Montera handtagsvärme

Var nere och kollade lite idag. på ejfa i stan, dom hade en såndär bricka som man lägger imellan styret och hantaget. Kostade 300:-, Men då var det enbart dom och en sladd till, ingen strömbrytare, han trodde inte det var några problem med strömmen. (dom var på 20w) Så jag brummade vidare till kjell & company. Dom hade en tvåpolig till-från-till vippströmmbrytare för 32:-

Så nu är bara fågan hur jag ska koppla in det, ska kika ltie o se hur det ser ut. Kanske finns nått smidigt sätt, kanske går att sätta direkt på sladdarna som går till tut-knappen tex, spelar det nån roll på vilken grej, dvs, lampan, tutan, blinkers osv jag sätter den på? jag förstår att jag måste sätta den innan strömbrytaren, men spelar det nån roll vilken jag tar?

om jag får byta tillbaka hantagsvarmaren om det inte går elelr så, så ska jag nog rulla ner, för motorn hjälper juh inte specielt mkt... o tjacka ett, sen börjar den stora utmaningen...
 
Värme.

Ghost skrev:
Saxat från Club Ténéré:s hemsida:

Länk till Club Ténéré


Elschema för tvåläges handtagsvärme.
Med denna enkla metod slipper du att bränna fingrarna av dig på handtagsvärmarna men kan ändå snabbt få upp värmen i handtagen.
För att få ytterligare komfort kan man med fördel använda 20W på vänster och 15W på höger sida.



Denna koppling ger handtagsvärmen två lägen. I läge 1 är elementen seriekopplade och utvecklar endast halva effekten och i läge 2 får båda elementen full spänning dvs de är parallellkopplade.
På min AT -95 har jag monterat en 3-läges 2-polig omkopplare (ELFA 35-201-11) i panelen där kontroll-lamporna sitter. Jag borrade helt enkelt ett hål där den sjätte lampan skulle suttit, längst ned till vänster, och monterade omkopplaren där. För att det skulle bli vattensäkert tog jag en gummihätta (ELFA 35-333-46) till omkopplaren.
Jordanslutningen görs bäst i ramen och inte någonstans på styret då styrlagret isolerar gaffeln från ramen. På AT sitter en jordplint under tanken bakom motorn. Du kan säkert ta jorden på styret men då tar sig strömmen andra vägar och det kan vara lurigt.
Plusanslutningen tas bäst i säkringsboxen på en säkring som ger ström vid påslagen tändning. På AT tog jag spänning från säkringen för instrumenten. På TA sitter ju säkringsboxen på styret men samma säkring duger där med.
Jag använder bara svarta 0,75 mm kablar. Svarta för att det inte syns bland alla andra och 0,75 mm för att det räcker och blir inte så klumpigt vid anslutningarna. Om man löder alla anslutningar och trär krympslang över skarvarna så kommer det inte att glappa när det blir kallt och blött, och det är ju då värmen behövs!
Om man använder 2x20Watts element så drar dom ca 3Ampere vid 13,6Volt och 2x15Watts drar ca 2,2Ampere.
Varma lyckönskningar i kopplandet!

Taget från Johans & Dans GrusBus som läggs ner inom kort.

Enklaste sättet att få jämn värme i handtagsvärmarna är att köpa ett 15watts- och ett 20watts kit med värmehandtag och montera 20w. på vänster och 20w. på höger sida. Sålunda kompenserar man för att plasten på gasrullen isolerar. Tanken är att ha 15w. på höger sida eftersom gasrullen är av plast och inte stjäl så mycket värme som styret gör på vänster sida där man följdaktligen placerar 20w.-folien.
Resultat: jämnare uppvärmning.

Insänt av Ulf Bergstrand

Vilken av de två bilderna är den som är serikopplad?
 
Färdigt kit....

Från DUELLS hemsida:



" Elhandtag
Nya smalare grepp för bättre känsla. Komplett sats med omkopplare och säkringshållare.



Artikelnr Benämning Artikeltext Cirkapris
5-183 Handtag 12 volt 3A För 7/8" (22mm) styre 449,00 kr
5-184 Handtag 12 volt 3A För 1" styre 495,00 kr




Funkar kanon.....haft såna på min hoj i 2år nu.

KentW
 
Imorgon ska jag montera min värmare.

Bumpar tråden lite för er andra som inte parkerar hojen bara för att det är kallt ute.

Ses på lucia!
 

Bifogat

  • liten gp.jpg
    liten gp.jpg
    110.8 KB · Visningar: 122
Imorgon ska jag montera min värmare.

Satte på Duells värmare på min för nån månad sen, nu går det köra motorväg ner till nollgradigt utan att frysa fingrarna av sig.

Lyckades dock inte riktigt få högersidan att sitta ordentligt fast på rullen (vandrar så man får vrida tillbaka det var 15:e mil ung.) så det får jag ta ett varv till med snart.

/Anders
 
Satte på Duells värmare på min för nån månad sen, nu går det köra motorväg ner till nollgradigt utan att frysa fingrarna av sig.

Lyckades dock inte riktigt få högersidan att sitta ordentligt fast på rullen (vandrar så man får vrida tillbaka det var 15:e mil ung.) så det får jag ta ett varv till med snart.

/Anders

Kan du inte kladda in lite lim i ena änden bara?

Märkligt, det som ska sitta fast lossnar och när man ska byta nåt sitter det som fan :va
 
Kan du inte kladda in lite lim i ena änden bara?

Märkligt, det som ska sitta fast lossnar och när man ska byta nåt sitter det som fan :va

Jo, men jag hade avsikten att det skulle vara möjligt att plocka av handtagen igen utan att sabba dem. Skall försöka med nåt lagom kletigt/klistrigt, såg nåt tips om hårspray nånstans.

/Anders
 
Ni som monterade värmare för flera år sedan, fungerar det fortfarande eller får man köpa nytt varje år?
 
Hade ett par från Touringbutiken (modell - värmefolie) som hängde med i ca. tio år, enda problemet var att gummit vred sig när dom blev varma.
 
Är det nån som kan gissa på vad jag gjort fel? Jag har monterat hantagsvärmare men jag får absolut inte den värme jag vill, har 20 w på båda sidor. Visst blir handtagen varma när den står inne i garaget men när man kommer ut i kylan så märks det ju knapp. :va
 
Ni som monterade värmare för flera år sedan, fungerar det fortfarande eller får man köpa nytt varje år?

Jag monterade som enligt länken till Teneréklubben. Mycket nöjd. Fick förlänga sladdarna till gashantaget då jag var lite snål där. Jag använde 15W på gashandtaget och 20W på andra.
 
Någon som har tästat biltemas värmehandtag ? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=154588

Isåfall ger dom bra värme? Bekväma/Obekväma osv? snygga är dom ju inte iallafall.

Jag har monterat biltemas. Enkla att montera, har fungerat utan anmärkning, billigt men,
-Det är lite ojämn värme mellan dem dvs på gasrullen kommer värmen fortare pga av den inte kyls ned lika mycket som vänster handtag. Vänster handtag är ju monterat direkt på styret->mer nedkylning jämfört med höger som är monterat på "gashantagsplastrullen". Detta är inget som stör mig men jag har läst på andra forum folk om stör sig på detta, ett i-landsproblem enligt mig. Så stor skillnad är det inte.
-Har du små händer bör du kolla greppet också. Hantagen har lite större omkrets än de flesta "normala" hantag.

Slutsats: Fungerar kanonbra för mig, rekommenderas.:tummenupp
 
Jag förstår inte alls hur det där kopplinsschemat i början av tråden fungerar man om folk här säger att det är rätt så får det väl bli så.

En sak jag verkligen inte förstår är varför man ska kortsluta ena sidan!?

Stämmer det att brytaren i mittenläget är "noll", åt ena hållet "1" och andra hållet "2"?
Varför ska man då kortsluta läge "1" som det ser ut på bilden? :va
 
Jag har monterat på några hojar nu, så jag har lite erfarenhet. I all ödmjukhet så vill jag dela med mig av ett tips:

Ordna strömförsörjningen så att den är relä-styrd. Köp ett relä anpassat för låga förluster, exempelvis ett sådant som finns i kitten för extraljus till bilen. Då kan man montera rejäla kablar som strömförsörjning hela vägen och ta jord och plus direkt på batteriet. Så låter man bara kretsen öppnas och brytas på exemeplvis någon av säkringarna som ger ström då tändningen är på. Naturligtvis har man en till brytare samt separat säkring för handtagen.

Fördelen med denna lösning är att du tar ingen ström på en krets som störs av förluster exempelvis halvljuset osv. Samt att du får ordentligt med ström till dina värmehandtag. Syftet är ytterst att du inte ska dra ur batteriet om du glömmer att slå av värmehandtagen när du går från hojen, behövs inte många minuter för att dra ur batteriet med värmehandtag...

Jag har funnit att denna lösning ger minst problem med elsystemet i längden.

Någon som har tästat biltemas värmehandtag ? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=154588

Isåfall ger dom bra värme? Bekväma/Obekväma osv? snygga är dom ju inte iallafall.

Ja, jag har testat.

De är väldigt osköna att köra med, samt gav även väldigt dåligt med värme.

Jag avråder, bara skit enligt mig. Bättre att bygga själv, anser jag.
 
Last edited:
Jag förstår inte alls hur det där kopplinsschemat i början av tråden fungerar man om folk här säger att det är rätt så får det väl bli så.

En sak jag verkligen inte förstår är varför man ska kortsluta ena sidan!?

Stämmer det att brytaren i mittenläget är "noll", åt ena hållet "1" och andra hållet "2"?
Varför ska man då kortsluta läge "1" som det ser ut på bilden? :va

Schemat stämmer, det är för att växla mellan serie och parallell-koppling av handtagen. Ritade om schemat så du ser hur kopplingen ser ut vid respektive läge (filnamnet är läget).
 

Bifogat

  • parallell_1.jpg
    parallell_1.jpg
    11.5 KB · Visningar: 192
  • serie_1.jpg
    serie_1.jpg
    11.2 KB · Visningar: 104
  • parallell_2.jpg
    parallell_2.jpg
    9.8 KB · Visningar: 146
  • serie_2.jpg
    serie_2.jpg
    9.6 KB · Visningar: 108
Jag satte fast egna "plattor", 15 W.
Tog strömmen från halvljuset.
Blir ingen vidare värme.
 
Jag satte fast egna "plattor", 15 W.
Tog strömmen från halvljuset.
Blir ingen vidare värme.
Det beror inte på att du "bara" hade 15w, montera försörjning av ström enligt lösningen jag föreslår eller liknande så löser det problemet.

Med ordentliga kablar direkt från batteriet blir även 15w plattor så varma att du inte köra dem på full värme hela tiden. Det blir för varmt för händerna...

Att fulkoppla på någon lampkabel ger bara två effekter:
1 Du får dåligt ljus från berörd lampa
2 du får ingen värme i värmeplattorna

Du måste ha bra ström fram, annars funkar även kablar och glödlampa som resistorer i kretsen...
(vilket du slipper med mitt förslag på koppling)

edit:
Ska kanske tillägga att du kan ta spänningen för öppnandet av relät från en lampa, såväl som någon annan krets som ligger på tändningen. Själva relät tar inte mycket ström. Men du bör försörja jord och strömkabeln från batteriet genom ett relä. Någon som kan förklara detta bättre än mig som har mer formell utbildning på fordonsel?
 
Last edited:
Isåfall ger dom bra värme? Bekväma/Obekväma osv? snygga är dom ju inte iallafall.

Jag har monterat biltemas. Enkla att montera, har fungerat utan anmärkning, billigt men,
-Det är lite ojämn värme mellan dem

Slutsats: Fungerar kanonbra för mig, rekommenderas.:tummenupp

Jag kör med Biltemas jag med och håller med föregående talare i det mesta. Jag upplever däremot inte värmen som ojämn mellan handtagen, inte så det stör iaf. Däremot retar jag mig en aning på att det bara finns två lägen där det ena nästan är för varmt och det andra är på gränsen till för kallt....

Men med tanke på priset och att jag faktiskt inte använder dem så ofta så är Biltema ett bra val. Hade jag varit touringnisse hade jag kanske kostat på mig ett par exklusivare värmehandtag men för mig duger BT's handtag mer än väl.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top