Montera fast kontakt för laddning

Hemskesven

Mostly harmless
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
xr 650 -00 crf450-08
hej, jag funderar på och montera en fast kontakt på batteriet, typ en sån som följer med Ctek laddarna.
Så att jag bara kan plugga i laddaren på plats när det behövs.

Men hur mår resten av hojen att man lägger på laddning utan att ta bort kablarna från polerna, jag vet att på bilar så rekomenderas att lyfta av polskorna när man laddar för att inte skada resten av komponenterna.

Räcker avluftningen på batteriet eller måste man öppna upp locken på batteriet då man laddar?

Man tänker ju som så att skickas sådana saker med borde det ju bara vara att montera, men varför dalta så hemskt med bilbatterier i sådana fall....?
 
Jag har funderat på att göra samma sak. Kom just på att man skulle ju kunna sätta en enkel strömbrytare på + polen, eller?




Hemskesven skrev:
hej, jag funderar på och montera en fast kontakt på batteriet, typ en sån som följer med Ctek laddarna.
Så att jag bara kan plugga i laddaren på plats när det behövs.

Men hur mår resten av hojen att man lägger på laddning utan att ta bort kablarna från polerna, jag vet att på bilar så rekomenderas att lyfta av polskorna när man laddar för att inte skada resten av komponenterna.

Räcker avluftningen på batteriet eller måste man öppna upp locken på batteriet då man laddar?

Man tänker ju som så att skickas sådana saker med borde det ju bara vara att montera, men varför dalta så hemskt med bilbatterier i sådana fall....?
 
Jag kör med underhållsladdare direkt på batteriet när det är inkopplat. Inga problem hittills, i alla fall. Jag skulle nog inte snabbladda batteriet via den kontakten dock, utan ta ur batteriet i det fallet.
 
När det gäller ctek laddare är det inga probs att sätta dit laddaren utan att ta ur batteriet....
Dock rekommenderas att stoppa sladden i väggen efter att laddaren anslutits.

/ Tobbe

Hemskesven skrev:
hej, jag funderar på och montera en fast kontakt på batteriet, typ en sån som följer med Ctek laddarna.
Så att jag bara kan plugga i laddaren på plats när det behövs.

Men hur mår resten av hojen att man lägger på laddning utan att ta bort kablarna från polerna, jag vet att på bilar så rekomenderas att lyfta av polskorna när man laddar för att inte skada resten av komponenterna.

Räcker avluftningen på batteriet eller måste man öppna upp locken på batteriet då man laddar?

Man tänker ju som så att skickas sådana saker med borde det ju bara vara att montera, men varför dalta så hemskt med bilbatterier i sådana fall....?
 
VobbelFrasse skrev:
När det gäller ctek laddare är det inga probs att sätta dit laddaren utan att ta ur batteriet....
Dock rekommenderas att stoppa sladden i väggen efter att laddaren anslutits.

/ Tobbe

Viktigare är att dra ur sladden till laddaren först när man har laddat färdigt och sen ta bort från batteriet.
Har sprängt ett bilbatteri på att göra i fel ordning med späckta fingrar till följd.
 
gsxr1200 skrev:
Viktigare är att dra ur sladden till laddaren först när man har laddat färdigt och sen ta bort från batteriet.
Har sprängt ett bilbatteri på att göra i fel ordning med späckta fingrar till följd.


Aj!!!!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top