Montera dämpare fram- enligt instruktion 9-12 Nm?

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag skall snart återmontera mina dämpare fram, (gammal Honda från 1983, 600). När jag läser instruktionerna enligt bifogad bild så låter nedre skruvens moment vettigt men övre låter löjligt löst? Den undre bulten runt 50 nm men den övre 15 nm? En bult på däcken på min Volvo skall dras åt 135 nm så jag undrar om instruktionerna stämmer? (Har sett några felstavningar på andra ställen o börjar nu undra)
 

Bifogat

  • IMG_5543.jpeg
    IMG_5543.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 30
Det kan nog stämma som står i boken.
Brukar det inte vara en bricka mellan öron på övre fäste, gaffelkron?
Lätt att klämma av öronen på gaffelkronan :död
 
Menar du att du monterar ett framgaffelben i en gaffelkrona…?

Standard på en någorlunda modern sporthoj är M8 skruvar och ett åtdragningsmoment från 10 upp till 22 Nm. Absolut inte mer än 22 Nm. Den dragkraft som skapas i gaffelkronan och därmed den klämkraft som håller gaffelbenet blir mycket hög redan vid låga sträckkrafter (= åtdragningsmoment) hos skruvarna. Att överdra dessa skruvar leder bara till att gaffelkrona såväl som gaffelben deformeras. Och drar man tillräckligt hårt så går något sönder.
 
Menar du att du monterar ett framgaffelben i en gaffelkrona…?

Standard på en någorlunda modern sporthoj är M8 skruvar och ett åtdragningsmoment från 10 upp till 22 Nm. Absolut inte mer än 22 Nm. Den dragkraft som skapas i gaffelkronan och därmed den klämkraft som håller gaffelbenet blir mycket hög redan vid låga sträckkrafter (= åtdragningsmoment) hos skruvarna. Att överdra dessa skruvar leder bara till att gaffelkrona såväl som gaffelben deformeras. Och drar man tillräckligt hårt så går något sönder.
ja exakt, tackar! då följer jag exakt de nm som anges i bruksanvisningen
 
Kan det vara så att nedre gaffelkronan är i stål medan övre är i aluminium?
Vet ju inte vilken cykel det gäller exakt men vill minnas att en del äldra japaner hade det så.
Eller så har jag drömt ihop det...vilket även det hänt förut... :-)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top