Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Nya 696

Ja vad tror ni? Någon som har provat den nya modellen och har någon åsikt? Har själv planer på att åka och prova en, men det har inte blivit av riktigt ännu. Av vad man kan se på bilderna så måste jag säga att det ser riktigt bra ut! Det gamla stuket i all ära men jag tycker det här är ett steg i rätt riktning.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har inte provkört den. Och plannerar inte att göra så heller.

Det är ju kul att de vågar ändra designen. Men personligen gillar jag inte den.
Det är två specifika saker jag direkt ogillar. En är relativt enkel att fixa, och dessutom tor jag att jag skulle kunna lära mig att gilla den detaljen.

1 - Lampan. Den gillar jag inte. Jag är ett stort fan av helt vanliga runda lampor, som visserligen inte vinner så många design tävlingar. Men de är snygga. Det gäller bara att hitta rätt form (storlek) för en specifik hoj. Men, den nya går nog att lära sig att åtmindståne acceptera. Jag tyckte dock den var fulare i verkligheten än på bild... (men det går ju att byta, så det hade inte varit en showstopper för inköp)

2- Ramen. Meh, ser ut som en lågstadieelev designat den. Rördelen saknar flyt i designen och ser mest bara tjock, klumpig och tung ut. Sedan som för att strö salt i såren så har de gjort halva ramen i gjuten aluminium... :näsblod
Det är ju på gränsen till självmål. Vill jag ha alu-ram köper jag japansk... (som har typ 20+ års erfarenthet av att optimera aluminium gjutning)
Jag har försökt gilla den, men det funkar inte för mig. Helt avtändande design. :(

Sen att hojen faktiskt är smidigare än den gamla hjälper inte. De har byggt bra och snygga stegramar utan att använda en tjock klump aluminium förut.
Och var de nu tvugna att använda en mix ram så finns det ju många bättre exempel på hur man kan göra. :(

Jaja, nog gnällt från min sida... :hihi
Med lite tur så gör den nya modellen att de äldre blir billigare... :banana
 

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Nu har jag vart och spanat på den på italiabikecenter i arboga... oj oj oj :tummenupp Riktigt trevlig! Bilderna gör den inte rättvisa. Ska tillbaka och provköra här under semestern är det tänkt... livsfarligt för plånboken! Däremot gillar jag inte huggern och hela det plastkladdet som går ut över svingen. Ducati i all ära men det såg faktiskt billigt ut.
 

Pelin

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
monster 620
Har en liten fundering...

Har just köpt en Monster 620 och inser att jag måste göra mig av med dom superfula orginal backspeglarna! men jag har problem att hitta nya snygga och jag vill inte köra utan..
Nån som vet nån snygg modell?
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Tjenare


Ett tips e orginal tillbehör, styrändspegel ..........
Riktikgt snygg o så ser men faktiskt riktigt bra med den också
 

Ocean

Up your ass baby
Gick med
3 Jul 2008
Ort
West Harbour
Hoj
R1 racing
Har en 600 som jag funderar på att modda lite och vill höra era (ni frälste) åsikter.

1. Korta baken. Vinkelslipen har jag fattat, men hur fäster jag mina ännu inte införskaffade miniblinkers? Finns det ngn guide? (Jag är dum som en kolaklubba)

2. Lacka kåpor. Blev sugen på att lacka dem som i bild nr.1. Snyggo eller Apfult?

3. Miniblinkers. Vilka är snygga och billiga (snikvariant a.k.a "jag-har-köpt-hoj-och-har-inte-råd-att-köra-den"):D

Vad tycker ni?:confused:
 

Bifogat

  • 5188692005.jpg
    5188692005.jpg
    65.1 KB · Visningar: 207
  • DSC0022323.jpg
    DSC0022323.jpg
    96.7 KB · Visningar: 151

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Har en 600 som jag funderar på att modda lite och vill höra era (ni frälste) åsikter.

1. Korta baken. Vinkelslipen har jag fattat, men hur fäster jag mina ännu inte införskaffade miniblinkers? Finns det ngn guide? (Jag är dum som en kolaklubba)

2. Lacka kåpor. Blev sugen på att lacka dem som i bild nr.1. Snyggo eller Apfult?

3. Miniblinkers. Vilka är snygga och billiga (snikvariant a.k.a "jag-har-köpt-hoj-och-har-inte-råd-att-köra-den"):D

Vad tycker ni?:confused:

de snyggaste blinkerserna till monstern finns på www.rucknrunracing.se , Mad Doctors !
 

Bifogat

  • mad doctor monster.jpg
    mad doctor monster.jpg
    45.3 KB · Visningar: 203
  • 7514726_cupolinosaro.jpg
    7514726_cupolinosaro.jpg
    53.6 KB · Visningar: 146
  • 2041505_monster%20prof.jpg
    2041505_monster%20prof.jpg
    70.2 KB · Visningar: 287

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Hej hopp! Inhandlade en monster 600 -96 för ungefär en månad sedan. Ruggigt nöjd med den härlig att köra in i stan. Ska åka till Öland ett par dagar nu och skulle behöva lite tips.

1. Tankväska någon som har en riktigt bra sådan att tipsa om?
2. Den lilla topkåpan som sitter på en del monster. Finns den original? ENda jag hittat var hos carbonworld men vill itne ha kolfiber....
3. Hur har ni löst låset för sadeln när ni kapat bort bakramen?
 

Ocean

Up your ass baby
Gick med
3 Jul 2008
Ort
West Harbour
Hoj
R1 racing
Quest;37126513. Hur har ni löst låset för sadeln när ni kapat bort bakramen?[/QUOTE skrev:
Jag tog en vajer från en gammal cykel och kortade den till ungefär 5 cm, sen klämde jag fast en kabelklämma på den lilla stumpen och drog ut den på vänster sida under sadeln. Syns inte alls för klåfingriga människor och det funkar kanon. Kan fixa fram en bild så fort jag kan.
 

kuba

Hey
Gick med
22 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Köpa reservdelar till Ducati Monster?

Hallå

Är på jakt efter reservdelar till min Monster 620.
Någon som känner till några webbutiker som säljer delar?

Behöver växelpinne och lite annat efter en ofrivillig nedläggning (bilist som sket i högerregeln) :eek:
 

Muttsson

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Ort
TJÖRN
Hoj
Ducati Monster 900 -98
Hej alla!!


Ja e helt ny här idag 15/8-08 å har kört monster ett tag.. nu har bakdämparen läckt ur olja å biscaya GBG sa att den köper man ny går inte få isär...stämmer de? finns de nån som bytt packboxen om den nu e kass? hur gör man?

Tack på förhand!
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Hej alla!!


Ja e helt ny här idag 15/8-08 å har kört monster ett tag.. nu har bakdämparen läckt ur olja å biscaya GBG sa att den köper man ny går inte få isär...stämmer de? finns de nån som bytt packboxen om den nu e kass? hur gör man?



Tack på förhand!

Hej!

I min värld så är nog det enklaste att köpa nytt eller leta efter bättre begagnat. Kanske hitta en begagnad Öhlinare kan vara nåt.

//Matte
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Kort fraga, Are det nagon som gjort nagra langre turer pa Monster?

Personligen alskar jag utseendet men borjar bli javligt trott pa att aka naken MC for man blir sa javla genomblast. Hjalper den lilla vindrutan eller?
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Hallå

Är på jakt efter reservdelar till min Monster 620.
Någon som känner till några webbutiker som säljer delar?

Behöver växelpinne och lite annat efter en ofrivillig nedläggning (bilist som sket i högerregeln) :eek:


kolla här: http://www.monsterparts.com

Någon som kan dimensionen på bobbiner till en Ducati Monster 620 ie Dark? Ärligt talat så orkar jag inte ta reda på de själv :p
 
Last edited:

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Monster S4R -08
Tjena!

Är ny på Sporthoj.com. Hänger endel på SDK:s forum och har nu upptäckt detta eminenta forum :D .
Här är en bild på min hoj. M900ie Dark -00, PCIII, SilMotor slipons, öppet DP filter, miniblinkers, DP speglar, miniskylt, topkåpa, kuts.
Rolig hoj men funderar på ett byte till våren, kanske S4R(s).....:tungan .

My Duc 1.JPG

/Petter
 

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Monster S4R -08
Kort fraga, Are det nagon som gjort nagra langre turer pa Monster?

Personligen alskar jag utseendet men borjar bli javligt trott pa att aka naken MC for man blir sa javla genomblast. Hjalper den lilla vindrutan eller?

Kajan,

Jag har gjort några turer på Monstret. Jag bor i Karlstad och har bl.a. varit till Gotland där vi åkte runt ett par dagar. Även ut till sthlms skärgård med rundturer. Blev väl ca 200 mil per resa. Vi körde väl ca 10 mil och sen ett kort stopp, 10 mil till och kort stopp osv. Har inte några mer touringvänliga cyklar att jämföra med men tycker det går hyfsat med långturer på monstret. Toppkåpan hjälper helt klart, faktiskt mer än man tror.

Va till Skottland på en Yamaha XT600 -89 för ca 5 år sen. Gick bra det med....:D. Jämfört med den så är Duccen rena guldvingen....

Mvh
/Petter
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag har åkt till Skottland på Monstern, längsta etappen, Gävle-Göteborg
med två tankstopp var lite tuff, men köper man en naken hoj får man en
naken hoj. Den lilla rutan funkar faktiskt riktigt bra att trycka undan regn
i högre farter. Sen är det ju ett problem med packningen, men jag körde
med tank o kutsväska.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Har hittat en S4 som jag är riktigt sugen på, kommer bli första hojj, så jag har dålig koll på allt som har med Ducati att göra!

Har bara läst att det negativa med s4an är höga servicekostnader, vad ligger dom på cirkus jämfört med en 900? Är det något annat man bör ta sig en funderare över ang. den modellen?

Har även spanat lite på 750/800/900. Borde jag rikta in mig på någon av dom istället?

EDIT:
Har pluggat vidare, och läst att s4ans service är 20-40% dyrare än "vanliga" monster, så det kan man väl kanske leva med.

Som första cykel, är det att ta i med en s4a? 750n verkar rätt bra kompromiss (inte lika trött som 600, inte lika tung/"för mkt" kraft som 900/s4) men är tydligen rätt kall på andrahansmarknaden, dvs svår att sälja när man vill gå vidare.

Lättast är väl att köra dom man kommer åt, men svårt att dömma vad man kanske tycker å tänker efter ett tag med cyckeln!

Vad säger det lärda folket? =)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top