Montera av motorn..hur?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu har jag i mitt nedmonterande kommit dithän att motorn ska lösgöras från ZX9:an.
Där dök en utmaning upp, eftersom jag inte vet hur jag ska kunna lossa motorfästena och samtidigt ta emot motorn när den faller fram/nedåt.

En domkraft under, som kan lyfta några millmeter för att fästbultarna ska kunna lossas, och sedan då? Hur tusan får man ner motorn på golvet från domkraften där under motorn och motorcykeln??
 
Jag har kommit på mig själv att jag vet vem som skrivit tråden innan jag ens kommit in i den

ont: som ovan
 
När jag bytte motor använde jag en motorlyft fäst i bakramen. Höjde och sänkte då ramen. Motorn låg på en lastpall.
Nu har iof inte alla tillgång till en sådan hemma. :brinnerup
 
Brukar kalla in ett par yngre gymmande grabbar, vana vid att lyfta skrot.:rock
 
Jag brukar lägga två spännband runt motorn, i samma riktning som hjulen så att säga, och sen använda lyftblock och en krok i taket. Tex ett sånt här: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/reptalja-150-kg-2000017018

Då kan jag lätt lyfta motorn med ena handen, rotera den i slingarna/spännbanden framåt/bakåt, och i sidled genom att spänna ena bandet hårdare, och jag har hela tiden en hand fri för justeringar och för att pilla i/ur bultarna. Visserligen måste tank, luftburk mm bort, men det ryker ju ändå när motorn ska loss.

När motorn är loss firar man ner den på golvet och lyfter undan hojen.
 
Brukar kalla in ett par yngre gymmande grabbar, vana vid att lyfta skrot.:rock

- Jag är ju en yngre (nåja..) gymmande grabb som orkar lyfta motorn själv, men den springande pung..punkten är att inte droppa motorn i garagegolvet i samband med att jag lossar två främre motorfästesbultar. Det får inte plats gymmande grabbar under hojen mellan ram och framhjul.
 
Jag brukar lägga två spännband runt motorn, i samma riktning som hjulen så att säga, och sen använda lyftblock och en krok i taket. Tex ett sånt här: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/reptalja-150-kg-2000017018

Då kan jag lätt lyfta motorn med ena handen, rotera den i slingarna/spännbanden framåt/bakåt, och i sidled genom att spänna ena bandet hårdare, och jag har hela tiden en hand fri för justeringar och för att pilla i/ur bultarna. Visserligen måste tank, luftburk mm bort, men det ryker ju ändå när motorn ska loss.

När motorn är loss firar man ner den på golvet och lyfter undan hojen.

- Ja, nu har jag kommit så långt i funderingarna mha tipsen här, att jag antingen lyfter ramen eller motorn. Funderar på bästa alternativet.
 
Jag har släppt på gaffelbenen tills motorn haft kontakt med marken innan jag släppt på motorn. Det har funkat bra, minns inte om jag hade något träskiva under motorn med.
 
- Ja, nu har jag kommit så långt i funderingarna mha tipsen här, att jag antingen lyfter ramen eller motorn. Funderar på bästa alternativet.

Det enklaste om du bara har tillgång till en garagedomkraft är antagligen att du ser till att ha någon med i garaget när du plockar ur motorn. Använder garagedomkraft som stöd och den ena lossar bultarna som håller motorn och den andra ser till att den inte trillar ner på golvet. Sen släpper du ner domkraften och ni hjälps åt att lyfta ner motorn på golvet. Det funkar på bilmotorer så det funkar garanterat utmärkt på en motorcykelmotor också.

Jag har gjort så tidigare när jag plockat ur motorer ur bilar.
Det går förvisso att göra det ensam också men det kräver att du hittar balanspunkten under motorn så att motorn står i stort sett utan någon som balanserar den och det är inte så lätt om man inte gjort det tidigare med just den motorn.

Jag kan plocka motorn ur en gammal bubbla helt själv med bara en garagedomkraft, två pallbockar och några ringnycklar men det är bara för att jag vet exakt hur jag ska göra för att inte motorn ska välta av domkraften. Första gångerna var vi två.

Det är garanterat lättare att släppa ner motorn ur ramen me hjälp av en garagedomkraft än att lyfta ramen uppåt om du inte har block och talja som du kan sätta i taket på garaget.
 
Det här momentet tar ju inte mer än någon minut max så har du en vanlig garagedomkraft under samt en polare som stabiliserar när du släpper bultarna är det ju bara att sänka domkraften medans han håller i eller tvärtom.

Don´t over think it....
 
Jag har inte lyftmöjlighet i taket. Så att lyfta av ramen och ha motorn stående kvar uppallad funkar bra för mig i min ensamhet. Och ännu smidigare om man har en kompis som bara ser till att motorn inte välter.

Just do it som Nike skulle sagt
 
Det här momentet tar ju inte mer än någon minut max så har du en vanlig garagedomkraft under samt en polare som stabiliserar när du släpper bultarna är det ju bara att sänka domkraften medans han håller i eller tvärtom.

Don´t over think it....

- Ja den biten är inget stort problem, men med en domkraft under går det inte sänka ner motorn tillräckligt långt för att kunna dras ut under hojen. Därför kan jag bli tvungen att lyfta ramen istället.
 
Jag har inte lyftmöjlighet i taket. Så att lyfta av ramen och ha motorn stående kvar uppallad funkar bra för mig i min ensamhet. Och ännu smidigare om man har en kompis som bara ser till att motorn inte välter.

Just do it som Nike skulle sagt

- Lyfter du ramen så högt själv alltså, komplett med gaffel o hjul o allt?
 
Nädu, då behövs kompis. Jag har vanligtvis plockat av sving och gaffel före. Har varit fråga om total genomgång. Så de skulle ändå av för service. Har pallat under fotpinnar och under tråg och skruvat bort sving osv. Sen står ram och motor kvar på pallning. Då är det lätt att gå vidare och plocka ramen. Skall du behålla gafflar och sving på ramen röstar jag på att släppa ned motor istället enligt andra tipps ovan.
 
- Ja den biten är inget stort problem, men med en domkraft under går det inte sänka ner motorn tillräckligt långt för att kunna dras ut under hojen. Därför kan jag bli tvungen att lyfta ramen istället.

Inget händer ju med motorn om du lutar den och drar ut domkraften långsamt eller sticker motorn upp i ramen fortfarande så du inte kan luta?

Ta bort framhjulet (och hissa gafflarna om du har ett stöd för styrkronan) så borde det gå att luta motorn framåt och sen dra ut den på domkraften från sidan.
 
Tackar o niger vackert för expertisens tips här, och återkommer med hur det gick så småningom.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top