Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?


  • Antal röstningar
    0
Pedrosa reser inte upp cykeln förrän Simon kastar sig helt jävla vårdslöst in framför Pedrosa och touchar sitt knä i Pedrosas framhjul!
Jag tror att ni kanske pratar om olika uppresningar? På väg in i kurvan bromsar ju Pedrosa upp hojen på framhjulet (se bild, baken är i luften 6-7 frames), baken kastar ut lite och reser upp hojen en aning när den landar. Pedrosa måste naturligtvis kompensera för det, och i den korrigeringen driver han ut ca en halvmeter från sitt spår. Det är ungefär den halvmetern han saknar för att få plats innanför Simoncelli senare i kurvan.

Simoncelli borde ha insett att det var stor risk att något sådant skulle ske, med tanke på att Pedrosa kom in med ett snävt spår och hög fart, och därför var det en farlig manöver att vika in som han gjorde. Helt korrekt bestraffning med andra ord. Samtidigt tog Pedrosa också en väldigt stor risk genom att bromsa så sent att han oundvikligen skulle få en mycket vid utgång i kurvan när han hade en hoj på utsidan om sig.

Men som sagt, vi kan sitta och debattera detta i evigheter. På banan ska beslutet fattas på bråkdelen av en sekund, och då blir det tyvärr fel ibland. Tråkigt att det skulle få sådana konsekvenser.
 

Bifogat

  • vlcsnap-6995390.jpg
    vlcsnap-6995390.jpg
    22.5 KB · Visningar: 119
Race incident. Lägg ner och gå vidare. Alt gå med i JLo`s pussy club.

Ni som gapar om att nu kommer stora stygga HRC att pimp-slappa simoncelli och ta alla godbitar ifrån honom borde iaf titta tbx lite först.

Simon i källaren kommer troligen sitta på Dovis hoj alt. pedrosas nästa år. Det är mest troligt om man lägger sina egna subjektiva tankar åt sidan, Och tittar historiskt på Honda ist.

Peddo gjorde en Rossi på Hayden (ja typ som rossi gjort på melandri och stoner innan) när han skulle säkra titeln åt honda. Vad hände sen.... Peddo blir första förare istället.

För övrigt kan jag meddela pedrosa motståndarna, att i spanien kallas pedrosa numera allt oftare Gnomeo enl säkra källor=dvs mina egna.

Jag lider faktisk med honom även om jag samtidigt tycker att han är den i särklass tråkigaste personligheten i GP. Samt att jag uppskattar att han inte är med i JLo`s springa-och-skvallra-till-pappa Pussyclub. Creds...

Rossi börjar få fart på ducatin. Kul. Den som säger emot får det jobbigt.
Dovi, Spies, Hayden och JLo på fabrikare håller nog med mig iaf. Sen får nog trenden hålla i sig över några race innan man kan uttala sig med säkerhet. Håller tummarna.

Ang. yamahas problem så är det väl så att nu får JLo visa att han kan utveckla en hoj, Inte bara köra fort på andras bekostnad. Ska bli intressant att se hur det går för honom utan JB och VR i teamet.

Han sa i intervjuer ang glappet på kvalet att han kan köra in 2 tiondelar men yamaha måste ge honom 6. Snacka om materialsport om det stämmer. Han hade sagt åt yamma att ge honom en starkare motor för övrigt. Var det ngn som tyckte hans motor va trött på racet ???

Hoppas innerligt att det fortsätter strula för deras R&D så JLo`s yoga psyke får det lite jobbigt. Så vi får se om han har ngt av Rossi`s talang.

Simma lugnt i ankdammen gott folk !
 
Nej, inte är det rätt tråd. Men...:)

Vi är överens om Wiki och riktigheten i den. Men i detta fall är definitionen rätt bra.

Vi är överens om def av geometrisk Apex, extra tydligt är exemplet med en triangel eller pyramid, där Apex helt enkelt är spetsen/toppen.

Min bild av det hela - ritar vi en kurva som övre delen av en sinusvåg, med "samma" ingångs- som utgångsvinkel i f t horisontalplanet skulle punkten där kurvans tangent är horisontell kallas "Apex". Egentligen är det väl utifrån den punkten vi väljer var vi tangerar kurvans insida - tidigare än, på eller senare än Apex. Valet av tangeringspunkt och dess inverkan på spåret illustreras ju faktiskt hyggligt bra på wiki.

Jaja, vi har nog ungefär samma bild av detta, curbsen funkar nog mer som ett hjälpmedel för oss att hitta igen vår tangeringspunkt...:)

Det här är inte rätt tråd för att diskutera det här egentligen..

Först!!
Bara för att någonting står i Wikipedia så är det rätt???
FEL!!!

Sen så betyder APEX
"Den yttersta spetsen eller
Längs fram eller
Högst upp eller liknande formuleringar som gör
gällande att det är den yttersta punkten.

I fysiken så är APEX i en sinuskurva den delen högst upp eller längst ner på på kurvan som den punkt den inträder i.

Dom flesta anger lättvindigt Apex som det stället mitt i kurvan där kurbsen är men det är för det mesta inte där Apex är...
 
Last edited:
Kerbs skrev britterna jag byggde vägar ihop med, curbs = amerikansk engelska?

För övrigt åkte Pedrosa så mycket långsammare att han borde kunnat hålla sitt innerspår tills Simoncelli åkt förbi - men överraskades av omkörningen på utsidan och försökte inte ens...
 
Vi får enas om att vi inte är eniga i matchen Simoncelli v/s Peddot. :brinnerup

Nu blickar vi framåt och ser om det händer nåt skoj i nästa rejs.

T.ex vem kommer att torpedera vem?? Och vem fan får skulden?? Vem kommer att gnälla mest, och vem tar på boxhandskarna.?? :)

Skit att det ska vara så många veckors uppehåll. Vill se mera NU!!

Och framförallt kommer dom tills dess få fart på Rossis Ducce så att han kan vara med och skrämma smågrabbarna lite där uppe i toppen.
 
Och framförallt kommer dom tills dess få fart på Rossis Ducce så att han kan vara med och skrämma smågrabbarna lite där uppe i toppen.

Just den biten tycker jag har visat sig mer o mer nu... han var ju trots allt uppe jämsides med Dovi.
Visst, hojen skulle man kunna önska sig mer av men hans talang tycks kompensera för hojens tillkortakommanden helt klart.
 
Ducati var tydligen inte helt nöjda med helgen. Framstegen de gjorde på senaste testen funkade inte alls under fredagen och lördagen men det blev bättre på söndagen. Det stora problemet med Ducatin är att de sällan vet vad en ändring kommer att innebära.
Var någon stans strider min uppfattning med Race direction ?
Spelar ingen roll för NyTeknik, han vill bara hacka som vanligt.
 
Du skriver att Pedrosa reagerade på samma sätt som en amatör hade gjort i samma situation.

Först !
Så Race direction har nu skrivit till dig och beklagat sig över att jag anser att Pedrosa kör som en amatör??

Jag skrev att amatörer skulle reagera precis som Pedrosa gjorde!

Men naturligtvis så gäller det inte racingstjärna som dig..
Ber om usäkt att jag drog in dig i resonomanget.
jag ska bättra mig.:rolleyes::arsele
 
Last edited:
Jag skrev att amatörer skulle reagera precis som Pedrosa gjorde!
Ha ha! :lol

Skojar du nu? Betyder det du skrev något annat än att Pedrosa reagerade som en amatör?

Stoner testar Hondas 1000-kubikare på Jerez idag.

Vad tror ni den kommer att heta? RC213V?
Bra fråga. Det beror på om RC211V på något vis betyder 1000 cc och RC212V betyder 800 cc. Kanske RC311V?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top