Montera bränslepump?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena min cbr f2 verkar inte få tillräckligt med soppa så fick förslaget av några att montera en enklare bränslepump.

Nån som gjort det tidigare? Vad för problem kan ja få om jag gör det?

Du har redan en soppapump för att få upp soppan från tanknivå till flottörhusen.

Det första ni bör göra är att rengöra förgasarna och se till att de är i skick. Har man sedan gjort någon modifiering kan det vara läge att se över bestyckningen.

Honda är inte alltid felfria trots att dom är vaccinerade , soppapumpen är säkerligen den som Africatwin och förgasar Varaderon m.fl har - den är lite kass i brytaspetskontruktionen...

Kan ju isfall vara den som är dålig - skruva loss plastlocket om det är den pumpen och kolla på brytarspetsarna.
Dom går tydligen att beställa som reservdel, inte via Honda men pumptillverkaren eller var det nu va.

Hojen har ingen pump original, cbr f3 har det men inte modellen innan, den som jag har. Kan det gå att montera en ändå menar jag.

Hojen har ingen pump original, cbr f3 har det men inte modellen innan, den som jag har. Kan det gå att montera en ändå menar jag.

Har du ingen behöver du ingen och där finns absolut ingen funktion att ha en. Felaktig förgasarinställning går inte att kompensera med soppapump

Jo det låter ju helt klart mer troligt, men för mig som inte kan så väldigt mycket om motorer, hur vet ja att den behöver få sig en förgasarjustering? Vilka symptom kan jag kolla efter?

Tack för hjälpen!

Du ska ju inte behöva soppapump.

Skall man sätta dit en så skall det ett till styrning iform relä som bara pumpar när cdi arbetar , Hysteresrelä från en tändspole primär t.ex,samt tipsensor.

Det läter ju lite onödigt - som att sätta turbo när det är hål i ena kolven för att kompensera.

Fixa förgasarna , det snabba enkla du kan göra är att köra me tanklocket på glänt.
Sen är dett en hel del med förgasarna och du kanske skall lämna in den

Problemet har tidigare varit att jag ibland förlorat någon cylinder när jag har varit ute. När jag köpte hojen i vintras så satt ett icke original soppafilter på som var ganska skitigt så jag satte dit ett nytt, men behövde då en längre slang då det inte fanns plats mellan kranen och förgasarna. Slangen fick gå en liten omväg och låg lite över kranen i höjd.

Så min tanke är att det kanske är så enkelt att det blir för tungt för vakuumet att trycka fram soppan då slangen kanske är för lång och/eller går för högt upp??

Kan det vara det som är problemet?

Tack för all hjälp för övrigt!

Problemet har tidigare varit att jag ibland förlorat någon cylinder när jag har varit ute. När jag köpte hojen i vintras så satt ett icke original soppafilter på som var ganska skitigt så jag satte dit ett nytt, men behövde då en längre slang då det inte fanns plats mellan kranen och förgasarna. Slangen fick gå en liten omväg och låg lite över kranen i höjd.

Så min tanke är att det kanske är så enkelt att det blir för tungt för vakuumet att trycka fram soppan då slangen kanske är för lång och/eller går för högt upp??

Kan det vara det som är problemet?

Tack för all hjälp för övrigt!

Nej det är inte troligt. Sålänge din soppanivå i tanken ligger över flottörhusen så sköter gravitationen resten.

Får du misständningar i en cylinder under körning är det troligare att dennes förgasare behöver en översyn.

Det har mer varit som att man får slut på soppa, förlorade en eller två burkar sen dör den och vill inte starta.

Det har mer varit som att man får slut på soppa, förlorade en eller två burkar sen dör den och vill inte starta.

Har du kollat soppakranen? Den har ofta ett internt filter och var ditt externa filter geggigt lär det vara orent på fler ställen.

Förutom tankavluftningen som ser till att det inte blir vakuum i tanken när soppan rinner ned kan det ju vara en flottör eller flera som bråkar.

Du vet dom som styr tillflödet med en nålventil i botten på fuggarna

Jo precis, flotören och nålen verkar gå fritt i alla förgasarna men ändå känns det som att problemet borde ligga där..

Om allt är bra med förgasarna och den ändå inte får soppa till skålen, vad kan då vara problemet? För dåligt fastskruvat/tätat mellan förgasare och cylinder?

Om symptomena inträffar med tanklocket på glänt och väldigt nästan fulltank(ha så hög nivå så det med råge är är över förgasarna men inte skvalpar) vid provkörning så är det inte soppatrycket iaf.

Justeringen av nålventilen/flottör skall vara hyfsat gjort med data från verkstadshandbok.

Vissa kranar har lite inbyggd filtrering - ta av den och titta på den också eller blås i soppslangen som en snabb temporär lösning för och blåsa ur tanksilen/filtret

Sen får du plocka ned hela bryggan och blåsa igenom kanaler,munstycken och gå igenom bränsle/luftskruvar,,chokeventiler hål i gummimembran systematiskt.

Edit

Kan du identifiera den krånglande cylindern med tändstift eller temp på grenrör
så blir det ju mindre ökengöra

Och sen är du säker att det är soppan , kan vara tändspole,tändhatt eller så också

Last edited:
Om du kan koppla bort slangen mellan förgasaren och soppakranen, så kan du ju kolla tillrinningen genom att öppna kranen och låta bensin rinna ned i ett kärl. Det ska rinna utan hinder. Har du vacuumkran får man ställa denna i lägre "pri". Vacuumfunktionen kan man ofta kolla genom att stoppa vakumslangen i munnen.

Om flödet hämmas, kolla om det blir bättre när du öppnar påfyllningslocket, isf är det tankventilationen som spökar.

När du försäkrat dig om att tillrinningen till förgasarna är ok, ja då är det dags att kolla dessa.
Det första man kan göra, utan att ens behöva demontera förgasarna, är ofta att bottenavtappa dem, så att du får ut ev bottensats ur förgasarna. Många förgasare har en sådan dräneringsskruv i botten.

Om inte detta, eller en natt med injection cleaner hjälper, ja då är det bara att ta isär, rengöra inspektera och sätta ihop samt justera förgasarna. Till det rekommenderar jag en servicemanual.

Med ovanstående text förutsätter jag alltså att det är ngt bränslerelaterad. Dvs jag går på din info att så är fallet.
Cylindrar som faller ur när de är varma kan även vara tändning eller för lite ventilspel. Svårt att veta med osedd hoj.

Last edited:
Tack för hjälpen! Har kollat att det kommer soppa om man kör vakuumslangen i munnen och det rinner på bra.

Var ute nu och provade. Jag pumpade in soppa via bränsleslangen och hade en slang för varje dräneringstapp som jag stängde efter varandra då alla skålar va fulla med soppa.

Startade lätt och jag hann köra några meter men förlorade sedan dom två högra burkarna. Stänger av och den startar lätt på dom två cyl som går.

Öppnar dräneringen på dom två högra och soppa rinner ut.

Så soppan kommer till skålen men inte vidare, tändspolarna är det inte då ena går till cyl 1 o 4, den andra till 2 o 3.

Så flottör/nål som har fastnat?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...