Montera cylindrarna?

OJOJOJ ingen som kan tala om hur man monterar en cylinder hehe


Skaffa dig 2 st remsor aluminium plåt 1.5mm tjock 12-15 mm bred

bocka dom runt kolven gör en 90 graders bock i varje ände

annpassa längden så att när du nyper i hop änderna så pressar dom in kolvringarna lagom mycke utan att nypa för hårt

verktyget ska se ut som ett omega tecken ungefär

nu är det en barnlek att montera cylindern

börja med 2-3an sedan 1-4an

Det kan vara bra att vara 2 personer om man är ovan

det går även att använda någon typ av klämma för att nypa ihop änden på verktyget

utsticken på verktyget får inte vara längre än att du kan dra ut remsan mellan pinnbultarna när du är klar


LYCKA TILL
 
andersson turbo skrev:
OJOJOJ ingen som kan tala om hur man monterar en cylinder hehe


Skaffa dig 2 st remsor aluminium plåt 1.5mm tjock 12-15 mm bred

bocka dom runt kolven gör en 90 graders bock i varje ände

annpassa längden så att när du nyper i hop änderna så pressar dom in kolvringarna lagom mycke utan att nypa för hårt

verktyget ska se ut som ett omega tecken ungefär

nu är det en barnlek att montera cylindern

börja med 2-3an sedan 1-4an

Det kan vara bra att vara 2 personer om man är ovan

det går även att använda någon typ av klämma för att nypa ihop änden på verktyget

utsticken på verktyget får inte vara längre än att du kan dra ut remsan mellan pinnbultarna när du är klar


LYCKA TILL

Nu har du ju gjort det, ville ju som sagt ha ett bra tips hur man gör det enklast själv går ju lite enklare om man är två :tummenupp
 
Gpx skrev:
Nu har du ju gjort det, ville ju som sagt ha ett bra tips hur man gör det enklast själv går ju lite enklare om man är två :tummenupp

Utöver att ta sig tid och inte ivra upp sig räcker det med att grada av cylinderfodrens nederkanten väldigt mycket med ett fint slipstift - det är "hemligheten" - om man vill göra det själv utan extra speciella verktyg. Fabriksavfasningen duger inte om du vill göra det smärtfritt. Nu räcker det med att peta/klämma med fingrarna på kolvringarna så åker den på - plopp. Ta ett "kolvringslager" i taget på vardera sidan och var varsam, inget våld. Om du inte oljar in ringar och cylinderfoder är det väldigt svårt att få cylinderblocket, om alls. Oljeringarna kan vrångas lite så man kan behöva vicka kolven lite fram å tebaka för att de ska gå på. Använder du våld på oljeringarna... är du torsk.
 
andersbrink skrev:
Utöver att ta sig tid och inte ivra upp sig räcker det med att grada av cylinderfodrens nederkanten väldigt mycket med ett fint slipstift - det är "hemligheten" - om man vill göra det själv utan extra speciella verktyg. Fabriksavfasningen duger inte om du vill göra det smärtfritt. Nu räcker det med att peta/klämma med fingrarna på kolvringarna så åker den på - plopp. Ta ett "kolvringslager" i taget på vardera sidan och var varsam, inget våld. Om du inte oljar in ringar och cylinderfoder är det väldigt svårt att få cylinderblocket, om alls. Oljeringarna kan vrångas lite så man kan behöva vicka kolven lite fram å tebaka för att de ska gå på. Använder du våld på oljeringarna... är du torsk.

Okej tackar :tummenupp . Lyckades tappa ner sprinten som håller ena kamkedjeskenan den ligger o låser kedjan så jag inte får upp den :huvet
 
Gpx skrev:
Okej tackar :tummenupp . Lyckades tappa ner sprinten som håller ena kamkedjeskenan den ligger o låser kedjan så jag inte får upp den :huvet
Prova med en neodymiummagnet (skitstark) på en pinne..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top