Monster lr KTM SD första hoj

Hobbelito

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
nada
Tja!!

Postade innan i en annan del av forumet och tror min tråd hamnade fel så jag testar här ist.
Jag håller på och tar kortet och velar mellan en ny Monster 696 eller en begagnad KTM Superduke 07a. Har inte ägt någon hoj innan och är helt färsk inom mc. Har fått ett erbjudande av en vän som vill sälja sin SD 07a som är uttagen 2010 och har bara rullat 150mil, första servicen är gjord och han vill ha 76k för den. Bra pris? Jag är ju nybörjare men jag har en rätt så aggresiv körstil, är ute efter en bushoj och som jag förstått så är båda rätt roliga att köra. Problemet är att jag inte kan provköra dem, har ju inte kortet än som sagt men tanken är att jag ska övningsköra och köra upp på hojen.

Det beror på dig :) .. Monstern kan va bättre som första hoj men har du koll på läget ;)
Så är Sd en bättre köp som du inte växer ur i första taget .
Och som bushoj är Sd bland de bästa !!

Tänkte provkört en superduke under motorcykelns dag, men nån annan hade tagit den så tog en 990smr tror jag den hette? istället, är väl samma maskin? va iaf ren dynga, sån skitmotor. Jämfört med min gamla TL från 97.

Tycker ju en 14år nyare maskin borde vara bättre, men rent usla lågvarvsegenskaper, ryckig gång vid på/avslag, dock hade den fint mellanregister och där gick den gött, men när man varva ut den och klamrar sig fast för nu jävlar kommer snart effekten så!!! nääää. hände inte ett skit :(

stor besvikelse för mig iaf, och då jämför jag som sagt med 14år gammelhoj

edit: för att förtydiga lite, köp en 14år gammal suzuki twin, flytta varvstoppet från 11500rpm till 8500, och försämra de redan dåliga lågvarvsegenskaperna lite ytterligare så bham får du en ktm 990 motor :tummenupp

Last edited:
Den SD som jag har är min första hoj och den är sjukt rolig och lättkörd och ovastående har uppenbarligen haft helt fel förväntningar på en hoj :hojcbr

Båda är ju skittrevliga men Duken kanske kan upplevas som lite ettrig om man är helt grön, å andra sidan är ju Monster lite till åren.

Mitt standardförslag är en Triumph Street Triple i såna här lägen.

Den SD som jag har är min första hoj och den är sjukt rolig och lättkörd och ovastående har uppenbarligen haft helt fel förväntningar på en hoj :hojcbr

Jovisst har det med förväntningar att göra, men provar man en 14år nyare hoj med samma motorkonfiguration och 5dubbelt pris så ska ALLT vara bättre, tycker jag.

Har som sagt inte ens provat en superduke så bara motorn jag klagade över ;) annars är det säkert en kanonhoj

Båda är ju skittrevliga men Duken kanske kan upplevas som lite ettrig om man är helt grön, å andra sidan är ju Monster lite till åren.

Mitt standardförslag är en Triumph Street Triple i såna här lägen.

696an kom 2008 och var då rejält uppdaterad jämfört med föregående modell? Inte har väl SuperDuke ändrats mycket sen 2008?

Bara för att ställa till det mer så.. Jag tycker en speed triple 05-07 bra pris 55-70 grym motor och bra chassie och bra försäkringspremie! Beydligt mjukare gång på lågvarv i motorn än superduken som jag upplevde som ryckig ett köra. Dessutom låter trepipen cooolt! En hoj som man kan utveckas ihop med!

bra chassie och bra försäkringspremie

Errrr, det är de två punkterna jag tycker Speed Triple 1050 är absolut sämst på.

696an kom 2008 och var då rejält uppdaterad jämfört med föregående modell? Inte har väl SuperDuke ändrats mycket sen 2008?

Näe men SDn har ett överjävla bra chassi, dock tycker jag insprutningen känns ryckig, särskilt på låga varv.

Last edited:
Näe men SDn har ett överjävla bra chassi, dock tycker jag insprutningen känns ryckig, särskilt på låga varv.

Klippt från adressen nedan:

"To cut a long story short. The LC8 engine is designed to conform to EU (and other countries) exhaust regulations. Therefore somewhere around the 4,000 rpm the engine tries really hard to please the politicians and the tree-huggers. The O2 Sensors are there to allow the engine to work in, what's called, Closed Loop. This means that the ECU reads the input from the O2 sensors and then adjusts the fuelling to be as hippy-friendly as possible. Sadly this doesn't seem to work well. It results in the bike being jerky and quite unpleasant to ride. Try riding at 30mph (50km/h) in 2nd gear. Should be around 3,000 rpms at a steady throttle and you'll see that it can be quite a daunting task..."

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=8258&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ja har fixat detta på min o det blev mycket bättre. Läste inte hela sidan nu, men det finns några spjäll i luftintaget också som man kan ta bort, detta enligt någon annan "guide"

The LC8 engine is designed to conform to EU (and other countries) exhaust regulations. Therefore somewhere around the 4,000 rpm the engine tries really hard to please the politicians and the tree-huggers.

Tydligen förösker inte Triumph klara dessa krav eftersom den drar mjukt på alla varvtal. :confused:

Edit: Med det vill jag notera barnsligheten i citatet.

Last edited:
Tydligen förösker inte Triumph klara dessa krav eftersom den drar mjukt på alla varvtal. :confused:

3 cylindrigt mot 2 cylindrigt?

En japsfyra går ju jättemjukt överallt tycker man jämfört med tvåcylindrigt, trots att även dessa har sådana svackor i registret pga miljöskäl/bullerskäl osv.

3 cylindrigt mot 2 cylindrigt?

En japsfyra går ju jättemjukt överallt tycker man jämfört med tvåcylindrigt, trots att även dessa har sådana svackor i registret pga miljöskäl/bullerskäl osv.

Har Duccar, Aprillias och liknande literhojar också ryckig insprutning?

Edit: Med det vill jag notera barnsligheten i citatet.

50% fler cylindrar...

Absolut SP3an har en underbar motor, jag hade nog haft en om det inte vore för försäkringspremien.

Finns väl mer att önska från KTM, men om man nu redan har en LC8 eller är sugen på en så är det en halvtimmas jobb att snygga till registret med ytterligare 1000 användbara rpm.

Se det som information, allmän sådan. tråkigt att det var barnsligt.:Bugar

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...