mont. progressiva fjädrar

SV-RIDER skrev:
Hon har läst "fjädrings lära" och hon var den ända som kunde lista ut hur fjädrarna skulle sitta på min 206 GTI när jag bytte fjädrar på den.
:tummenupp

Lycka till
//Dan

Med risk för att vara besserwisser mm, så måste jag påstå att fjäderkarakteristiken ej påverkas av fjäderns orientering. Dämpfunktionen påverkas heller ej av fjäderns orientering. Varken oljedämpningen eller den progressivitet som blir av luftens komprimering.

Det enda jag överhuvudtaget kan tänka mig är att fjäderns egentyngd kan komprimera den tätare lindningen något, om den tätare lindningen är längst ner. Dvs att du "förbrukar" lite av denna lindning genom att den pressas ihop av fjäderns egentyngd.

Vilket givetvis är extremt enkelt att slå hål på, detta helt uppenbart är försumbart när fjädern är designad för att hålla uppe 200 kg, och fjäderns tyngd är kanske några hundra gram.

För att befästa min position som förbittrad människa som kräver bevis för allt, så skulle jag vilja se någon form av resonemang som förklarar varför lindningen ska vara vänd uppåt eller nedåt. För något sådant har jag inte sett hittills.

/J
 
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by SV-RIDER
Och det har inte något med oljan att göra...

--------------------------------------------------------------------------------



Men snälla, berätta varför..?

När jag bytte mina fjädrar så var det på en Peugeot 206 (BIL)
och där sitter ju fjädern utanför "stötdämparn" och är inte i kontakt med nån olja...

och varför den täta lindningen skall skall vara neråt har jag tyvärr inget bra resonemang för (förutom att då jag ringde tjejen och beklagade mina problem med hur fjädrarna skulle sitta på 206:an
och hon svarade då de täta lindningarna neråt för det hade hon precis lärt sej i skolan).... :fakta

Det är det svaret jag kan ge... :)
 
ok, jag kan ingenting om fjädringslära så all respekt åt flickvännen som säkert är supervass på fjäderlära :tummenupp
Men varför inte skriva av texten på tyska och låta ngn här på forumet som kan tyska förklara hur det ska vara enligt tillverkaren?
Tyvär kan jag inte tillräckligt med tyska för att hjälpa till med detta men ngn här kan säkert tyska :)
Bara en tanke.

För vad jag själv vill minnas så har jag haft hojar som haft fjädrarna vända på båda hållen på olika modeller iaf på bakdämparna.
 
Ni gör en höna av en fjäder (!). Singla slant, eller sätt en åt varje håll. Gör nåt !
/u
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top