kan bara säga så här. de har tagit en hel dag nästan å montera krashkåpor. passformen kan man tro är till en r1a fast de skall sitta på min gsxr
underkåpan tog nästan i bakhjulet så den fick värmas till och tryckas in så de blev lite spel.
krashpuckar båda sidor samt stödet (som sitter där tillfälligt fick kapas ur rätt rejält för för att de skulle få platts.
bakdelen fick kapas av ett par cm mot tanken samt höjjas 7 cm då jag satt på batterit annars. blev att spackla upp glasfiber grejer som ser ut som hej kom å hjälp mig. Men dom får duga (syns ju inte ändå) sen har allt börjat slipas å mina gamla kåpor har börjat spackals ihop så jag kan ha 2 sett om de blir mer vurpor. om är la dumt å säga är la bättre å säga när
men ärligt talat, är passaformen verkligen så skit på krashkåpor? dessa var av märket sebimotor.
Jag har nära samarbete med två tillverkare av kraschkåpor. Den ena av dem har jag besökt flera gånger och räknar som en god vän.
I ca två år har jag sålt dessa kåpor här i Sverige. Under denna tiden har jag fått höra ett och annat både från kunderna och tillverkarna.
En sak är helt klar. Att förvänta sig original passform på kraschkåpor är omöjligt! Eventuellt går det att få bra passform på "original" kraschkåpor gjorda i abs plast, från motorcykelns eget märke. Dessa är ofta väldigt dyra.
Glasfiberkåporna är ju som bekant kopior på originalkåporna. Jag har själv varit med och sett tillverkningsprocessen.
När tillverkarna har gjort sk mallar, av vilka man gör själva kåporna, så har dessa en livslängd.
Olika tillverkare snålar mer än andra.
Köper man ett kåpset som har gjorts av relativt nya mallar så har man en bra chans att få bästa möjliga passform. Därmed är små mek inte uteslutet.
Får man ett set kåpor som har gjort med mallar som har varit med alldeles för länge , är risken överhängande att passformen är dålig.
Givetvis är kvalitén på gjutmallarna avgörande, dvs vissa kan klara av att gjuta vädigt många kåpor innan kvalitén försämras.
Sedan finns det även steg under tillverkningen som kan gå fel om man stressar och har bråttom. Detta kan också leda till missöde med passformen.
Det du beskriver har jag förvisso aldrig varit med om. Det låter väldigt illa.
Visst har kunder ringt och sagt att "Det går inte att få på den och den kåpbiten..."
När jag sedan pratar med tillverkarna, menar de ofta på att kunden gör fel och att de inte varit med om just det felet förut...
Generellt sett är folk väldigt nöjda, men mindre justeringar får man tyvärr räkna med, oftast i mindre omfattning. Dvs inte alls som du beskriver det.
En kompis till mig köpte de dyrare works kåporna av greven och där fanns också mer att önska vad gäller passformen...
Betalar man dessutom mer vill man ju gärna ha så bra passform som möjligt.
Mina kåpor tillverkas i Ungern och är en hel del billigare än dina i inköp.
De är inte heller perfekta alltid, men det kanske man kan acceptera bättre, om man lagt ut mindre pengar.