Montera cylindrarna?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Ska montera cylindrarna o topp imorgon, är ju rätt så bökigt o passa in alla fyra kolvar samtidigt. Är det enklare o ta bort två kolvar o monters i cylindrarna först så man bara har två kolvar o passa in går det få i pinbultarna till dom lösa kolvarna då nån som vet/testat, eller har nåt bra tips?
 
Alla kolvar står ju på olika höjd så det är inga problem, trä på den första o be nån hålla cylinderna rak och ta en kolv i taget. Det är inga probs!
 
Har mest skruvat 2-t och då brukar det vara lättast att sätta kolven i cylindern och sen trycka i kolvbulten.. är man ensam så är det smidigt.. =)
 
HanneZ skrev:
Alla kolvar står ju på olika höjd så det är inga problem, trä på den första o be nån hålla cylinderna rak och ta en kolv i taget. Det är inga probs!


Det funkar helt kanon om man är två så gjorde vi på den gammla motorn funkar fint. men är nog själv imorgon i garaget imorgon, tänkte om nån hade nåt annat tips så man löste det själv? annars får ja ringa nån stackars sate imorgon bitti :D
 
Hade ja fått köra hojen hade ja med glädje gett mig ut te hjo :)

meen meen, 2 veckor kvar på måndag... *otålig*
 
Föresten så monterade jag på min cylinderrad själv utan att ta dän kolvarna med nya kolvringar, det är lugna puckar!
 
Börja med att ställa vevaxeln så att kolv 2 och 3 är i sina övre lägen, ta sen ett par lagom tjocka träbitar och lägg mellan kolvarnas underdelar och vevhuset, då kan kolvarna inte åka ner i vevhuset eller vicka på sig när du trycker dit cylindrarna.
När 2 och 3 är i så vrider du på vevaxeln och flyttar träbitarna till kolv 1 och 4.
Smörj in cylinderväggarna med motorolja innan du monterar.
 
det brukar funka bäst om man är två att stegvis pilla in kolvarna/ringarna i cylinderblocket. jobba lugnt och metodiskt, oklippta naglar är ett bra verktyg.

Tekniken att stoppa i kolvarna först i cylinder kan falla om kolvbulten sitter så långt upp på kolven att kolvbulten inte går att få i när nedersta kolvringen kommit in i cylindern (åtminstone har det varit så på de 4-taktare jag meckat med)
 
Micke_Lindstrom skrev:
Börja med att ställa vevaxeln så att kolv 2 och 3 är i sina övre lägen, ta sen ett par lagom tjocka träbitar och lägg mellan kolvarnas underdelar och vevhuset, då kan kolvarna inte åka ner i vevhuset eller vicka på sig när du trycker dit cylindrarna.
När 2 och 3 är i så vrider du på vevaxeln och flyttar träbitarna till kolv 1 och 4.
Smörj in cylinderväggarna med motorolja innan du monterar.

Tack :tummenupp
 
Pebl skrev:
Tekniken att stoppa i kolvarna först i cylinder kan falla om kolvbulten sitter så långt upp på kolven att kolvbulten inte går att få i när nedersta kolvringen kommit in i cylindern (åtminstone har det varit så på de 4-taktare jag meckat med)

Det jag va rädd för


Hannez: Det kommer fler tillfällen att få åka ner till Hjo o meka lite :D
 
håhå, ja glider hellre ner till vattnet o kikar, samt att vägen dit är fiin, fast den där långa raksträckan är svår som faan o hålla tillbaks på
 
Pebl skrev:
...
Tekniken att stoppa i kolvarna först i cylinder kan falla om kolvbulten sitter så långt upp på kolven att kolvbulten inte går att få i när nedersta kolvringen kommit in i cylindern (åtminstone har det varit så på de 4-taktare jag meckat med)
Dessutom vill man inte att ett motsträvigt kolvbultsclips skall sprätta iväg ner i motorn.. Gå på Mickes linje..
 
Ugluk skrev:
Dessutom vill man inte att ett motsträvigt kolvbultsclips skall sprätta iväg ner i motorn.

Nää, det är lite halvmarigt att få upp det då. :rolleyes: :huvet
 
Eller det värsta av allt: Det sprätter iväg någonstans och man ser inte vart, hittar det inte, och misstänker att det kan ha landat i motorn..
 
Ugluk skrev:
Eller det värsta av allt: Det sprätter iväg någonstans och man ser inte vart, hittar det inte, och misstänker att det kan ha landat i motorn..
Jag har sovit dåligt hela vintern för att jag ev. tappade ner ett chims i min motor i höstas. Nu för några veckor sen när vi börna bort mitt bakdäck o sedan inspekterade korden efteråt med hojen i depåstället så... jaa. där satt de där chimset fastklibbat, det hade asså trillat ner på golvet i garaget o inte i motorn :D
 
Som sagt, ta det lugnt och när du börjar svära - gå och ta en kopp kaffe och bulle. Sånt där pysslar man inte med om man är arg, hungrig eller trött, annars BLIR det dyrbarare än man först hade tänkt.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top