mont. progressiva fjädrar

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Progressiva fjädrar har ju ena ände tätare varv.
Pappret som var med dom är ju bara på tyska som jag inte begriper ett smack av. Nån som vet om de tätare varven ska vara uppåt eller inte?
Det är wirth-fjädrar jag skaffat.

Eftersom de nya fjädrarna är så långa som de gamla inlk distans så borde det inte behövas nån distans på dom nya?

:fakta Hej du, progressiva fjädrar betyder att ju mer de komprimeras desto hårdare blir de, alltså skall fjädringen i gaffeln vara mjuk i början och vid hård inbromsning när gafflarna niger så skall fjädrarna blir hårdare!! Med andra ord, så skall de tätare varven vara nedåt!! Distans vet jag inte utan tippar på att de monteras som de gamla. :squid

Last edited:
Kan det verkligen spela någon roll? Eller tänker jag fel? Fjädern måste väl tryckas ihop lika mycket och lika "progressivt" oavsett åt vilket håll man vänder den?

Minnet är kort... Slängde in ett par WP progresiva fjädrar i VTRns gafflar för några månader sedan, satt dock finfina klistermärken klistrade på fjädrarna "up", och det var nog bra det, för var svårt att lista ut åt vilket håll, för var inte speciellt stor skillnad på "fjädervarven", står det ingen markering på fjädrarna/påsen?

/B

Ronneby-Benny skrev:
:fakta Hej du, progressiva fjädrar betyder att ju mer de komprimeras desto hårdare blir de, alltså skall fjädringen i gaffeln vara mjuk i början och vid hård inbromsning när gafflarna niger så skall fjädrarna blir hårdare!! Med andra ord, så skall de tätare varven vara nedåt!! Distans vet jag inte utan tippar på att de monteras som de gamla. :squid

Är det så? Spelar det någon roll? Tror fan mina är vända åt andra hållet,,,,

Tänkte likadant också men vid eftertanke finns det ju gaffel-olja längs ner som hjälper till med dämpningen, därför min slutsats att täta varven skall vara neråt! Kanske har fel, men tror inte det. :hej

benkar skrev:
står det ingen markering på fjädrarna/påsen?

/B

Det följde ju med ett papper men det är ju på tyska.... som för mig är ett obegripligt språk.

Även deras hemsida är ju bara på tyska.

Sen så är ju där de tätare varven är så är dom ju så täta att det knappt finns nåt att fjädra. En ca 7 cm där det är tätt.

Enligt pappret, det som gick att begripa så är nya fjädern lika lång som den gamla MED distans.
I verkligheten så är dom ca 20 mm kortare. Förut så nådde distansen jäms med gaffeltuben i upphissat läge men nu så är nya fjädern ca 20 mm ned i den. La i några brickor så länge tills jag får tag i nåt att göra distanser av.

Man brukar säga 'tätare varven uppåt', men spelar säkert ingen roll. Möjligen blir det nåt gram lägre ofjädrad vikt då dom varven är hoptryckta.......
Att fjädern är olika styv beroende på hur man vänder den är givetvis nys;
Möjligen blir det en liten skillnad i progressivitet f gaffeln på slutet då aningens olika mkt fjädertråd befinner sig i oljan beroende på hur man vänt den. Gissningsvis mkt mindre än skillnaden mellan 2 'lika' fjädrar.

Omonterade längden inte så viktig, kolla hänget m förare i stället. Fast det låter som du behöver distanser.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:

Omonterade längden inte så viktig, kolla hänget m förare i stället. Fast det låter som du behöver distanser.
/u

Jo jag har fått dit ett gäng brickor nu. får se om jag får tag på nåt pvcrör så småningom.

Efter att ha satt i brickor så att det fyllde upp lika mycker som med originalfjäder med originaldistanser (20 mm) så är det nu ca 15 mm som sjunker i hop av cykelns egenvikt, och ca 15 mm till med mig på utan full utrustning. Så med kanske det blir 20 mm.
Såg på nån sida att ca 35 mm totalt var ett bra värde. Nån som håller med på det?

Bak sjunker det ihop 20 mm med mig på. Då har jag satt förspänningen på max bak. Jag väger ju 115 kg så....

Mendet gjorde stor skillnad att få i nya fjädrar. visserligen få man vänja sig med att det är lite stötigare än förut.

Men nu slipper man niga som en flicka när man får bromsa i smågators trafik i låg fart. :p

ulf_lundin skrev:
Att fjädern är olika styv beroende på hur man vänder den är givetvis nys;

Jepp.

Möjligen blir det en liten skillnad i progressivitet f gaffeln på slutet då aningens olika mkt fjädertråd befinner sig i oljan beroende på hur man vänt den. Gissningsvis mkt mindre än skillnaden mellan 2 'lika' fjädrar.

Hmm? Du fyller ju gaffelbenen till samma nivå med olja oavsett hur du vänder fjädern eftersom du mäter nivå utan fjäder, och fjädern tar ju lika mycket volym i anspråk oavsett; så du borde rimligtvis ha exakt lika mycket luft i gaffelbenen oavsett fjäderorientering. Lika mycket luft ger lika "lufttrycksprogressivitet".

Omonterade längden inte så viktig, kolla hänget m förare i stället.

Jepp, Omonterat häng brukar finnas specat i verkstadshandboken för att kunna kontrollera att fjädern inte är slut. Men vad gäller fjäderkarakteristiken så är det den fria längden tillsammans med fjäderkonstanten som bestämmer hur den beter sig.

/J

RG500-Johannes skrev:
...och fjädern tar ju lika mycket volym i anspråk oavsett; så du borde rimligtvis ha exakt lika mycket luft i gaffelbenen oavsett fjäderorientering.
Låter rimligt, spelar ju ingen roll om fjädern tar sin volym från luften eller oljan; tänkte tydigen inte ända fram.
/u

Swedish Viper skrev:
1) Såg på nån sida att ca 35 mm totalt var ett bra värde. Nån som håller med på det?

2) Bak sjunker det ihop 20 mm med mig på. Då har jag satt förspänningen på max bak. Jag väger ju 115 kg så....

3) Men det gjorde stor skillnad att få i nya fjädrar. visserligen få man vänja sig med att det är lite stötigare än förut.
Absolut ingen expert, men tycker att
1) låter rimligt
2) låter lite lite; slår den igenom bak m mer häng ? skulle inte förvåna om du egentligen behöver hårdare fjädrar bak oxå, men det kanske är svårt att hitta utan att skaffa Öhlinare bak.
3) borde kunna lätta lite på kompdämpningen fram (om den är justerbar)
/u

det tätare ska vara uppåt..... iom att stötarna kommer under ifrån...

BrInK skrev:
det tätare ska vara uppåt

"Därom tvista de lärde och olärde" :D

Där jag köpte dom så sa han tätare nedåt. (fick ringa å fråga)
På en sida på nätet för ett annat märka så var det tätare uppåt. :confused:

Men, på mina fjädrar så är dom tätare varven så täta att dom ligger ihop. Är det nåt spel så är det inte mycket i så fall.
Då borde väl inte spela nån roll?
(Fast det gör det väl trots allt?)

Kläm du dit fjädrarna. Kan nog singla slant om vilket håll du vänder dom åt.
/u
ps. undrar om nån anser att distansen ska sitta neråt oxå; bär sig ju exakt åt som en bottnad del av en progressiv fjäder....ds.

:eek: tänkte på en sak, är det ingen som har frågat en mc-mekaniker om detta problem, de borde väl veta??? :hej

Ronneby-Benny skrev:
:eek: tänkte på en sak, är det ingen som har frågat en mc-mekaniker om detta problem, de borde väl veta??? :hej
Finns olika sorts mekaniker, ena sorten följer instruktionerna, andra sorten vet varför....gäller att få tag i rätt sort.
/u

ulf_lundin skrev:
Finns olika sorts mekaniker, ena sorten följer instruktionerna, andra sorten vet varför....gäller att få tag i rätt sort.
/u

Det finns ju den tredje varianten också: följer ej instruktionerna och förstår inte heller varför instruktionerna ser ut som de gör om de skulle kolla efter...

/J

Har precis ringt och frågat tjejen och hon säger att den täta lindningen skall vara neråt. Och det har inte något med oljan att göra...
Hon har läst "fjädrings lära" och hon var den ända som kunde lista ut hur fjädrarna skulle sitta på min 206 GTI när jag bytte fjädrar på den.
:tummenupp

Lycka till
//Dan

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back