montera krashkåpor

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Så nu blev de nya krashkåpor. blev att köpa sebimoto från grevens. nån mer som åker dom här? blev grevens då han hade på hyllan och håller till 3 mil från mig..

men nu kommer 2 frågor.
fråga 1. brukar aldrig krashkåpor vara förborrade hål i? elelr ska man passa in allt själv å borra? relativt enkelt men ändå?

fråga2. min sittcuts hamnar 6 cm lägre än den jag hade innan som kom från speedfibre... på speedfibre cutsen är de nerbyggt under sadeln ett par centimeter så den blir högre.. Den grån grevens är tok låg å som den är nu kommer jag itne kunna köra saden då jag mer elle rmindre sitte rpå batteri lådan.

Brukar kåporna vara så och hur brukar man göra för att åtgärda de? fick tipps av en annan herre att lägga en brädbit eller nåt under.. är de vanligt?
 
För att fortsätta din rubrik.... Montera kraschkåpor är ett helvete.

Brukar nog inte vara förborrade men brukar synnas vart man ska borra.
Vad du kan göra är att såga upp bakdelen och montera vanlig sadel annars. Annars för att få det stabilt om du vill höja den är ju en hink polyester, lite härdare och en bit trä en fin lösning om du måste få upp den.

Var du stressad när du skrev?
 
Jag köpte kraschkåpor från NGC Racing, och jag har fått ta upp alla hål själv.
Passformen var väl inte den bästa heller, så det har blivit en del knixande och meck för att få det att passa. Fått kapa rätt mycket för att få dom att passa med en del originalgrejor. Så jag antar att det är lite meck med racingkåpor överlag :) Bara att dra fram en Dremel så går det rätt snabbt. Lycka till
 
Kan bara instämma med föregående talare. Kraschkåpor ser olika ut och passformen varierar. Borra hål och förstärka och bygga om lite smått här och där för att få det att funka får man räkna med.
 
3095231 Annars för att få det stabilt om du vill höja den är ju en hink polyester, lite härdare och en bit trä en fin lösning om du måste få upp den.

Jag har tre hockeypuckar under min cuts för att få den att ligga emot på rätt sätt.

Annars använder jag oftast vänsterhanden för att "få upp den". (Mouhahahaha :yoparty )
 
okej då har jag lite å göra då. får försöka hitta nåt lämpligt material å lägga under kutsen så den kommer upp de centimetrarna som fattas. kan ju inte sitta på batterit å köra:) med andra ord så har jag en hel helg framför mig med att passa in, borra hål, spackla ihop de gamla kåporna och lämna allt på lack... phu vilket mek....:)

konstigt ändå att ett kåpsett ligger runt 4k och lite till om man räknar in snabbskruv, kåpglas å skit och ända är de bara halvfärdigt:)

btw, jag skriver alltid slarvigt på internet och dessutom var jag är jag nästan alltid stressad:)
 
Jag har tre hockeypuckar under min cuts för att få den att ligga emot på rätt sätt.

Annars använder jag oftast vänsterhanden för att "få upp den". (Mouhahahaha :yoparty )

å jag brukar låta tjejen ruska upp den, men med vänstern:rolleyes:


Hade inte sett tidigare att du bytt motorcykel. Trivs bra med lite mer motor?
 
3095735 å jag brukar låta tjejen ruska upp den, men med vänstern:rolleyes:


Hade inte sett tidigare att du bytt motorcykel. Trivs bra med lite mer motor?
Wtf.... Endel har det bra. :) Flickvän med händer? Min har röda kåpor och spinner fint när jag närmar mig 9-10k RPMS. :D

Jag har bara kört 2-3 träningar med den så det är lite svårt att säga vad jag tycker... R6:an var ju betydligt mera "levande" i chassit, nervös är också ett ord. Jag tror jag redan åker fortare på denna trots att den är större och klumpigare, de varv jag har kört hittils så har den inte haft några hyss för sig alls vilket nästan känns konstigt.

Motormässigt är den helt underbar, massa vrid långt ner i registret och inte überkänslig på växlarna. Inga dippar i vridet någonstans heller utan kommer perfekt och linjärt. Naturligtvis mera på topp med, men det upplevs inte lika våldsamt. Har även monterat slirkoppling på denna så inga bakhjulsstuds. Det är en massa nya intryck helt enkelt.. :) Men nytt är ju alltid kul! :D

Ngt jag tycker R6:an var bättre på var känslan i bromsen... Firebladen bromsar massa och inga problem med bromsverkan på ngt sätt, men den är sladdrig i handtaget. När man är van en mera distinkt känsla så är det ngt man irriterar sig lite på, men nog mest en vanesak.

..och jo... Det händer att jag saknar R6:an ibland. :)
 
Last edited:
Bräda under kutsen är fint! Är du riktigt slapp så silvertejpar du bara fast lagom mycket trä på bakramen så att kutsen ligger fint när du lägger dit den :)
 
kan bara säga så här. de har tagit en hel dag nästan å montera krashkåpor. passformen kan man tro är till en r1a fast de skall sitta på min gsxr:)

underkåpan tog nästan i bakhjulet så den fick värmas till och tryckas in så de blev lite spel.
krashpuckar båda sidor samt stödet (som sitter där tillfälligt fick kapas ur rätt rejält för för att de skulle få platts.

bakdelen fick kapas av ett par cm mot tanken samt höjjas 7 cm då jag satt på batterit annars. blev att spackla upp glasfiber grejer som ser ut som hej kom å hjälp mig. Men dom får duga (syns ju inte ändå) sen har allt börjat slipas å mina gamla kåpor har börjat spackals ihop så jag kan ha 2 sett om de blir mer vurpor. om är la dumt å säga är la bättre å säga när:)

men ärligt talat, är passaformen verkligen så skit på krashkåpor? dessa var av märket sebimotor.

hur som gått å va klar, bara hoppas man får lack på alltihop nu innan kinnekulle på fredag lördag.

funderar på att lacka ovandelen volvo 850 R röd eller kanske mer lysande orange och nedre kåpan svart..

vi får se.
 
kan bara säga så här. de har tagit en hel dag nästan å montera krashkåpor. passformen kan man tro är till en r1a fast de skall sitta på min gsxr:)

underkåpan tog nästan i bakhjulet så den fick värmas till och tryckas in så de blev lite spel.
krashpuckar båda sidor samt stödet (som sitter där tillfälligt fick kapas ur rätt rejält för för att de skulle få platts.

bakdelen fick kapas av ett par cm mot tanken samt höjjas 7 cm då jag satt på batterit annars. blev att spackla upp glasfiber grejer som ser ut som hej kom å hjälp mig. Men dom får duga (syns ju inte ändå) sen har allt börjat slipas å mina gamla kåpor har börjat spackals ihop så jag kan ha 2 sett om de blir mer vurpor. om är la dumt å säga är la bättre å säga när:)

men ärligt talat, är passaformen verkligen så skit på krashkåpor? dessa var av märket sebimotor.


Jag har nära samarbete med två tillverkare av kraschkåpor. Den ena av dem har jag besökt flera gånger och räknar som en god vän.

I ca två år har jag sålt dessa kåpor här i Sverige. Under denna tiden har jag fått höra ett och annat både från kunderna och tillverkarna.

En sak är helt klar. Att förvänta sig original passform på kraschkåpor är omöjligt! Eventuellt går det att få bra passform på "original" kraschkåpor gjorda i abs plast, från motorcykelns eget märke. Dessa är ofta väldigt dyra.

Glasfiberkåporna är ju som bekant kopior på originalkåporna. Jag har själv varit med och sett tillverkningsprocessen.

När tillverkarna har gjort sk mallar, av vilka man gör själva kåporna, så har dessa en livslängd.

Olika tillverkare snålar mer än andra.
Köper man ett kåpset som har gjorts av relativt nya mallar så har man en bra chans att få bästa möjliga passform. Därmed är små mek inte uteslutet.

Får man ett set kåpor som har gjort med mallar som har varit med alldeles för länge , är risken överhängande att passformen är dålig.

Givetvis är kvalitén på gjutmallarna avgörande, dvs vissa kan klara av att gjuta vädigt många kåpor innan kvalitén försämras.

Sedan finns det även steg under tillverkningen som kan gå fel om man stressar och har bråttom. Detta kan också leda till missöde med passformen.


Det du beskriver har jag förvisso aldrig varit med om. Det låter väldigt illa.
Visst har kunder ringt och sagt att "Det går inte att få på den och den kåpbiten..."

När jag sedan pratar med tillverkarna, menar de ofta på att kunden gör fel och att de inte varit med om just det felet förut...

Generellt sett är folk väldigt nöjda, men mindre justeringar får man tyvärr räkna med, oftast i mindre omfattning. Dvs inte alls som du beskriver det.

En kompis till mig köpte de dyrare works kåporna av greven och där fanns också mer att önska vad gäller passformen...

Betalar man dessutom mer vill man ju gärna ha så bra passform som möjligt.

Mina kåpor tillverkas i Ungern och är en hel del billigare än dina i inköp.
De är inte heller perfekta alltid, men det kanske man kan acceptera bättre, om man lagt ut mindre pengar.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top