Monster från Enginehardware

ypvs skrev:
Ang vikt så är det det i särklass viktigaste trimmet. Vi testade på bana för ett gäng år sen. 5kg=1 sekund. Gäller bra på de flesta motardbanor. Naturligtvis finns det gränser men i spannet 75-90kg stämmer det bra.
Med över 80-82 kg naken har du inte en chans att ta några race, på en riktig motardbana, på hög nivå. Den senaste tungviktaren (83kg) var Kini och han vann mycket sällan i toppnivå racen och när han gjorde det alltid efter att Chambon och VdB crashat ed. Väger du 52-58 har du en orolig fördel jämfört med mer normalbyggda förare.

Fruktat porriga hojar förresten Thomas... :)

Daniel
Det ger mig 10 sekunder då framför Stoffy här på forumet :P Jag tänkte bara fylla i att det behövs skicklighet för att kunna utnyttja att man är lätt, annat än på rakorna då ;)

Men vafan.. jag trodde det gick fortare när man är tung??
Jaha, nu är tre års frosseri förgäves och mina motard drömmar i gruset.. :huvet

wannagofast skrev:
Men vafan.. jag trodde det gick fortare när man är tung??
Jaha, nu är tre års frosseri förgäves och mina motard drömmar i gruset.. :huvet
Nej nej. Du tänker rätt broder. Vi fullvuxna män kör stora hojar +600cc medans smurfstorlekskillarna kör de små.
Jag är våldsamt sugen på mer cc, typ Thomas 670cc eller JBSRacings 750cc. Undrar om man får med ett extra sexpack folköl :va

Olof Eriksson skrev:
Det ger mig 10 sekunder då framför Stoffy här på forumet :P Jag tänkte bara fylla i att det behövs skicklighet för att kunna utnyttja att man är lätt, annat än på rakorna då ;)

Nej det behövs det inte. Två personer med exakt samma kunskap kommer att skilja i tid och det överallt. Ja, förutsatt att de kör så fort att de behöver bromsa ordentligt och trycker på iaf halhyfsat ut ur kurvor. Kurvhastighet också. Centripitalkraften är vad som gör att det börjar kännas otäckt/omöjligt att åka fortare i en kurva och större levande massa gör det svårare och otäckare att åka fort när det svänger.
Prova att spänna på hojen eller dig själv 5 kg så får du se på en klocka. Det kommer däremot inte att KÄNNAS långsammare eftersom du pressar dig lika nära det du tycker är gränsen i alla fall.
Och som sagt det här är inget linjärt förhållande. 50kg gör inte 10 sekunder automatiskt. Sen beror det på bana då. Men i de undersökningar som vi gjorde skilde det i runda tal en sekund på alla för 5kg. Då var det i intervallen höga 80 till 75 med olika förare, banor och nivå.

Daniel

Så åker man helt näck, borde det ge 2s ungefär :tummenupp

Jag har Tomas gamla 670 med hög-komp portat och större ventiler och kan bara rekomendera detta även i skogen (vilket ingen trodde skulle funka) går på slangen på 6an! :banana

Kul, man e dömd på förhand! Väger 87 nu, och om jag skalar 5 kg på de så är jag kruthård, då kommer jag inte ha en gnutta fett whatever...är ganska svårt att hålla sig så...

flu skrev:
Jag har Tomas gamla 670 med hög-komp portat och större ventiler och kan bara rekomendera detta även i skogen (vilket ingen trodde skulle funka) går på slangen på 6an! :banana

Kul att den gamla 670´n fortfarande är i drift och förhoppningsvis välmående hos den nya ägaren.
Denna hoj var vår första testhoj för våra stroker kit, några år sedan, tiden går fort- så även hojen.
//Thomas
www.enginehardware.se

Enginehardware skrev:
Kul att den gamla 670´n fortfarande är i drift och förhoppningsvis välmående hos den nya ägaren.
Denna hoj var vår första testhoj för våra stroker kit, några år sedan, tiden går fort- så även hojen.
//Thomas
www.enginehardware.se

Thomas nu får du fixa din hemsida så jag vet vad saker o ting kostar.

Sålde min husa -03 till din syssling igår.
Mattias K.....

Jag vill köpa systemet som sitter på iceracing hojjen men även få den portad, ny kam, kolv o ventiler. Fixar ni batteriet med? Flyttar det.

Beställer en ny Husa 650 idag.

MVH

Daniel.
:banana

Spidermoto skrev:
Thomas nu får du fixa din hemsida så jag vet vad saker o ting kostar.

Sålde min husa -03 till din syssling igår.
Mattias K.....

Jag vill köpa systemet som sitter på iceracing hojjen men även få den portad, ny kam, kolv o ventiler. Fixar ni batteriet med? Flyttar det.

Beställer en ny Husa 650 idag.

MVH

Daniel.
:banana
Hej.
Ja, jag vet, min hemsida krånglar- fel i programvaran jag köpt.
Klart att vi fixar allt du vill ha.
Allt finns tillgängligt, det är bara att beställa ny hoj, skicka ett mail till:thomas@enginehardware.se med ditt tel nr så hör jag av mig.
//Thomas

Swedie skrev:
jag söker oxå något sorts dekalkit till min 450 husa. den är för svart just nu.
Tips är att köpa en ktm nummerplåt fram. Snyggare och mycket mindre. Passar som handsken.

HG fixar även tryckta nummer. Grym kvalite!

ypvs skrev:
Ang vikt så är det det i särklass viktigaste trimmet. Vi testade på bana för ett gäng år sen. 5kg=1 sekund. Gäller bra på de flesta motardbanor. Naturligtvis finns det gränser men i spannet 75-90kg stämmer det bra.

Daniel
Stämmer det så är jag mer talangfull än Ola Eifrem ;)
Jag var 2.5sek efter Ola nere i Spanien och då väger jag 108kg vilket är mer än 30kg mot vad Ola väger.

Att väg mycket medför problem som att däcksstommar och ramar flexar för mycket, detta medför sämre väghållning. Däcken slits fortare och ruggar sönder för mig när dom häller för andra. Hårdare däcksblandningar och högre lufttryck har fungerat hyfsat men i år blir det även förstärkt ram vilket visade sig fungera mycket bra i Spanien.

Att 5kg gjorde en sekund på ert test det betvivlar jag inte men jag tror tex. inte att ni ändrade inställningar på hojen. De extrakilona på hojen eller i en rygga på föraren är inte heller lika smidiga som dem som jag har fördelat på kroppen.

Skulle din teori stämma så kan man ju lika gärna sluta åka motard på en gång då jag förmodligen inte kan bli mycket snabbare än jag är idag. Hoppas på att få bevisa motsatsen under detta år. Men tack ändå för komplimangen Stefan Ljungberg #55

Stoffy skrev:
Stämmer det så är jag mer talangfull än Ola Eifrem ;)
Jag var 2.5sek efter Ola nere i Spanien och då väger jag 108kg vilket är mer än 30kg mot vad Ola väger.

Då borde jag kört ungefär lika snabbt som Ola eftersom jag har 10kg minus mot honom...
Det blir stora krav på små-Olof med den här teorin :hihi

rejser skrev:
Då borde jag kört ungefär lika snabbt som Ola eftersom jag har 10kg minus mot honom...
Det blir stora krav på små-Olof med den här teorin :hihi
Ge mig ett år till så ska du se att jag kör 10 sek fortare än Eifrém :tummenupp :hihi (vart är drömmasmileyn?)

Olof Eriksson skrev:
Ge mig ett år till så ska du se att jag kör 10 sek fortare än Eifrém :tummenupp :hihi (vart är drömmasmileyn?)
Ja i år får du nöja dig med att vara lika snabb ;)
Själv tänkte jag försöka köra ifrån Boding han) kör ju i samma viktklass som jag. Till er flugviktare kan jag bara säga
- Hör av er om ni vill bryta arm :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...