Monstra 450 ljuddämparfundering

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
skogen
Hoj
monstra 450 sm
Tjena jag har en monstra 450 sm som jag tänkt byta ljuddämpare på..
Har beställt ett fmf powercore 4 men efter att ha läst flera trådar om folk med samma hoj som beställt samma dämpare har de fått med problem med för litet huvudmunstycke då det största som finns är 160..min fråga är då om det finns någon chans att kunna borra upp en munstycke och förhoppningsvis få det att fungera?
Det andra alternativet är kanske att kunna få tag på en orginal crf 450 -06 ljuddämpare att byta till och då behöver kanske inte hojen mer soppa men man blir ändå av med strypningen som sitter på nu som enligt papperna skall vara på runt 10-13hk :p
Målet är ju att få bort strypningen i orginal dämparen utan att behöva byta förgasare.
Hoppas någon förstod vad jag menar är helt ny här och inte världens bästa greesemonkey heller :p
 
Måste det bli jag? Ok då..

jag är rädd att den kinesiska motorn har andra toleranser än sin Hondaförlaga, det är kanske 25 hästar och det sitter ingen strypning i avgasröret. inga 10-15 hästar iaf.

borra däremot går jättebra, mjuk mässing och ett litet litet borrkit
 
Okey okey nä visst är de nog så! Man bör inte utgå utifrån pappret direkt när de gäller kinesium :p
Men då blir de borra och testa sig fram och funkar de inte såblir det blocket :p
Blir nog till att ta över farsans 600 och övningsköra till sommaren så :) tack för svar :)
 
Du kanske kan ta en funderare över hur hästkrafter kommer till, som regel är det en kombination av flöde och bränslemängd snarare än bara den ena.

Om du ökar flödet genom motorn så vill du med stor sannolikhet också öka bränslemängden.

Tror det är vettigt att byta hela avgasröret och förgasaren på denna modell.

//K
 
Ja de har du absolut rätt i!
Det enda jag hoppas på är att kunna öka bränslemängden tillräckligt genom byte av huvudmunstycke än att behöva byta förgasare.. som ett första steg iaf funkar inte det så vet jag av en crf 450-03 förgasare som borde passa..
Men tycker att det borde fungera med tillräckligt stort huvudmunstycke och att öppna upp luftburken teorin iaf :p
Frågan är ju om jag skulle vara tvungen att öka munstycketom jag satt på en orginal crf dämpare? Den lär ju fast den är orginal släppa igenom mycket mer än monstras standard
tack för alla svar :D
 
Man kan borra munstycken men det är ju lite som att använda tumstocken där man behöver skjutmåttet. Du behöver ju till att börja med ett bra borrsortiment med borrar i steg på 0.1 mm. Sedan borra och testa om det blev ok.
Munstycken är ju borrade med god precision vilket du inte får med en vanlig borr, dvs med vanlig borr kan du borra två munstycken med tex 1.4 mm borr och dessa två munstycken kommer ändå ge olika resultat i flöde.

Vad är det för fabrikat på förgasaren? Finns det verkligen inte munstycken? Förgasaren är väl också en kopia så det kanske finns märkes-munstycken som passar?
Braigasen kan säkert hjälpa dig med munstycken.
 
Tanken har slagit mig att prata med honom har dock för mig att min polare redan gjort det om exakt samma sak men det är ju värt ett försök absolut! Får kanske skicka honom ett munstycke så kan han mäta gängan mm.. rätt vad det är så funkar det :)
 
Tja allt går o lösa skälv använder jag enbart mikuni 6kant till allting vare sig det är mikuni keihini eller delorto. Lätt att ändra o dom flesta har 5 eller 6 mm munstycken.
 
Var det inte någon här som hängde på en FCR förgasare på sin monstra?
Det är väl det som satt original på de flesta crossar innan insprutning tog över.
 
Braigasen hade lite koll på vilka som kördes både på monstra och defenda.
 
Nu har jat beställt snabbstålsborrar från 1, 3mm till 2, 4mm så får jag inte till munstycket stort nog nu för att få fmf pipan att funka så är det verkligen inte meningen att det ska funka! :)
Skam den som ger sig :p
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top