Montera extraljus

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hej på er!

Jag har full koll på det elektriska med reläer och ballaster och allt sånt, så det behöver jag ingen hjälp med.

Däremot anser jag det vara trixigt att finna bra ställen att fästa extraljusen. Dom ska ju sitta i mitten framför grillen typ. Kan man bocka ett plattstål och fästa dom under nummerskylten?

Min fråga är alltså enkel: Vad är gängse standard att göra när man inte handlar en extraljusbåge för massa pengar?

Ljusen ska sitta fast, inte skruvas i plastkofångaren ;)

Bilen? Jo, en:

Nissan_Almera_1_4_GX.jpg


Tack på förhand.
 
din lokala Nissanmånglare borde ju ha grejjer?

annars är ett riktigt budgettrick att ta sånna här å fästa på samma sätt som x-ljushållaren i länken ovan
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Vinkelbeslag1/Vinkelbeslag1/


alternativt att du fäster dom i nån balk innanför grillen.

Jo, Nissan har säkert finfina saker, men biljäveln förtjänar inte det, den kostade liksom 6000 spänn...

Ditt andra alternativ är helt i min linje. Jag river av stötfångaren och kollar..
 
Kolla om det inte går att få ut ett par plattjärn från korsbalken innanför den undre grillen. Så hade jag på min gamla Civic och det funkade eftersom ljusen var lätta, torts att plattjärnen blev lite långa. Nackdelen är att ljusen hamnar långt ner. Lite sämre ljusutbyte och dessutom utsätts de ju för grussprut osv, men kostade bara några kronor att ordna på lokala plåtbitssäljaren.

Vad ska du ha på för exljus? Stora runda tunga eller små lätta i plast?

Är det inte MAXI modellen på exljusen så tror jag faktikt nummerplåtsfästet för 200 spänn kan vara värt den tiden en billigare lösning skulle ta att fixa. Bara att skruva fast eländet med mycket självdragande plåtskruv bakom nummerplåten och montera.
 
Last edited:
Kolla om det inte går att få ut ett par plattjärn från korsbalken innanför den undre grillen. Så hade jag på min gamla Civic och det funkade eftersom ljusen var lätta, torts att plattjärnen blev lite långa. Nackdelen är att ljusen hamnar långt ner. Lite sämre ljusutbyte och dessutom utsätts de ju för grussprut osv, men kostade bara några kronor att ordna på lokala plåtbitssäljaren.

Vad ska du ha på för exljus? Stora runda tunga eller små lätta i plast?

Är det inte MAXI modellen på exljusen så tror jag faktikt nummerplåtsfästet för 200 spänn kan vara värt den tiden en billigare lösning skulle ta att fixa. Bara att skruva fast eländet med mycket självdragande plåtskruv bakom nummerplåten och montera.

Det lutar åt det fästet bakom nummerskylten.

jag ska montera 2 SYM med Xenonkonvertering. Blir nog som dagsljus jämfört med nu..
 
men du... hur rädd om bilen är du?

låt kofångaren sitta å riv loss grillen. skruva fast plattjärn i ngt lämpligt där inne åsså låter du plattjärnen ta stöd mot ovansidan på kofångaren.
du får dom lite högre upp jämfört med bakom nr.plåten.
dom vilar stabilt på fångaren.

kan det vara en lösning?
 
men du... hur rädd om bilen är du?

låt kofångaren sitta å riv loss grillen. skruva fast plattjärn i ngt lämpligt där inne åsså låter du plattjärnen ta stöd mot ovansidan på kofångaren.
du får dom lite högre upp jämfört med bakom nr.plåten.
dom vilar stabilt på fångaren.

kan det vara en lösning?

Man kan ju ta bort grillen, montera plattjärn, kapa ur lite i grillen, sätta dit grillen igen och sedan montera ljusen...

Funkar ju. Jag måste se om det finns någon metall (förutom kylaren :näsblod ) där bakom..
 
kanske så man praktiskt går tillväga
men du fatta vad jag mena iaf.

ang metall där bakom så har du en krockbalk/kofångarbalk åtminstone.
 
friction har helt klart en tanke..
Jag har haft så på en gammal bil också. Funkade förvånansvärt bra. Även om SYM ljusen är lätta så är ju vibrerande ljus sjukt störande och nummerplåtsfästena är inte världens stabilaste.

En fördel med nummerplåtsfästet är ju dock att det är enkelt och dessutom kan man ta grejerna med sig till nästa bil.

Verkar också på bilden som att huven öppnar ovanför grillen va? Se till att montera stödstag i så fall! Du kommer INTE ångra dig och dessutom blir det bökigare för ev. extraljus tjuvar.
 
Last edited:
Rör mot krockbalken, två gängstång, två brickor och ett plattjärn.

Edit: Går säkert sätta tre också för att få det lite stabilare i höjdled om man vill det.
 

Bifogat

  • montera x-ljus.PNG
    montera x-ljus.PNG
    16.1 KB · Visningar: 1,017
Last edited:
Jag brukar fästa såna där Biltema-fästen med 6-8st mollys genom plasten i kofångaren, det blir superstabilt och man slipper fladdrande extraljus.
Jag har gjort det på en 94:ans primera om jag inte minns fel, utan problem.
Men då har jag å andra sidan bara monterat SIM och inte SYM-ljus :rolleyes:
 
Jag brukar fästa såna där Biltema-fästen med 6-8st mollys genom plasten i kofångaren, det blir superstabilt och man slipper fladdrande extraljus.
Jag har gjort det på en 94:ans primera om jag inte minns fel, utan problem.
Men då har jag å andra sidan bara monterat SIM och inte SYM-ljus :rolleyes:

Problemet som kan uppstå är ju att hela kofångaren sitter dåligt på en äldre bil. Då kommer man inte ifrån fladdrande ljus iaf.
 
Har man tillräckligt långa skruv så finns det en stabil balk bakom.

Jag brukar ändå föredra varianten med rör och gängstång. Lätt att plocka bort igen och sitter stumt.
På pansarplasten på 745an räckte det med att borra direkt i kofångaren. Typ 8mm tjock.
 
Jag svetsade ihop 2st 90 graders och en rak rörbit imellan.I "gavlarna" på rörvinklarna svetsade jag dit långa bultar,dessa skruvades sen fast i rambenen,stabilt minst sagt.Hade 4 lampor på den bågen och upplevde inte placeringen som ett problem,lamporna höll trots att de satt i nummerplåtshöjd.
Stag rekommenderas,finns snabbfäste om de hamnar lite dumt med tanke på huvöppningen som kan strula lite.
 
Ful variant som funkar är att ta bort kofångarplasten och fästa två ordentliga vinkeljärn i krockbalken och sen göra uttag för det i skalet.

Eller så kör du biltema varianeten och låånga självborande plåtskruv.

Båda är testade med 5 extraljus. :hihi
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top