Montera kolvring Aprilia RS250

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Ja, hur fan får man dit den översta ringen. Är det jag som är värdelös eller har satan tagit ny skepnad?

Jag tror att det kan vara du som är värdelös. Jag har inget minne av att det ska vara särskilt svårt. Har du vänt den rätt? Det finns ett T på ovansidan. Iofs så ska det inte vara några svårigheter att sätta den upp och ner heller. Vad är problemet?

Jag tror att det kan vara du som är värdelös. Jag har inget minne av att det ska vara särskilt svårt. Har du vänt den rätt? Det finns ett T på ovansidan. Iofs så ska det inte vara några svårigheter att sätta den upp och ner heller. Vad är problemet?
Den verkar vara för bred för spåret. Jag har monterat den både upp, ner framåt och bakåt. Det enda jag inte testat är att montera den på tvären. Den nedersta var ju busenkel att få dit, men den översta verkar vara just för bred för spåret i kolven.

Du kanske har fått fel delar? Kolla artikelnummer och detektiva lite via internetet. Det där brukar vara skitenkelt att få ihop, faktiskt.

Oavsett om du fått fel del eller ej så borde du byta ringen då de inte är särksilt välvilligt inställda till våld vid montage...

Oavsett om du fått fel del eller ej så borde du byta ringen då de inte är särksilt välvilligt inställda till våld vid montage...
Vem har nämnt något om våld? Jag använde mig bara av vilja, vaselin och vrångjärn.

Nejdå, det måste vara fel kolvringar för de jag har passar fasen inte på något sätt. Nya får beställas :(

Vem har nämnt något om våld? Jag använde mig bara av vilja, vaselin och vrångjärn.

Nejdå, det måste vara fel kolvringar för de jag har passar fasen inte på något sätt. Nya får beställas :(

Om inte jag minns fel så är det olika tjocklek på ringarna till RGV250/ApriliaRS250. Byt plats med den du redan har monterat.

Om inte jag minns fel så är det olika tjocklek på ringarna till RGV250/ApriliaRS250. Byt plats med den du redan har monterat.
Fast det är en rätt markant skillnad på övre och undre ringarna. Jag hoppas inte att herr Bärgren är såpass tappad.

Här kommer helkassa bilder. Kolvarna följde med när jag köpte hojen men låg i ett kuvert från Starol och kartongen de log i har samma nr som en org. kolvsats från Aprilia.

Bifogat

• DSC00037.JPG
    DSC00037.JPG
    48 KB · Visningar: 147
  • DSC00038.JPG
    DSC00038.JPG
    114.1 KB · Visningar: 118
Edit. Ingen av ringarna kommer ända in i spåret utan att det fattas ca 1-2 mm. Detta oberoende hur de är monterade.

Du har inte förbisett stiften? Inte för att jag vill idiotförklara dig även om det vore kul, men kolvringsgapen ska naturligtvis vara mitt för stiften. Det övre ser ut att fattas på bilden?

dessutom är det väl så att även om den ena är tunnare än den andra så är de lätt koniska oxå.
vi ber herrrn att lägga in artikelnr: från kartongerna.
stiften är som nämnt viktiga i förhållande till spåren.

På den högra bilden har du 2 ringar, den översta ringen ska sitta nederst på kolven, och har ingen upp/ned sida.
Den andra ringen är tunnare i innerkant och kan bara monteras på rätt sätt. Den är märkt med en färgklick,den ska vara till höger om stiftet.

Du har inte förbisett stiften? Inte för att jag vill idiotförklara dig även om det vore kul, men kolvringsgapen ska naturligtvis vara mitt för stiften. Det övre ser ut att fattas på bilden?
Om det ändå vore så väl för det skulle förenkla mitt problem.

På den högra bilden har du 2 ringar, den översta ringen ska sitta nederst på kolven, och har ingen upp/ned sida.
Den andra ringen är tunnare i innerkant och kan bara monteras på rätt sätt. Den är märkt med en färgklick,den ska vara till höger om stiftet.
Det ska undersökas så fort jag kommer hem igen, om tio dagar.:tråkad

Last edited:
Om det ändå vore så väl för det skulle förenkla mitt problem.

Det ska undersökas så fort jag kommer hem igen, om tio dagar.:tråkad

Hur gick det nu med det här, egentligen? Du är medveten om att ringarna fjädrar ut från kolven så länge den inte är i cylindern, right? Det ska ju såklart gå att klämma ihop dom med fingrarna så de bottnar i spåren.

Hur gick det nu med det här, egentligen? Du är medveten om att ringarna fjädrar ut från kolven så länge den inte är i cylindern, right? Det ska ju såklart gå att klämma ihop dom med fingrarna så de bottnar i spåren.
Ja, så korkad är jag inte. Jag sket i ringarna och drog några varv tandtråd runt om kolven istället, det borde nog hålla.

Näe, de nya kolvringarna jag beställde passade som handen i handsken så allt löste sig till sist.

Edit: Istället för att skapa en ny tråd så slänger jag in ännu en fråga.

Jag hittade en sida på intranätet från England med sprängskisser och id-nr på pryttlarna i hojen. Är det samma nr som när man beställer från Sverige?
Så om jag har nr:et så kan jag maila tex Starol och då vet de vilken del det är?

*/ ?>
Back