Montera 1000 motor i gsxr750.

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Har några funderingar. Först blev det några ändringar på 02:ans 1000 motor?? Alltså spelar det nån roll vilken motor jag köper 01 eller 02. (Det blir att åka till tyskland och handla dom är så dyra här).

Vad jag ska göra är att montera en gsxr1000 motor i en 750-00. På grund av att styrningen till sekundärtrottlarna blev elektroniskt på 01 får jag byta hela el systemet med styrboxar och allt. Oljekylaren från 1000 ska väl passa direkt tror jag. Luft burken den passar väl inte från 750an går det att modifiera så den passar? Behöver jag byta avgasrören eller går det att klåpa med borr och svets (det är väl nån givare på rören på 1000 har inte kollat upp ännu). Blir det tok ostabilt :brynad .

Nån som har tips eller ideer?

tipset är gixxer.com där var till och med nån som sålde "brackets" för att kunna montera 1000 motorn eftersom den skiljen något i infästning enligt uppgift.

/KetogaN

Ok. Bra tänkte inte på det. Från Gixxer.com på vad som behöver modifieras eller bytas.

1) wiring harness
2)TB's (7.5 box will work)
3)radiators should be the same, cept the fan is mounted on the opposite side...(might be a wiring length conflict)...
3a)oil cooler radiator.....NEEDED
4)fuelpump shoul be identical (an internals)
5)s.e.t. valve midpipe OR do the work-a-round for it
6)swingarm????? not illogical........ the rim offset (more narrow) from the 750 MIGHT be too much different than the 1K...........
7)adaption plates (yes) the motor mounts upfront (stem) will be different.... you are gonna want to bolt this beast in correctly, believe me
8)thrusts...... if you cannot get them out, then yes
9)bodywork??? nope, the 750 WILL work but IS NOT a 100% mate..... different mounts, the center "V" piece will not fit (oli cooler)
10)brakes??? nope.... the 6 pot 1K's (goldies) are unique to the 1K for cosmetic reasons (look more exotic) and are acutally lighter than the 600/750's 4 potters....

Förstår inte på punkt 2 "tb box" menar han luftburken som går att annvända från 75:an? Kanske bara jag som inte fattar.. Kylfläkt är inte nått problem jag har ingen på min kylare. Punkt 5 är väl avgas går tydligen att modifiera. Vafan menar han att svingen inte skulle passa? Blir att svarva disstans till ett motorfäste oxå ser jag. ska kolla upp dim. Det blir nog bra det här iaf.

Ylle skrev:
...6)swingarm????? not illogical........ the rim offset (more narrow) from the 750 MIGHT be too much different than the 1K...........
...Vafan menar han att svingen inte skulle passa? ...

Jag tror att han menar att 750 svingen skulle bli för smal för att kunna dra en rak linje mellan utgående drev i motorn & bakdrevet.
Ev. att han funderade på att sätta 1K fälgen i 750 svingen...

Projektet nerllagt. pga att jag köpte ny 03:a. Men tänk efter vilken bra och billig trimmning av en 7 5:a. Köp motor och allt för 25000:- och sälj 7 5:an för 10000. Alltså samma pengar som ett acra helsystem. ;)

grattis till 03:a, det skulle jag oxo vilja ha en.....
en annan sak jag undrar , skulle 750 ramen palla med en 1000 motor med tanke på vikt, vrid o effekt????

Eftersom viktskillnaden bara är några kg, varför inte köpa 1000 redan från första början?

Ravetrancer skrev:
grattis till 03:a, det skulle jag oxo vilja ha en.....
en annan sak jag undrar , skulle 750 ramen palla med en 1000 motor med tanke på vikt, vrid o effekt????

Ska inte vara nått större problem. En del tävlingsförare annvänder 750 ramen. Ramen är 6% styvare på 1000 fram till 02. Tror att hojen skulle bli nervös vid extremt hög hastighet.
Har själv kört en del med 1000 nu och jag är förvånad över att den känns så mycket tyngre än 750 (fast den på paperna inte är tyngre). Det beror väll ifs mycket på 190 däcket och styvare chassie.

majtii skrev:
Eftersom viktskillnaden bara är några kg, varför inte köpa 1000 redan från första början?

Om man har 2 st 750 med trasiga motorer går det att fundera på.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back