Montera dragkrok Citroen C3

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har införskaffat mig en Citroen C3 med miljödiesel och EGS (elektroniskt styrd koppling och låda, en manuell automatlåda typ). Citroen vill ha en mindre förmögenhet för att montera dragkrok på den. Finns gott om hemsidor typ http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok som säljer dragkrokar och elpaket för 2900kr. Frågan är bara hur mycket bök det är att montera. De säger själva 0,5-1h monteringstid men jag är tveksam. Iof är jag något mer händig än genomsnittet men jag hatar att skruva bil....

Någon som har koll på hur bökigt det är att montera dragkrok inkl el på en modern bil?
Tips på ställen som monterar till rimligt pris?

Jag måste vara allvarligt skadad, kunde svurit på att jag läst svar på den frågan.:va

Ser ut som att dragbalken fästs i befintliga hål och draget kommer ut under kofångaren. Inget behöver demonteras bak för att få dit balken.

Elen kopplas fram under ibräda och evt under huv. Så där är en hel del jobb att dra kablar genom bilen.

Draget får du nog dit på en timme, men räkna med ett par tre till elen, minst.

Tror citrans elsatser brukar kopplas mellan befintliga kopplingar till H V bakhjus.
Skulle tippa på att man behöver gå in i lexia och programera om dock.

De bilarna jag har pillat med drag på är man tvungen att riva av stötfångaren för och sen såga i stötfångaren för dragkroken...

Har du CAN-bus så blir det ett jävla kabeldragande i bilen dessutom.

Piratelsatserna brukar vara bra på att lura CAN-systemen, man får en liten dosa som man jackar in i kontakterna bak så får draget el utan att CAN-blahejset fattar något.

Å andra sidan kan bilarna nuförtiden tydligen anpassa antisladdsystem m.m. när man kör med släp, sådant blir man utan om man kör med fulsatser/inte programmerar in allt.

hade ej satt krok på den bilen. du kommer få stora och dyra problem med växelåds styrningen. den kommer tappa/glömma växel lägen och kopplingen kommer med krångla och larma för att den går för varm.

Maila generalagenten/teknisk avdelning och fråga om det verkligen kommer att lira att släpa med denna där lådan. Då får du förhoppningsvis ett korrekt svar istället för vad en slipssäljare tror =0)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park