Montera en extra fläkt ?

Men men, verkar bara vara min modell som är byggd såhär så då ska jag inte komma med några fler ideér iaf
:)[/QUOTE]

Hålla på själv tyckte jag var kul i yngre dagar men efter många diverse motordrivna fordon så lessnade jag på det.
Nu vill jag ha hjälp/tips så snabbt som möjligt så problemet går lösa.

Min kanske är byggd så att fläkten hjälper till efter att man skjutit blocket på motorn då :D
Nä den ska snurra rätt tidigt vad jag kommer ihåg från förra sommaren,får plocka isär och leta felet, idag är det ju ändå skönt sommarregn ute så då får man ju tid över till andra roliga saker...

/jimmy

Är det relä nr 16 på bilden som är fläktrelät ? någon ?

/j

Vatten under tryck får dessutom högre kokpunkt, se bara på tryckkokare.

Fläkten är kopplad till en strömkälla och till en givare som sitter på kylaren (antagligen längst ner) När givaren på kylaren kommit upp i en viss temperatur så går strömmen fram och fläkten sätts igång.
Mkt enkelt att felsöka:
- koppla förbi givaren för att se om fläkten fungerar. Gör den det är det fel på givaren eller någon anslutning däremellan. Om det den inte fungarar ändå koppla fläkten till en extern strömkälla för att se om den funkar. Gör den inte det är det ju bara att skaffa en ny/laga den gamla.

Skulle dessutom kunna vara något helt annat. Du säger att det kokar i exp. kärlet. Kolla så att ditt trycklock till kylsystemet är helt. Är systemet inte trycksatt kan hojen börja koka fast tempen inte är så hög. (trycksatt vätska kokar vid högre temp)

lycka till

EDit: lite late men endå...

matte_mannen skrev:
2297197 Fläkten är kopplad till en strömkälla och till en givare som sitter på kylaren (antagligen längst ner) När givaren på kylaren kommit upp i en viss temperatur så går strömmen fram och fläkten sätts igång.
Mkt enkelt att felsöka:
- koppla förbi givaren för att se om fläkten fungerar. Gör den det är det fel på givaren eller någon anslutning däremellan. Om det den inte fungarar ändå koppla fläkten till en extern strömkälla för att se om den funkar. Gör den inte det är det ju bara att skaffa en ny/laga den gamla.

Skulle dessutom kunna vara något helt annat. Du säger att det kokar i exp. kärlet. Kolla så att ditt trycklock till kylsystemet är helt. Är systemet inte trycksatt kan hojen börja koka fast tempen inte är så hög. (trycksatt vätska kokar vid högre temp)

lycka till

EDit: lite late men endå...

Tackar för tipset :tummenupp

/jimmy

Kylarsystemen brukar vara trycksatta.. Och då höjs kokpunkten. Exakt hur mycket beror på flera saker, men jag tror att upp till 120 grader är rimligt.

Apropå den där bilden, svårt att säga vad som är fläktrelä där. Men alla komponenter har ju nummer på sig, skriv vad numrena betyder i tråden.

När det gäller avgasbandage så isolerar det avgasröret från den (kallare) omgivande luften, så avgasröret är (nästan) lika varmt tills lindningen slutar. Utan avgasbandage kommer temperaturen sjunka ju längre från respektive cylinder man kommer. Så långt är det inga konstigheter, men det finns olika åsikter om varför man ska linda.

Det som är viktigt är att hur många gasmolekyler per tidsenhet som kan komma ut genom avgasröret/-n.. Här kommer allmänna gaslagen in. För ett givet motorvarvtal (lika många molekyler per tidsenhet tillkommer i avgasrörets cylinderände) ökar "kapaciteten" i avgasröret om 1) avgastemperaturen sänks (mindre volym), 2) rörets diameter ökar (mindre flödesmotstånd), och/eller 3) flödeshastigheten ökar (vilket är svårt att åstadkomma, se nedan).

Om man har varma avgaser så har de stor volym, och ja, flödeshastigheten kommer öka eftersom det fortfarande tillkommer varma avgaser i cylinderänden. Men det finns också ett stort motstånd, så en del hästkrafter som i normala fall hade kunnat utnyttjats vid bakhjulet kommer gå åt bara för att putta ut alla avgaser. Så det är inte alls säkert att man får fler tillgängliga hästkrafter på bakhjulet för att man har varma avgaser.

Det blev lite långt, och det finns lite annat att säga om det också (t ex om man har turbo, då är det bra med höga avgashastigheter), men det beror också på hur pass väl alla delar är anpassade till varandra.

Edit: Lite skräp längst ner som skulle bort...

Last edited:
Fläkten

Det är inte ovanligt att "man" byter termostaten på bilar efter ett tag. Pröva ett byte på hojen... Till bilar finns de även för temperaturer.

Men som tidigare i tråden: lägg spänning på fläkten och se om den startar över huvudtaget, men undvik backspänning...

Har hittat en bra bild där det finns utmärkt vart

Engine coolant temp sensor och Fan motor switch sitter så ska börja med att kolla dessa två.

/j

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa