Montera crashpuck!! Fråga!

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Nu har jag fått mina efterlängtade puckar och skall montera dessa.

Till frågan, behöver jag ngn momentnyckel för att dra åt dom eller funkar det lika bra att dra åt dem hårt för hand? För mig ja läst ngngång att momentnyckel ska användas men stod inget med i bruksanvisningen jag fått. Om sådan nyckel ska användas, hur mycket ska de dras åt då?

Tacksam för svar då de ska på imorgon bitti =D

Momentnyckel är att föredra.
Tror det är 45 Nm.
Ska kolla i manualen. Återkommer!

Edit: Jo, det stämmer om vi snackar om de övre motorfästena.

Last edited:
Tackar för snabba svaret. Då får jag ringa runt o se om ngn polare har en sådan haha... Tack

Ojdå, kommer en fråga till. Ingen verkar ha en sådan liggandes :3freak så jag får väl köpa en. Hittat 2 olika. Den första för 300 kr med inställningsmöjlighet 40-120 nM och den andra mellan 20-120 nM för 500 spänn.

Kommer man någonsin behöva en från 20 nM om vi nu enbart snackar mek med hoj? Eller räcker en från 40 väl?

Åter igen tacksam för snabbt svar då jag tänkta köra iväg o inhandla en så fort jag kan =D

Thx

heke skrev:
2265449 Ojdå, kommer en fråga till. Ingen verkar ha en sådan liggandes :3freak så jag får väl köpa en. Hittat 2 olika. Den första för 300 kr med inställningsmöjlighet 40-120 nM och den andra mellan 20-120 nM för 500 spänn.

Kommer man någonsin behöva en från 20 nM om vi nu enbart snackar mek med hoj? Eller räcker en från 40 väl?

Åter igen tacksam för snabbt svar då jag tänkta köra iväg o inhandla en så fort jag kan =D

Thx

Dra på lite gänglåsning och dra med lite känsla utan momentnyckel. Tänk på att det är aluminiumlegering. Det funkar bra !!!

Åk till en verkstad och be dom dra åt den om du vill ha exakt nm.
Jag drog åt mina utan momentnyckel och det funkade fint.:)

heke skrev:
2265449 Ojdå, kommer en fråga till. Ingen verkar ha en sådan liggandes :3freak så jag får väl köpa en. Hittat 2 olika. Den första för 300 kr med inställningsmöjlighet 40-120 nM och den andra mellan 20-120 nM för 500 spänn.

Thx

Till exempel kamaxelöverfallen till min thunderace dras med 10 Nm. Så ska du in i motorn och meka så behöver du en som går ännu lägre. Såg även moment på 7 Nm... Bäst är kanske att köpa en till, mindre momentnyckel då du ska dra så låga moment om du ska göra det senare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back