Monstra...Nytt märke..?

Fel fel, den premiärvisades på motormässan i Göteborg för snart ett år sedan, var själv där och kollade på maskinen. Var inte så positivt inställd till de förhållandevis smala motradhujen annars så såg det ut att vara mycket hoj för 50 pistoler :tummenupp

Stämmer bra det, jag var själv med och stod i vår monter under den mässan. Det var dock 2st prototyper som visades, för att känna av intresset bland kunderna. Motorcykeln har sedan testats och vidareutvecklats under året och är nu satt i produktion.

Mc-mässan i Stockholm blir alltså premiärvisning för den produktionsklara hojen som går att köpa i butik.

N/A: Om du avfärdar något som skräp utan att ha sett maskinen i fråga säger det mer om dig och dina fördomar än om motorcykeln.

Tänker inte munhuggas om sånt, alla får skapa sig en egen uppfattning men det är onekligen lättare om man har sett hojen i fråga först.

Vad det gäller årsmodell på den maskin den efterliknar så finns det flera olika orsaker till det, men för den kundgrupp av motionärer vi riktar oss mot är det helt oväsentligt om den motsvarare en -06:a eller en -10:a.

Dom får en fabriksny lv-reggad maskin med ett års garanti
(gäller ej crossen) för hälften av vad motsvarande "märkeshoj" kostar.

Tycker det är lite intressant det här med folks åsikter om fordon tillverkade i Kina.

För 3-5 år sedan så skrattade man åt de bilar, tvåhjulingar som kom därifrån. De var inte i närheten av att vara på samma nivå med det vi var vana vid i väst.
Kollar man på läget idag när det gäller t.ex. bilar så är ju det svenskaste av allt, Volvo, kinesiskt.
Moderföretaget Geely, som äger Volvo, spottar ju ut 10+ nya modeller per år och har samma standard som japanerna när det gäller de nya modellerna.

Teknikutvecklingen i Kina går med en sådan fart att de flesta av oss har svårt att få begrepp om den.
Om 1-2 år så har de med all sannolikhet redan gått om japanerna och om 2-5 år så är de troligtvis ikapp BMW och Mercedes när det gäller bilar.
Tidningen Automobil hade för några nummer sedan en intressant artikel om just detta fenomen och hur det kommer att forma marknaden i framtiden.

När det gäller hojsidan, så tänk tillbaka till när japanerna gjorde entré på hojmarknaderna. De kopierade ju kända tillverkare, släppte hojar som väst inte var vana vid, osv. Men de arbetade på och idag så är de världsledande och de gamla tillverkarna i väst är omkörda sedan länge.
Sedan tänker du på att Kina håller på att göra samma sak, men med en hastighet av x10, så har du hur utvecklingen kommer att se ut för Kinas del.
Inom ett par år har vi nog satt eventuellt skratt i halsen.

Så länge de sysslar med dum kopiering så kommer de aldrig att gå om. Mer troligt att de skjuter sig själva i foten genom att konkurrera ut sin "inspirationskälla".
När de blir tvungna att arbeta med produktutveckling så kommer priserna följa med.

Tycker det är lite intressant det här med folks åsikter om fordon tillverkade i Kina.

För 3-5 år sedan så skrattade man åt de bilar, tvåhjulingar som kom därifrån. De var inte i närheten av att vara på samma nivå med det vi var vana vid i väst.
Kollar man på läget idag när det gäller t.ex. bilar så är ju det svenskaste av allt, Volvo, kinesiskt.
Moderföretaget Geely, som äger Volvo, spottar ju ut 10+ nya modeller per år och har samma standard som japanerna när det gäller de nya modellerna.

Teknikutvecklingen i Kina går med en sådan fart att de flesta av oss har svårt att få begrepp om den.
Om 1-2 år så har de med all sannolikhet redan gått om japanerna och om 2-5 år så är de troligtvis ikapp BMW och Mercedes när det gäller bilar.
Tidningen Automobil hade för några nummer sedan en intressant artikel om just detta fenomen och hur det kommer att forma marknaden i framtiden.

När det gäller hojsidan, så tänk tillbaka till när japanerna gjorde entré på hojmarknaderna. De kopierade ju kända tillverkare, släppte hojar som väst inte var vana vid, osv. Men de arbetade på och idag så är de världsledande och de gamla tillverkarna i väst är omkörda sedan länge.
Sedan tänker du på att Kina håller på att göra samma sak, men med en hastighet av x10, så har du hur utvecklingen kommer att se ut för Kinas del.
Inom ett par år har vi nog satt eventuellt skratt i halsen.

Det där låter inte som den del av Kina jag har kommit i kontakt med via mina jobb.

De produkter jag har erfarenhet av är långt ifrån våra standarder och kvalitéer.
Detta till trots av tillgång till likvärdiga maskiner och svenskt kunnande så gjorde dom ungefär tvärtom med den färdiga produkten.

Mina vidare erfarenheter är att det är oerhört trögjobbat i Kina gällande belutsvägar och vem som får ta beslut, även i den enklaste produktionen på golvet.

Med dom premisserna så får du ett lågt produktionstempo och oftast låg kvalitet på produkten.

Bara mina 2 ören.

Obs jag har absolut inget emot Monstrahojen, utan tar den för vad den är.

Så länge de sysslar med dum kopiering så kommer de aldrig att gå om. Mer troligt att de skjuter sig själva i foten genom att konkurrera ut sin "inspirationskälla".
När de blir tvungna att arbeta med produktutveckling så kommer priserna följa med.
Sen är ju arbetskraften ganska mycket billigare än i t.ex. Japan.

Tänker inte ha några synpunkter tills det att jag läst recensioner eller fått provköra. :)

Jag har ju kört Korean, så detta ska väl inte vara så konstigt, en sån där måste jag prova i sommar :tummenupp

Hyosung har ju också tagit fram en schyst 450 nu, kanske att jämföra med Monstra?

hyosung-rx-450-sm-ld1.jpg

hyosung-rx-450-sm-ld2.jpg

HyosungRX450SM_800.jpg

Jag har ju kört Korean, så detta ska väl inte vara så konstigt, en sån där måste jag prova i sommar :tummenupp

Hyosung har ju också tagit fram en schyst 450 nu, kanske att jämföra med Monstra?
Känns som den har vissa likheter med Husqvarna, Framlyktan har dom ju snott rakt av från Aprilia. Det är uppenbarligen jäkligt svårt att skapa eget eller så försöker man inte ens i syfte att spara pengar :gnissla

Bilder från GGN 2010, den numrerade hojen var den som Johannes körde sina 5 varv på. Han hade över 20h körtid på den innan GGN för att köra in sig på maskinen.

Sedan är det bilder på Enduron och Supermotarden, i det utförande dom säljs i butik.

Vi kommer som sagt att vara med på Mc-mässan i Stockholm, dom som är intresserade av att titta närmare på hojarna är varmt välkomna.

Bifogat

• Monstra Enduro framifrån.jpg
    Monstra Enduro framifrån.jpg
    154.4 KB · Visningar: 382
  • Monstra Enduro framlyse.jpg
    Monstra Enduro framlyse.jpg
    108.1 KB · Visningar: 415
  • Monstra Enduro från sidan.jpg
    Monstra Enduro från sidan.jpg
    141.6 KB · Visningar: 518
  • Monstra Enduro bakifrån.jpg
    Monstra Enduro bakifrån.jpg
    139.5 KB · Visningar: 349
  • Monstra Enduro styre.jpg
    Monstra Enduro styre.jpg
    107.9 KB · Visningar: 347
  • Monstra Enduro.jpg
    Monstra Enduro.jpg
    133.4 KB · Visningar: 369
  • Monstra Supermotard.jpg
    Monstra Supermotard.jpg
    134.7 KB · Visningar: 466
De ser fina ut och ursäkta om jag inte läst tråden noggrant men vad ligger dessa på i pris, cirkus?

Köpte själv en kinahoj 250cc i höstas och har varit ute och sladdat nu på vintern och en del till jobbet. Funkar klockrent för ändamålet. Visst det är inte världens kvalite men för priset kan man aldrig klaga. :banana

Kan utan tvekan tänka mig flera i framtiden och speciellt då kvaliten på dessa bara verkar bli bättre.

Cross 46 900:-
Enduro 49 900:- lv-reggad inkl 1-års garanti
Supermotard 49 900:- lv-reggad inkl 1-års garanti

[YOUTUBE-ID]3lBK7qx3m0Q[/YOUTUBE-ID]

Är det någon som köpt crossen eller Enduron? Vad tycker ni om den?

Sugen på en cross igen o skulle va kul o ha en ny den här gången...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park