Montera handtagsvärme

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1100S
Nu när temperaturen börjar sjunka skulle det vara skönt att ha handtagsvärme på hojen. Vilken typ ska man satsa på, nya handtag med inbyggd värme, eller lösa slingor som man sätter under befintliga handtag?
Ni som har monterat själva kan väl komma med lite tips!

/Gustav
 
"Värmeplattor!"

Monterade en tunn platta med slingor i som jag köpte på touringbutiken. Tycker dessa var ganska stabila som låg på 15 eller 20 watt styck har jag för mig... Så det blev rejält varmt, jag fick slå av dem ibland. Men det kan man ju justera med ett effektmotstånd.

Glöm bara inte att "isolera" vänster styhalva under värmehandtaget med typ elrör i plast som du smälter på plats eller ett par varv silvertejp. (funkade bra för mig)
 
Hm, värmehandtag är nog ett av det bästa man kan utrusta hojen med. Gör underverk för komforten när temperaturen sjunker. Fungerar nästan som det skulle röra sig om någon typ av doppvärmare ( :skrämd ), känns varmare i hela kroppen när man får varmt under händerna.

Själv köpte jag honda orginal.
 
Saxat från Club Ténéré:s hemsida:

Länk till Club Ténéré


Elschema för tvåläges handtagsvärme.
Med denna enkla metod slipper du att bränna fingrarna av dig på handtagsvärmarna men kan ändå snabbt få upp värmen i handtagen.
För att få ytterligare komfort kan man med fördel använda 20W på vänster och 15W på höger sida.



Denna koppling ger handtagsvärmen två lägen. I läge 1 är elementen seriekopplade och utvecklar endast halva effekten och i läge 2 får båda elementen full spänning dvs de är parallellkopplade.
På min AT -95 har jag monterat en 3-läges 2-polig omkopplare (ELFA 35-201-11) i panelen där kontroll-lamporna sitter. Jag borrade helt enkelt ett hål där den sjätte lampan skulle suttit, längst ned till vänster, och monterade omkopplaren där. För att det skulle bli vattensäkert tog jag en gummihätta (ELFA 35-333-46) till omkopplaren.
Jordanslutningen görs bäst i ramen och inte någonstans på styret då styrlagret isolerar gaffeln från ramen. På AT sitter en jordplint under tanken bakom motorn. Du kan säkert ta jorden på styret men då tar sig strömmen andra vägar och det kan vara lurigt.
Plusanslutningen tas bäst i säkringsboxen på en säkring som ger ström vid påslagen tändning. På AT tog jag spänning från säkringen för instrumenten. På TA sitter ju säkringsboxen på styret men samma säkring duger där med.
Jag använder bara svarta 0,75 mm kablar. Svarta för att det inte syns bland alla andra och 0,75 mm för att det räcker och blir inte så klumpigt vid anslutningarna. Om man löder alla anslutningar och trär krympslang över skarvarna så kommer det inte att glappa när det blir kallt och blött, och det är ju då värmen behövs!
Om man använder 2x20Watts element så drar dom ca 3Ampere vid 13,6Volt och 2x15Watts drar ca 2,2Ampere.
Varma lyckönskningar i kopplandet!

Taget från Johans & Dans GrusBus som läggs ner inom kort.

Enklaste sättet att få jämn värme i handtagsvärmarna är att köpa ett 15watts- och ett 20watts kit med värmehandtag och montera 20w. på vänster och 20w. på höger sida. Sålunda kompenserar man för att plasten på gasrullen isolerar. Tanken är att ha 15w. på höger sida eftersom gasrullen är av plast och inte stjäl så mycket värme som styret gör på vänster sida där man följdaktligen placerar 20w.-folien.
Resultat: jämnare uppvärmning.

Insänt av Ulf Bergstrand
 
Sätt dit handskydd istället så slipper du fartvinden, det är den som kyler.
 
Handtagsvärme är guld !
1) Värmeisolera under vä handtag god ide. Det blir rätt stor skillnad i värme annars. Man kan dock bli tvungen att köra m 2 högergummin pga den större diametern då.

2) Skillnaden i effekt mellan parallell o seriekoppling är 4 ggr, inte 2 som det stod ovan nånstans. Seriekoppling av 15 o 20 W handtag ger 4.7 W i '15wattaren' o 3.7 i '20wattaren', ungefär. Är det helt fel effekt så blir man i stället tvungen att labba m separata motstånd.
/u
 
Tror ni att generatorn på min RD skulle palla ett par handtagsvärmare? 2*20 watt säger ni....fixar den det tror ni?
 
Prova. Koppla in ett universalinstrument i ampere-läge i serie m batteriet, starta hojen (ej m startmotor !!!), koppla in en 45 W lampa (på 'hojsidan' av instrumentet) och kolla att den laddar upp batteriet när du gasar upp lite, dvs. att strömmen går till batteriet, inte från.
/u
 
Jag har inte provmätt än ,men kollat lite i verkstadshandboken, och tycker att generatorn borde ge ström så det räcker till ett par handtagsvärmare. Räknade alltså med att man blinkar, bromsar och tutar samtidigt, typ :p

Om man köper en sats bara själva värmetrådarna + kablar, är det jobbigt att montera? Vet att gashandtaget sitter jävligt tajt på gasrullen redan, går knappt att få bort typ. E det ett problem?

EDIT: Vad skulle hända om man startade med startmotorn...? Paja säkringen i ampermetern eller? Inte för att jag har nån startmotor, men det kan ju va kul å veta ändå. :rolleyes:
 
Kan man använda orginalhandtagen om man man monterar lösa plattor under? Det är ju ganska tajt som det är och om man ska ha på isolering + plattor och sen samma gummi igen, går det???

/J
 
PacMan skrev:
EDIT: Vad skulle hända om man startade med startmotorn...? Paja säkringen i ampermetern eller? Inte för att jag har nån startmotor, men det kan ju va kul å veta ändå. :rolleyes:
Eldar up ampermetern direkt. Iaf om den är tillräckligt känslig för att visa om det laddar eller laddar ur. M startmotor får man se till att startströmmen tar en annan väg, t.ex. genom att kortsluta dvs koppla förbi mätaren just när man startar. Helst ska man inte koppla ur den för då måste man bryta till batteriet ett kort ögonblick m motorn igång sen o det är riskabelt för all elektronik.
/u
 
Handtagsvärmare

Vatten och diskmedel/såpa i lagoma mängder... är väl standard knepet..... Såpan/diskmedlet torkar.... efter ett tag... så att grjjerna fastnar igen
 
Ingen som har testat att göra egna värmeslingor med motståndstråd, sk Kanthaltråd? Borde väl vara billigare, men hur vet man hur stor effekt man behöver?
 
twinner666 skrev:
åker ni hoj på vintern eller:)

Tja, om det inte ligger inlands-is på gatorna så funkar la det. Men man vill ju kunna köra tills det börjar bli minusgrader på dagarna iaf. :tummenupp
 
berggren_martin skrev:
Sätt dit handskydd istället så slipper du fartvinden, det är den som kyler.

Har du hittat några som passar på en landsvägshoj och ser skapligt diskreta ut, så är jag intresserad att veta.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top