Montera framdrev

fritiof

Gubbpop
Gick med
15 May 2006
Hoj
BMW F800R -10
Skulle byta framdrev på min BMW F800R, men det nya drevet tycks inte passa. Jag har köpt rätt drev så det är inte där skon klämmer. Jag kan bara få in det någon mm på drevaxeln, sen kilar drevet fast.

61602-20-1_mn.jpg
Måttet som på bilden är 25 mm är i själva verket snarare 24,8 mm och jag tror att det är det som gör att drevet inte vill gå på. Kan jag värma drevet litegrann och sen få på det på axeln? Hur mkt kan man värma utan att härdningen påverkas? 100-150 grader?

Värmer du så utvidgas drevet åt alla håll så måttet 24,8 blir förmodligen 24,5 istället

Gör rent axeln ordentligt och testa, funkar det inte så gå tillbaka och reklamera drevet.
I annat fall så får du slipa upp hålet i drevet.

Asså du ska inte behöva smälta drevet för att det ska gå på. Det ska passa utan våld och sedan skruvas fast. Passar det inte har du ju fått fel drev eller har fel axel.

Värmer du så utvidgas drevet åt alla håll så måttet 24,8 blir förmodligen 24,5 istället

Hur funkar det då när du värmer lös lager?:va Enligt din teori borde ju samma princip utövas om man värmer blocket t.ex.

Eller om du värmer vad som helst som är ett hål? Styrleder m.m. ja allt. Du förkastar helt enkelt teorin om att man ska värma för att få lös saker?:yoparty

Asså du ska inte behöva smälta drevet för att det ska gå på. Det ska passa utan våld och sedan skruvas fast. Passar det inte har du ju fått fel drev eller har fel axel.

Enligt det stansade serienumret på drevet så är det rätt sorts drev. Det handlar väl snarare om att det tillverkats med en anings aning felaktiga dimensioner. Det är bara 24,8 måttet som inte stämmer, övriga mått motsvarar måtten på bilden. Jag menade inte att jag skulle glödga drevet och hamra fast det, utan mer att jag skulle värma det litegrann för att motverka de 0,2 mm som klämmer, om det nu går att göra så.

Det är ju bara att prova, varken frysen eller ugnen borde förstöra drevet för dig :)

Hur funkar det då när du värmer lös lager?:va Enligt din teori borde ju samma princip utövas om man värmer blocket t.ex.

Eller om du värmer vad som helst som är ett hål? Styrleder m.m. ja allt. Du förkastar helt enkelt teorin om att man ska värma för att få lös saker?:yoparty

Ok då, tankevurpa dårå, tänkte bara på att utvidgningen av materialet bör vara symmetriskt, dvs lika mycket åt alla håll :glömdet

Men jag tror på slipning av hålet för att drevet ska gå på, samt att det skall kunna lossas sen utan att värma drev och axel :yoparty

Ja jag är ingen fysik doktor, men som du säger kommer ju materialet i drevet utvidgas åt alla håll lika mkt. Eftersom ytter diametern innehåller mer material så vidgar den sig mer och "drar ut" materialet?.. typ, eller nått.:näsblod
Fast jag spekulerar vilt. Skulle faktiskt vara kul å höra om nån här på sporthoj kan redovisa lite hur det faktiskt funkar?:P
Fast jag undrar hur det blir med splines kuggen? Dom borde väl bli en gnutta grövre? Eller? Lär väl vara minimalt dock..

Summan av kardemumman är att ja ditt drev kommer antagligen bli lättare att trycka på om du slänger in det i ugnen. Dock finns ju risken att du kommer gråta diverse tårar och svära dig hes den dag du ska ha lös drevet...:gnissla=)

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back