Montage kraschkåpor

Foohl

Snyggare än snabb
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R6 -02
Kanske en extremdum fråga, men för en "oinvigd" så är det ju inte så lätt :confused:

Sitter toppkåpan i originalstagen till lyset på nå´t sätt, eller måste man bygga eget stag, eller sitter den inte alls där uppe?..

Spank you

/Foohl

Last edited:
Foohl skrev:
Kanske en extremdum fråga, men för en "oinvigd" så är det ju inte så lätt :confused:

Sitter toppkåpan i originalstagen till lyset på nå´t sätt, eller måste man bygga eget stag, eller sitter den inte alls där uppe?..

Spank you

/Foohl

Jag är inte 100% säker på vad du menar, men visst brukar det vara två fästpunkter i kåpan från stag som kommer från antingen ställningen runt lyset (som på min), eller som en "bur" från ramen mellan tanken och styrhuvudet upp till kåpan.

Men detta måste du ju se direkt när du tittar på hojen, därav min osäkerhet på vad du menar...

Om du ska montera kraschkåpor så är det ju helt upp till dig hur du vill fästa den, men varför inte utgå från originalfästena som redan finns på plats?

/J

Ser att du har två hojar.

På R6an så har du ju hela kåpstaget/instrumentfästet-tjosan att skruva fast kåpan i + eventuellt något mer då toppkåpan är ganska stor

På Kawans barnsligt lilla toppkåpa(hängde på en 01'a i helgen) finns bara kåpstaget med backspegelfästena, men med alla 6 fästena i den enorma magkåpan så blev det enormt stabilt ändå.

Last edited:
Lysstag m.m.

Tack för era svar.

Jag inser att det låter lite konstigt med min fråga, men saken är den att jag håller på att bygga på en krockad hoj, och stagen med lyse, mätare m.m. var försvunna (kanske pulviriserade vid krocken :rolleyes: ) och jag har just beställt kåpor från KK-racing, och nu börjar jag fundera på om jag måste ragga tag på stagen, eller hur jag skall fixa det...

Det är R6:an det gäller.

/Foohl

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing