Montera dämpare fram- enligt instruktion 9-12 Nm?

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag skall snart återmontera mina dämpare fram, (gammal Honda från 1983, 600). När jag läser instruktionerna enligt bifogad bild så låter nedre skruvens moment vettigt men övre låter löjligt löst? Den undre bulten runt 50 nm men den övre 15 nm? En bult på däcken på min Volvo skall dras åt 135 nm så jag undrar om instruktionerna stämmer? (Har sett några felstavningar på andra ställen o börjar nu undra)
 

Bifogat

  • IMG_5543.jpeg
    IMG_5543.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 30
Det kan nog stämma som står i boken.
Brukar det inte vara en bricka mellan öron på övre fäste, gaffelkron?
Lätt att klämma av öronen på gaffelkronan :död
 
Menar du att du monterar ett framgaffelben i en gaffelkrona…?

Standard på en någorlunda modern sporthoj är M8 skruvar och ett åtdragningsmoment från 10 upp till 22 Nm. Absolut inte mer än 22 Nm. Den dragkraft som skapas i gaffelkronan och därmed den klämkraft som håller gaffelbenet blir mycket hög redan vid låga sträckkrafter (= åtdragningsmoment) hos skruvarna. Att överdra dessa skruvar leder bara till att gaffelkrona såväl som gaffelben deformeras. Och drar man tillräckligt hårt så går något sönder.
 
Menar du att du monterar ett framgaffelben i en gaffelkrona…?

Standard på en någorlunda modern sporthoj är M8 skruvar och ett åtdragningsmoment från 10 upp till 22 Nm. Absolut inte mer än 22 Nm. Den dragkraft som skapas i gaffelkronan och därmed den klämkraft som håller gaffelbenet blir mycket hög redan vid låga sträckkrafter (= åtdragningsmoment) hos skruvarna. Att överdra dessa skruvar leder bara till att gaffelkrona såväl som gaffelben deformeras. Och drar man tillräckligt hårt så går något sönder.
ja exakt, tackar! då följer jag exakt de nm som anges i bruksanvisningen
 
Kan det vara så att nedre gaffelkronan är i stål medan övre är i aluminium?
Vet ju inte vilken cykel det gäller exakt men vill minnas att en del äldra japaner hade det så.
Eller så har jag drömt ihop det...vilket även det hänt förut... :-)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top