Montera öhlins cartridge och bakdämpare något man fixar själv eller ska man ta hjälp

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Har beställt lite guldlimmande prylar till hojen och undrar om det är något man ska ge sig på själv att montera eller om man ska ta hjälp av någon mer kunnig.

Har inte tummen mitt i handen och gillar att skruva, Bakdämparn ser jag inga problem med det är väl fräst cartridget som kan ge lite huvudvärk.

Behövs det några special verktyg och är det något mer man ska tänka på vid montering av det?


tack på förhand // Sandfållan!
 
Behövs säkert special till cartridgen, beställ från motospeed eller honda.

Vet ej säkert men det borde väl vara samma som till orginalcartridgen, har ju inte själv så 100 är jag ju inte.

Bak brukar det inte behövas något annat än vanliga verktyg, underlättar dock med ett stöd som lyfter i svingbulten, som av en händelse har jag ett sådant och åker förbi kga på söndag, pm:a om du vill låna. :)
 
Nu har jag inte fått pryttlarna levererade ännu motomummy snackar om leverans från dom 15-20 mars :( Men jag lånar gärna stödet när det blir aktuellt!

Jag svänger förbi karlstad varje torsdag vid 18 tiden så kan hämta upp när jag fått hem grejorna om det är ok!!!
 
Nu har jag inte fått pryttlarna levererade ännu motomummy snackar om leverans från dom 15-20 mars :( Men jag lånar gärna stödet när det blir aktuellt!

Jag svänger förbi karlstad varje torsdag vid 18 tiden så kan hämta upp när jag fått hem grejorna om det är ok!!!

Jobbar varje torsdag men vi löser det när det är aktuellt. :)

Behöver inte ha det förrän den 26 så vill du kan du ta det tills dess, bara säga till så tar jag med det på söndag isf.
 
Jobbar varje torsdag men vi löser det när det är aktuellt. :)

Behöver inte ha det förrän den 26 så vill du kan du ta det tills dess, bara säga till så tar jag med det på söndag isf.

26 mars eller april?

Öhlins får inte fram bakdämparen så den är restad fram till 15-20 mars, Sedan ska den skickas från staterna tillbaka till svedala tar väl minst 1 vecka antar jag :(

Jag hör av mig när det börjar närma sig känner att jag är inte säker jag ens har grejorna i handen i slutet på mars :(

Tur man var ute i god tid för engångs skull!
 


Tackar för videon :tummenupp

Men den gör mig inte så mycket klokare, Behövs te.x special verktyg eller räcker en vanlig hemmamekares sortiment till?

Jag tror nog jag tar hjälp med detta första gången har ju Ljungrens motor som är öhlins auktoriserad verkstad. Kan ju åka förbi med lösa gaffelben kan ju inte kosta en halv månadslön att få hjälp med det :)

Byta packboxarna borde väl även det vara lämpligt att göra antar jag när man ändå river?
 
Glöm inte att fixa en brud med päls och solglasögon som övervakar, annars går det åt helvete med allting!
 
Ptjaa, den duktigaste killen jag vet och som skruvar fjädring i internationell toppklass, förbjöd mig uttryckligen att peta i mina prylar när det gällde service av Öhlins gaffelben. Men så känner han väl också mig, glömde en hovtång i en dator när jag skulle byta processor och uppgradera minnet och så gjorde jag tavlan att föreslå ett universalverktyg för att demontera guldprylarna...:)

Men bakdämparen är ju ett rent utbyte, det ordnar Du lätt. Det finns knep och knåp för att klara sig utan specialverktyg (fjäderkompressor etc) när man skruvar i gaffelbenet, läser Du på är det inga större bekymmer. Biltema har en fin spruta för att få rätt oljenivå när grejorna ska skruvas ihop igen. Men är Du osäker över tillvägagångssättet är det ingen större investering att lämna in gaffelbenen och få hjälp, håller Du med olja (och ev packboxar från ebay) och lämnar in demonterade gaffelben själv slutar notan oftast under 2 lusidorer... Lycka till:tummenupp
 
Hmmm!!!

Alltså öhlins cartridget kommer ju monterat och avstämt för efter min förarvikt alltså med all utrustning på.
Grejerna sitter ihop och ska monteras i orginal piporna och rätt mängd olja ska fyllas.

Orginal cartridge och packboxar verkar ju inte vara några problem att demontera och är något jag säkert fixar på ett par timmar själv i väldigt lugn takt.

Återmontering av öhlins cartridge för ett proffs borde inte ta många minuter känns det som och är det då 2 Gustav Vasa dom vill ha för jobbet tror jag nog jag satsar dom pengarna på att inhandla öhlins verktyg själv :)

Synd man inte bodde i staterna 150 dollars för installation av cartridge ink allt :fakta
 
Hmmm!!!

Alltså öhlins cartridget kommer ju monterat och avstämt för efter min förarvikt alltså med all utrustning på.
Grejerna sitter ihop och ska monteras i orginal piporna och rätt mängd olja ska fyllas.

Orginal cartridge och packboxar verkar ju inte vara några problem att demontera och är något jag säkert fixar på ett par timmar själv i väldigt lugn takt.

Återmontering av öhlins cartridge för ett proffs borde inte ta många minuter känns det som och är det då 2 Gustav Vasa dom vill ha för jobbet tror jag nog jag satsar dom pengarna på att inhandla öhlins verktyg själv :)
Äh, ska Du ändå isär med gaffelbenet gör Du hela jobbet själv, det är ju bara för att slippa klegget med olja och trixa med lite nödlösningar Du lejer bort! Att byta cartridge när Du väl har demonterat benen är ingen match alls.

Manualen finns ju på Ohlins hemsida, och verkstadshandboken till Din hoj brukar vara väldigt detaljerad. Så det är bara att köra själv då:) Var rädd om den gamla packboxen, den använder Du ju för att knacka den nya på plats. Annars finns ett luxuöst specialverktyg enkom för detta ändamål (bl a på 24MX) :) Lycka till!
 
Du behöver bara lossa locket och bulten i botten å dra ur det gamla cartridget.
I med det nya å skruva fast i botten. fyll olja å så dit med fjäder och lock. enkelt:)
 
Du behöver bara lossa locket och bulten i botten å dra ur det gamla cartridget.
I med det nya å skruva fast i botten. fyll olja å så dit med fjäder och lock. enkelt:)

Nu äntligen fick jag tag i ditt nick här igen :))

Dundrar förbi dig när det blir aktuellt :)) Hade varken nr eller nick kvar dagen är räddad :krama

Edit: Hade tänkt att passa på o byta packboxar i förebyggande syfte med och plötsligt blev det en hel del mera jobb :död
 
Last edited:
Glöm inte att fixa en brud med päls och solglasögon som övervakar, annars går det åt helvete med allting!

Så jäkla kul; vad gör hon där???:rofl:rofl:rofl Hur tänkte dom???

"Nu slänger vi in en cool donna i päls och solglasögon så kommer vi att verka jetteproffsiga!"

eller

"Nu ska vi på Ohlins NZ visa att vi också kan fixa brewdar!"

eller

"För att inte hela världen ska förstå att killen som snackar inte fattar NÅGOT, slänger vi in en brud som har skittråkigt och inte vet varför hon är där!"
 
Nu äntligen fick jag tag i ditt nick här igen :))

Dundrar förbi dig när det blir aktuellt :)) Hade varken nr eller nick kvar dagen är räddad :krama

Edit: Hade tänkt att passa på o byta packboxar i förebyggande syfte med och plötsligt blev det en hel del mera jobb :död
Har Du nyss bytt olja i gaffeln? Annars kan i varje fall ett oljebyte vara på sin plats. Men Henco kan ju lixom de prylarna och lär se till att det blir ordentligt gjort! :)
 
Så jäkla kul; vad gör hon där???:rofl:rofl:rofl Hur tänkte dom???

"Nu slänger vi in en cool donna i päls och solglasögon så kommer vi att verka jetteproffsiga!"

eller

"Nu ska vi på Ohlins NZ visa att vi också kan fixa brewdar!"

eller

"För att inte hela världen ska förstå att killen som snackar inte fattar NÅGOT, slänger vi in en brud som har skittråkigt och inte vet varför hon är där!"

Det är Sandra Stammova. Hon är en Slovakisk roadracing förare som tävlar i Nya Zealand. Därför hon står och kollar vad dom gör med hennes gaffel. :)
 
Det är Sandra Stammova. Hon är en Slovakisk roadracing förare som tävlar i Nya Zealand. Därför hon står och kollar vad dom gör med hennes gaffel. :)

Men Anders, nu kom du ju och förstörde Mozz roliga kommenterar med fakta. ;)
 
Har Du nyss bytt olja i gaffeln? Annars kan i varje fall ett oljebyte vara på sin plats. Men Henco kan ju lixom de prylarna och lär se till att det blir ordentligt gjort! :)

Oljan är nyligen bytt men inte packboxarna :(

Vi kör allt från början känns tryggast så och Henrik är ju erkänt duktig :)
Har även beställt en 41 mm fork seal driver som måste provas :banana
 
Det är Sandra Stammova. Hon är en Slovakisk roadracing förare som tävlar i Nya Zealand. Därför hon står och kollar vad dom gör med hennes gaffel. :)

Men då ska hon förfan stå och se ut som en roadracingförare också! Och inte som något sådant där man stöter på på väg till Brno eller Most alldeles innanför Tjeckiens gräns!!! Skärpning Sandra!!!!!!!!!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top