Monster från Enginehardware

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Glodde runt lite på enginehardware's hemsida idag efter Thomas utlovade bilder från mässan. Visste att han sålde hela hojar men hajjade ändå till lite när jag så följande:

Husaberg 670cc supermoto race version. Carbon race wheels. All options availeble: 3mm stroker kit, double exaust system, drill/bore carburator, factory camshaft, Titanium valves, titanium valve springs, ported cyl head. Modified air intake for better flow-freeflow straight airfilter, re-located battery. Full carbon equiped. Order on request only.
BARA 160 lök

Om jag gissar lite på priserna för de extra grejerna
670 kit: 10-12lök
kolfiberhjul: 25 lök
dubbelsystemet: 12 lök
störra förgasare: 1lök (?)
annan kam: 2lök (?)
titanventiler&fjädrar: 2 lök (?)
portad topp: 2 lök (?)
ombyggt luftintag: 2 lök (?)
flyttat batteri: 1lök
all kolfiber de kan erbjuda: 10 lök (mer?)

knappt 70tusen spänn i extra utrustning !!!!

Fy helvete vad en sån lär gå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Undrar om det bli en sån som Bodingh kommer köra?! Thomas? Kom igen nu...

Ska bli jäkligt skoj att se. Och höra.

Här är de två bilder som ligger på hemsidan på hojar med dubbelsystem.

Bifogat

• Double-exaust-b.jpg
    Double-exaust-b.jpg
    130.2 KB · Visningar: 499
  • Double-exaust-rf-b.jpg
    Double-exaust-rf-b.jpg
    114.2 KB · Visningar: 578
Undrar hur mycket mer dubbelpipasystemet väger mot det tidigare.

När jag tittar på bilderna om att när det ena röret går på andra sidan där oljefilter och där luftskruven i förgasaren sitter, blir det inte svårt att justera luftskruv och byta filter då?

Ser sjukt coolt ut i alla fall! :yoparty

Varför kör dom inte hela linan ut med en ghost ram oxå då hade den ju vart riktigt grym :yoparty

Chassi och fjädring då - är det något gjort där eller bara motorn och cool-fiber ?

Supermoto skrev:
Glodde runt lite på enginehardware's hemsida idag efter Thomas utlovade bilder från mässan. Visste att han sålde hela hojar men hajjade ändå till lite när jag så följande:

Husaberg 670cc supermoto race version. Carbon race wheels. All options availeble: 3mm stroker kit, double exaust system, drill/bore carburator, factory camshaft, Titanium valves, titanium valve springs, ported cyl head. Modified air intake for better flow-freeflow straight airfilter, re-located battery. Full carbon equiped. Order on request only.
BARA 160 lök

Om jag gissar lite på priserna för de extra grejerna
670 kit: 10-12lök
kolfiberhjul: 25 lök
dubbelsystemet: 12 lök
störra förgasare: 1lök (?)
annan kam: 2lök (?)
titanventiler&fjädrar: 2 lök (?)
portad topp: 2 lök (?)
ombyggt luftintag: 2 lök (?)
flyttat batteri: 1lök
all kolfiber de kan erbjuda: 10 lök (mer?)

knappt 70tusen spänn i extra utrustning !!!!

Fy helvete vad en sån lär gå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Undrar om det bli en sån som Bodingh kommer köra?! Thomas? Kom igen nu...

Ska bli jäkligt skoj att se. Och höra.

Här är de två bilder som ligger på hemsidan på hojar med dubbelsystem.

Bodingh!!!
Det handlar bara om pengar, Bodingh betala= Bodingh köra.
Priser på motor delar kommer innom kort, det tar tid att lägga in alla artikel nr,
sen ska hemsidan funka oxå, det är inte helt ok ännu.
Webshoppen ska bli bra tillslut.

Men klart att hojen ska gå fort, vi bänkar idag ca 70 hk på hjulet, men med för dåligt varvtal, behöver större förgasare.
Vi har oxå för små ventiler, 38/32 titan. ska bli ändring.
//thomas
www.enginehardware.se

TomK skrev:
Chassi och fjädring då - är det något gjort där eller bara motorn och cool-fiber ?

Hulken vet vad han gör!!!
samt att grund materialet är lite bättre än std.
// Thomas

Är det svar på Husqvarnas 660 med redan 70+ hk på slangen?
(dock med en skorsten) :corn

Enginehardware skrev:
Bodingh!!!
Det handlar bara om pengar, Bodingh betala= Bodingh köra.
Priser på motor delar kommer innom kort, det tar tid att lägga in alla artikel nr,
sen ska hemsidan funka oxå, det är inte helt ok ännu.
Webshoppen ska bli bra tillslut.

Men klart att hojen ska gå fort, vi bänkar idag ca 70 hk på hjulet, men med för dåligt varvtal, behöver större förgasare.
//thomas
www.enginehardware.se

// Thomas

Bästa trimmet: Be Bodingh gå ner 50 kg så kan han åka standard.
Min personliga åsikt om detta bygge "för mycke traktorkänsla" med så mycke kubik, därför får ni inte den att varva tillräckligt.

Hulkster skrev:
Min personliga åsikt om detta bygge "för mycke traktorkänsla" med så mycke kubik, därför får ni inte den att varva tillräckligt.

:rofl :rofl :hihi :fyllisar

Hulkster skrev:

Vi vet, dock har vi max effekt vid 7300 varv, ska up till 8000 så blir det bra.
Löser detta med annat insug samt borra förg från 43,5 till 44mm och plastar där det blir för tunnt.
Bodingh kommer aldrig att kunna gå ner 50kg, för mycket kebab.
Standard duger, men va ball det är med mycket effekt.
// Thomas
www.enginehardware.se

Enginehardware skrev:
Vi vet, dock har vi max effekt vid 7300 varv, ska up till 8000 så blir det bra.
Löser detta med annat insug samt borra förg från 43,5 till 44mm och plastar där det blir för tunnt.
Bodingh kommer aldrig att kunna gå ner 50kg, för mycket kebab.
Standard duger, men va ball det är med mycket effekt.
// Thomas
www.enginehardware.se

Ska inte vara några större problem att få den att varva mer, extremt kortslagig konstruktion. Handlar nog mest, som sagt, att få gaserna att flöda i rätt tempo snarare än nåt annat. Men visst, 14000rpm blir det aldrig. ;)
Det jag alltid jobbat mest på dem med dock är att få dem att reagera snabbt på gas. Original är de på tok för sega i responsen. Inga större problem (med lite jobb) att ordna det hyfsat som tur väl är.
Motorn jag har i min är mycket snäll men ändå otroligt aggressiv på höga gaspådrag men det tog mycket jobb trots att den var hårt vässad redan när jag köpte den, gick Em/VM 2003.

Ang vikt så är det det i särklass viktigaste trimmet. Vi testade på bana för ett gäng år sen. 5kg=1 sekund. Gäller bra på de flesta motardbanor. Naturligtvis finns det gränser men i spannet 75-90kg stämmer det bra.
Med över 80-82 kg naken har du inte en chans att ta några race, på en riktig motardbana, på hög nivå. Den senaste tungviktaren (83kg) var Kini och han vann mycket sällan i toppnivå racen och när han gjorde det alltid efter att Chambon och VdB crashat ed. Väger du 52-58 har du en orolig fördel jämfört med mer normalbyggda förare.

Fruktat porriga hojar förresten Thomas... :)

Daniel

Enginehardware skrev:
...
// Thomas

Blir det något i stil med 36mm avgasventiler ?
Jo, Hulken brukar åstadkomma bra resultat med WP-grejerna. En jäkla skillnad mot original (även om Husornas fjädring redan från början brukar vara lite mer hard core än t.ex. KTMs).

44mm fugge! Hmm, min börjar kännas extremt liten med sina standard 41 :D Fan, nu får jag ju ideer om vad som måste fixas ($$$...).

Thomas

Om man nu har lite penagr över efter att man inhandlat sin Husa 650 -06.

Kan man då lämna in den till er och få den kör klar tillbaka med lite flera hästar?

Antar att mängd rabatt finns om man skall bränna lite stålars..

Vi ses väl när snön har smält..

MVH

Daniel :banana

ypvs skrev:
Ska inte vara några större problem att få den att varva mer, extremt kortslagig konstruktion. Handlar nog mest, som sagt, att få gaserna att flöda i rätt tempo snarare än nåt annat. Men visst, 14000rpm blir det aldrig. ;)
Det jag alltid jobbat mest på dem med dock är att få dem att reagera snabbt på gas. Original är de på tok för sega i responsen. Inga större problem (med lite jobb) att ordna det hyfsat som tur väl är.
Motorn jag har i min är mycket snäll men ändå otroligt aggressiv på höga gaspådrag men det tog mycket jobb trots att den var hårt vässad redan när jag köpte den, gick Em/VM 2003.

Ang vikt så är det det i särklass viktigaste trimmet. Vi testade på bana för ett gäng år sen. 5kg=1 sekund. Gäller bra på de flesta motardbanor. Naturligtvis finns det gränser men i spannet 75-90kg stämmer det bra.
Med över 80-82 kg naken har du inte en chans att ta några race, på en riktig motardbana, på hög nivå. Den senaste tungviktaren (83kg) var Kini och han vann mycket sällan i toppnivå racen och när han gjorde det alltid efter att Chambon och VdB crashat ed. Väger du 52-58 har du en orolig fördel jämfört med mer normalbyggda förare.

Fruktat porriga hojar förresten Thomas... :)

Daniel

Tackar för berömmet.
Med mina 88kg så måste jag trimma.
Lycka till med rehab.
//Thomas

Spidermoto skrev:
Thomas

Om man nu har lite penagr över efter att man inhandlat sin Husa 650 -06.

Kan man då lämna in den till er och få den kör klar tillbaka med lite flera hästar?

Antar att mängd rabatt finns om man skall bränna lite stålars..

Vi ses väl när snön har smält..

MVH

Daniel :banana
Hej.
Klart att det går att få snurr på din motor.

Snön smälter inte ännu, vi har flera helger kvar på isen nu när vi har plogat ny bana igen.
Nya finndubb på idag, men för mycket snödamm efter enduro åkarna, nästa helg har vi spolat isen, brandpump inskaffad.
// Thomas
www.enginehardware.se

Enginehardware skrev:
Tackar för berömmet.
Med mina 88kg så måste jag trimma.
Lycka till med rehab.
//Thomas

Både och naturligtvis...
Och några kg ska det väl inte vara nåt problem att skala av dig... ;)

Daniel

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...