Montera gasfjädrar, vad är tricket?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur räknar man ut var fästena ska sitta? Jag tänkte hur svårt kan det va men den melodin gick sådär :va Det är "kåpan" till ett släp fast jag har då snickrat ihop en egen ram, stadiga gångjärn och förstärkt infästning.

Först satte jag dom bara på känsla jag inte hade, gick inte att stänga hela vägen och så har jag köpt något för starka gasfjädrar.

Förstod att något måste nog stämma för att detta ska fungera så jag mätte längden på den utskjutande delen. Med det nedre fästet lossat mätte jag upp 22cm som "kolven" kan skjutas in från det övre fästet rakt ner till lämmen.

Nu går det att stänga men det är ett konstant tryck = släpper jag ramen flyger den upp igen. Kolven gick inte in hela vägen i nedfällt läge utan har kanske 5-7cm kvar.

Hur gör man så att det går att stänga och att gasfjädern inte aktiveras innan jag lyft säg 10cm?
 
Last edited:
Det är en geometrifråga. Fjädern ska ha lagom med vinkel för att inte riktigt orka lyfta när locket är stängt men vartefter det öppnas blir vinkeln mer fördelaktig för fjädern som då orkar hålla locket uppe. Fjädern ska alltså sitta nästan i linje med skarven mellan kåpa och lem med kåpan stängd.

Jag tror det krävs bilder för att ge mer handgripliga råd.
 
Hmm ja något sådant måste det ju bli, blev lite lurad av min egna research tror jag bestämt.

Original på ett likadant släp:

20190624-142516.jpg


Andra släpet hemmavid:

20190624-142711.jpg


Kan ärligt medge att jag inte tänkte på den nedskjutande delen från kåpan :) Ska klura lite.. borde inte vara raketforskning att fila till ställbara fästen så jag kan trimma in exakt den funktion jag vill ha, kanske.
 
Farsan köpte gasfjäder på Biltema för att byta på luckan på flakkåpan på pickisen (som jag nu äger)

Han hittade inte riktigt rätt längd, men tog den som var närmast längre, för att slippa ducka för luckan.

Det var gasfjädrar till bakluckan på en kombi som väger 200kg (typ) och luckan på glasfiberkåpan väger 10kg, han fick plasta tillbaka gångjärnet till luckan sen.

Jag fegade ur och beställde nya från Vindic som tillverkat kåpan, men även dom måste ha övergått till tyngre lucka/kraftigare fjädrar på senare tid för det känns som att luckan ska vika sig på mitten när man försöker stänga
 
Svartkonst det här, ev. hinner jag projektera ikväll för någon jävel har lagt en hybridtrimmer, väl synligt, i baksätet . Detta tillsammans med ny spole, fyra nya knivsnurror, laddare/batteri Och 50m skarvsladd.

Fan ska jag hitta på för ursäkt nu då? :va
 
Btw, dessa elektriskt styrda gasfjädrar (baklucka) är det någon som vet om det ligger mycket elektronik/säkerhet/sensorer för att dessa ska fungera? Eller är dom enkla i sig, typ +/-/signal och det går att köpa en trelägesswitch av Kjell och saken är biff?
 
Btw, dessa elektriskt styrda gasfjädrar (baklucka) är det någon som vet om det ligger mycket elektronik/säkerhet/sensorer för att dessa ska fungera? Eller är dom enkla i sig, typ +/-/signal och det går att köpa en trelägesswitch av Kjell och saken är biff?

Om du menar de som öppnas och stängs automatiskt så är det inga gasfjädrar utan en elektrisk motor och "gängstång" som skruvas upp och ner.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top