Montera kamkedjan korrekt på Husaberg 650

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
XT660R unt kromsläde
Tjenare!

Har precis haft isär min Husaberg 650 -02 och nu när den ska ihop så vill jag bara dubbelkolla att jag har gjort rätt.

Veven är i TDC och kamloberna är neråt. Ser allting Ok ut? Är det något mer jag ska tänka på när jag monterar resten?

Mvh
Jonas

Bifogat

• kamkedja.JPG
    kamkedja.JPG
    39.6 KB · Visningar: 304
:tummenupp Allt är som det ska. Nyare kamaxeldrev har en prick. Men det går ju även utmärkt att göra som du har gjort.

En sak till att komma ihåg är att drivningen av balansvikten på vevaxeln ska stämma med prickarna mot drivaxeln när man sätter ihop blockhalvorna.

Det ser ut som att du inte har kvar dekompens stoppskruv på kamaxeldrevet. Tagit bort dekompen?

:tummenupp Allt är som det ska. Nyare kamaxeldrev har en prick. Men det går ju även utmärkt att göra som du har gjort.

En sak till att komma ihåg är att drivningen av balansvikten på vevaxeln ska stämma med prickarna mot drivaxeln när man sätter ihop blockhalvorna.

Det ser ut som att du inte har kvar dekompens stoppskruv på kamaxeldrevet. Tagit bort dekompen?
Skönt att det ser bra ut! Är dekompen borta så är det ofrivilligt och dekompen vill jag ju gärna ha kvar. Manualen har så usel kvalité på sina bilder och jag förstår inte riktigt vart stoppskruven ska sitta isf?

Det ser OK ut. Jag brukar kontrollera kamtimingen med loberna uppåt och kedjesträckaren monterad. Med kolven i TDC ska loberna vara symmetriska runt TDC. Det kollas enklast genom att lägga en linjal på loberna och se att den ligger parallellt med toppen. Det kan vara värt att lägga lite energi på det för det är inte svårt att hamna en kugg fel. Ska du sen justera in rätt fordras en bättre bestämning av TDC, gradskiva och en indikatorklocka.

Va trött man blir. Satte ihop hela hojen idag bara för att inse att det inte är någon komp i maskinen.:huvet

Säkert något enkelt. Ventilspel eller dekompvajjer. Hoppas du hittar det.

Kamaxeln sitter rätt iaf av bilden att döma. Linjal o annat crap behöver du inte ha på en Husa. Det syns utan tvekan direkt om du hamnar en länk fel på kamkedjan. Länkindelningen är ganska stor på Husaberg.

Du har ingen bild på kamaxeln från andra hållet.

Last edited:
Vad var felet då?
Jag tog av "topplocket" med vipparmar så att jag var helt säker på att varken dekompen eller ventilspel strulade till det för mig och det är fortfarande dålig komp i det. Plus att man hör hur det suger i förgasaren och puffar ut i avgasrören så nånting har väl hänt med ventilerna under tiden jag har haft isär det kan man tänka.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka