att fästena har hamnat fel eftersom halva "hålet" va kvar.
det jag är rädd för är att ramen har blivit skev. ska tillägga att jag aldrig skruvat med hoj innan så jag vet ju inte hur det ska va.

ps: vad gör man uppe kl 05.05?:)

tack för svaren

mvh
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
det där med rätt ordning är faktiskt nåt jag tänkte på. motorn ligger rätt i sidled men ska framåt uppåt ca 1cm.
hur ska man veta vilken ordning man ska sätta bultarna då? är det ingen här på forumet som lyft i och ur motorn på sin z750 som kan ge lite tips:yoparty
mvh



nä lyfte ur motorn och svetsade sen fast fästena. halva fästöronen hade gått av så vi hade ju ett riktmärke att gå efter. tror inte att fästena har hamnat fel eftersom halva "hålet" va kvar.
det jag är rädd för är att ramen har blivit skev. ska tillägga att jag aldrig skruvat med hoj innan så jag vet ju inte hur det ska va.

ps: vad gör man uppe kl 05.05?:)

tack för svaren

mvh


Är nog inte skev ram från krocken, utan snea fästen från en som inte kan svetsa dit avbrutna fästen.

När man punktat dit fästena måste man kolla att allt stämmer, ÄVEN om man ser att de sitter rätt i brottytan. De kan även vara lite böjda etc.

Sedan gäller det att svetsa rätt så de böjer sig åt rätt håll, allting böjer sig nämligen när det svetsas.

Har du tur kan du såga upp en flik och böja det rätt och sedan svetsa dit det rätt.
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Är nog inte skev ram från krocken, utan snea fästen från en som inte kan svetsa dit avbrutna fästen.

När man punktat dit fästena måste man kolla att allt stämmer, ÄVEN om man ser att de sitter rätt i brottytan. De kan även vara lite böjda etc.

Sedan gäller det att svetsa rätt så de böjer sig åt rätt håll, allting böjer sig nämligen när det svetsas.

Har du tur kan du såga upp en flik och böja det rätt och sedan svetsa dit det rätt.

ok ska kolla hur det ser ut när jag åker till garaget. vill hellre ha snea motorfästen än att fästena i ramen e sne. men helst vill jag ju inte ha några snea fästen alls...:död
vill bara ut å åka:yoparty

mvh
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
skruva inte fast nått låt allt vara lite löst
palla upp motorn under och försök få i alla skruvar

Inte förens nu du kan säga om det bryter för mycket
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
skruva inte fast nått låt allt vara lite löst
palla upp motorn under och försök få i alla skruvar

Inte förens nu du kan säga om det bryter för mycket

några månader senare....

ramen va toksne så det va därför motorn inte ville passa.
så jag har nu bytt ram, lagat i stort sett all plast på hojen, riktat bakfälgen, bytt vänster motorkåpa och spolen som sitter innanför, svetsat 3 av fem motorfästen,svetsat oljetråg + motorblocket vid vxl.lådan, renoverat framgaffeln, köpt beg. tank. (som nästan va lika bucklig som min förra:mad: men den hade lite snällare bucklor att rikta.)
framfälgen gick dock inte att rikta som man var ju tvungen att ringa skroten ytterligare en gång... väntar nu på paket med framfälg och ett mätarhus från en z1000 som jag hoppas fungerar på min hoj.

trodde aldrig jag skulle bli klar med den nån gång, men det verkar
som det kan bli besiktning här i dagarna:yoparty

kan bli dyrt om man snålar med försäkringen och bara kör med halv:död

mvh/mattias
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
några månader senare....

ramen va toksne så det va därför motorn inte ville passa.
så jag har nu bytt ram, lagat i stort sett all plast på hojen, riktat bakfälgen, bytt vänster motorkåpa och spolen som sitter innanför, svetsat 3 av fem motorfästen,svetsat oljetråg + motorblocket vid vxl.lådan, renoverat framgaffeln, köpt beg. tank. (som nästan va lika bucklig som min förra:mad: men den hade lite snällare bucklor att rikta.)
framfälgen gick dock inte att rikta som man var ju tvungen att ringa skroten ytterligare en gång... väntar nu på paket med framfälg och ett mätarhus från en z1000 som jag hoppas fungerar på min hoj.

trodde aldrig jag skulle bli klar med den nån gång, men det verkar
som det kan bli besiktning här i dagarna:yoparty

kan bli dyrt om man snålar med försäkringen och bara kör med halv:död

mvh/mattias

Skönt att du till slut håller på och får ihop den i alla fall. Några trevliga rundor i lugnt tempo (kall asfalt och löv) innan snön kommer så du vet att allt lirar som det ska :tummenupp
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Vad har kalaset kostat om man får fråga?


har väl lagt ut ca 10 000kr:mad:
har gjort allt jobb själv förutom att svetsa motorn som
en bekant gjorde för 300kr. hade jag lämnat in den på verkstad
hade nog summan blivit mycket högre. men vad gör man, antingen lägger man ut 10000kr eller står med en hoj som inte är värd nånting.
är ju aldrig kul att lägga ut så mycket pengar på reparation men känns ändå skönt nu när den börjar bli klar:banana

mvh/mattias

Skönt att du till slut håller på och får ihop den i alla fall. Några trevliga rundor i lugnt tempo (kall asfalt och löv) innan snön kommer så du vet att allt lirar som det ska :tummenupp


ja känns väldigt skönt! hade faktiskt inte räknat med att få den klar den här säsongen.

hoppas på några rundor i år men det är ju så satans kallt bara. kommer ta det VÄLDIGT lugnt i kurvorna och kratta bort alla löv jag ser på vägen:D

mvh/rapp
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
har väl lagt ut ca 10 000kr:mad:
har gjort allt jobb själv förutom att svetsa motorn som
en bekant gjorde för 300kr. hade jag lämnat in den på verkstad
hade nog summan blivit mycket högre. men vad gör man, antingen lägger man ut 10000kr eller står med en hoj som inte är värd nånting.
är ju aldrig kul att lägga ut så mycket pengar på reparation men känns ändå skönt nu när den börjar bli klar:banana

mvh/mattias




ja känns väldigt skönt! hade faktiskt inte räknat med att få den klar den här säsongen.

hoppas på några rundor i år men det är ju så satans kallt bara. kommer ta det VÄLDIGT lugnt i kurvorna och kratta bort alla löv jag ser på vägen:D

mvh/rapp
Visst hade det gått fortare om du bara hade lämnat in den, troligen iaf. Men självrisken brukar ju ligga på runt 6 papp, och sen den extra premien på det. Inte alls säkert att du gått så himla mycket back! Dessutom har du ju lärt dig en massa om hojen :tummenupp
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Visst hade det gått fortare om du bara hade lämnat in den, troligen iaf. Men självrisken brukar ju ligga på runt 6 papp, och sen den extra premien på det. Inte alls säkert att du gått så himla mycket back! Dessutom har du ju lärt dig en massa om hojen :tummenupp

eftersom jag bara hade halvförsäkring så va det inte riktigt aktuellt.
men såg sen att även om jag hade haft helförsäkring hade det blivit dyrt. bilsport-mc har 10 000kr i självrisk om jag inte läste helt fel.

ja det positiva med kraschen är ju att jag lärt mig massor om hojen som sagt.

brrr det är kallt här uppe, om ni ser nån med hjälm och toppluva som är ute och kör är det nog jag:D

mvh/mattias
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
eftersom jag bara hade halvförsäkring så va det inte riktigt aktuellt.
men såg sen att även om jag hade haft helförsäkring hade det blivit dyrt. bilsport-mc har 10 000kr i självrisk om jag inte läste helt fel.

ja det positiva med kraschen är ju att jag lärt mig massor om hojen som sagt.

brrr det är kallt här uppe, om ni ser nån med hjälm och toppluva som är ute och kör är det nog jag:D

mvh/mattias


Vad blev det för registrerings nr på Mcn efter rambytet då?:)
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Vad blev det för registrerings nr på Mcn efter rambytet då?:)

jag köpte ramen utan papper och med kryssat ramnr. så
jag antar att det blir samma reg,nr som innan.
måste stämpla mitt ramnr. under det kryssade plus ha med mig den gamla ramen vid nästa besiktning så dom ser att den inte är stulen.

mvh/mattias
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
jag köpte ramen utan papper och med kryssat ramnr. så
jag antar att det blir samma reg,nr som innan.
måste stämpla mitt ramnr. under det kryssade plus ha med mig den gamla ramen vid nästa besiktning så dom ser att den inte är stulen.

mvh/mattias

Det räcker med att du kapar och tar med dig styrhuvudet (om det gamla ramnumret är instansat där):) Du behöver inte släpa med hela den gamla ramen:tungan
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
går inte att skapa ny tråd!!!!
så jag försöker lägga in frågan här istället då.
har som sagt bytt ram på hojen efter en krasch i sommras och nu vill den inte gå riktigt som den ska. väldigt irriterande!
det är en kawa z750-04 (insprutning) det handlar om. hojen gick som en klocka innan kraschen men nu bluddrar den upp till 2300rpm nånstans,efter det går den hur bra som helst. ska tillägga att det bara är under belastning den går dåligt. men man kan lirka upp den i varv utan bludder om man är väääldigt försiktig med gasen, vrider jag fullt så spottar och hostar den bara.
tomvarvar jag den kan man kanske ana att den hostar lite lite grann i botten.
har rengjort luftfiltret och kollat så att alla slangar sitter på plats.
nån som har varit med om liknande eller/och har nåt tips vad det kan vara för fel?
MVH/mattias
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top