Montera avgassystem stumt eller ej

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering brukar avgassystem vara upphängda i gummi bussningar eller är det lite till och från om dom är monterade stumt?

På Trajan och KLR:en sitter avgasystemet upphängt i gummibussningar, varför jag undrar är att jag funderar på hur man ska göra med upphängningen på det hemma snickrade 4-1 systemet till GSX:en. Det kvaddade 4-1 som satt på hojen (troligtvis en Vance Hince) satt skruvat utan några bussningar eller sånt med en skruv direkt i plattan för passargerarfotpinnen. Har redan gjort fästet på avgassystemet men man kan ju borra ur hålet och lägga gummi i hålet och på bägge sidor om man vill få lite flex i systemet.

Så här ser fästet ut just nu
 

Bifogat

  • 20220316_200839.jpg
    20220316_200839.jpg
    3.7 MB · Visningar: 25
  • 20220316_200945.jpg
    20220316_200945.jpg
    1.7 MB · Visningar: 25
Last edited:
Ja ha ;)

Nå vad kan tänkas vara klokast, gummi upphängt eller stumt? Sitter med super internet just nu är uppe i hela 0.2 Mbit efter att startat om modemet men jag lyckades tillslut få in bilder på det hela.
 
Alla gamla stånkor jag haft så sitter ju avgaset helt stumt monterat, iaf främre fästet av bakre delen så att säga, tänker på delningen ovanför fotpinnen ungefär.
Enda hoj jag minns jag haft med gummiupphängda ljuddämpare är Ducati.

De allra flesta hojar jag kan komma att tänka på så sitter det stumt överallt.
 
Mitt system är gjort av rostiga origonalrör och vanliga avgasrör, så inget rostfritt bortsett från lambdamuttern som ska vara av rostfritt material enligt biltema. Jag kan ju utan större problem att borra ut hålet och göra en lämplig gummiupphängning om jag vill.

Vad tror ni tror ni man vågar strunta i att ha nån upphängning runt själva dämparen då man har skruvat fast systemet vid passagerarfotpinnen. Det känns i alla fall ut väldigt stumt ut då man drar ihop det hela.
 
Tror att om motorn sitter gummiupphängt så ska avgassystemet va gummiupphängt.
Om motorn sitter stumt monterad i ramen sitter avgaset ofta stumt.
En dämpare väger ju en del så att bara ha det fäst i framändan känns lite vågat.
 
Värmen gör att rören blir ganska mycket längre. Så det är inte BARA vibrationer som skapar spänningar i materialet.
 
Tror att jag försöker göra det gummiupphängt, då kan det ju flexa lite, bör gå ganska bra att gå till det utan attha det stumt monterat.

En fundering, vissa avgassystem har väldigt många delningar med fjädrar som håller ihop skarvarna har sett vissa där det sitter fjädrar på krokarna, sen in i kollektorn, ut ur kollektorn och sen vid dämparen. Misstänker att dessa system ofta är gjorda i titan är det för att få bort vibrationer och att få lite flex I systemet?
 
Mest för att undvika spänningar misstänker jag svetsar du så drar det sig gärna men skjuter du delar i varandra så blir det ju inte stumt på det sättet och finns lite justermöjlighet också och enklare montage .
Titansystemet på cykeln i garaget är monterat stumt innan ljuddämparen som du hade och en gummidämpad klämma runt burken så det funkar nog bra som du har gjort redan om du inte vill göra om för görandets skull
 
Tror jag testar med att montera stumt och dämparen i dess klämma. Ska gå hyfsat lätt att göra om fästet så det flexar om det skulle behövas.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top