Monster Energy Grand Prix Ceské republiky

Finns det olika regelböcker till spanjorer kontra andra nationaliteter? Pedrosa och Lorenzo gjorde nästan exakt samma sak som Pol och Zarco. Det var en race incident. Denna gång irresponsible riding. ok?

Ja, det finns ju andra spanjorer (ingen nämnd, ingen glömd) som regelmässigt kommer undan med den typen av omkörningar. Ett möjligt försvar för race direction skulle vara att man plötsligt börjat tolka regelboken hårdare, men... Sen är det ju lätt att hamna i konspirationsteoriträsket om man går för mycket på hur olika nationaliteter behandlas. Cal menade ju t.ex. att han bedömts hårdare än spanjorer ang. att få ok att köra race vid något tillfälle, men hur mycket som faktiskt ligger bakom kan man ju aldrig veta säkert.
 
Det som många inklusive mig stör sig på är väl att Pol Es själv tappade spåret strax före incidenten som gjorde att han gick i backen. Han var ur balans och försökte komma tillbaka till idealspåret men där var ju redan Zarco, dock en decimeter efter men vad ska han göra? Pol kommer ju från en position han aldrig borde varit på från första början.


Spanjo......vs frans.......spekulerar fritt med mig själv......tråkigt för zarco men han gjorde det bra och ska ha en stor:tummenupp
 
Det såg lite mer tveksamt ut från vissa vinklar men omedelbart efter det hände var min första känsla race incident, och att det var Pol som var för het för att kompensera för sina misstag (och för att komma ikapp sin rookie-kollega i teamet?).
Håller med, men tyckte att Simon Crafars kommentar verkade rimlig:

Ifall man ska köra om någon på innern som tar kurvan för brett, måste man sticka fram sitt framhjul framför den föraren INNAN denne kommer tillbaks till apex.

Det gjorde inte Zarco. Han kom stack dit sitt framhjul mitt på den andra hojen; för sent alltså.
 
Tycker inte JZ var skyldig att vänta in Pol efter att han fylld av adrenalin bromsat på sig i sin iver att försöka komma ifatt sin rookiekollega. Den enda av de två som hade möjlighet att se den andre när de krockade ihop var Pol. Tror ni att Pol hade släppt fram JZ?
 
...fylld av adrenalin...bromsat på sig...försöka komma ifatt...tror ni att Pol hade släppt fram JZ?
Vilka av dessa omständigheter tycker du framför allt ska bedömas när tävlingsledningen bedömer ifall en regelöverträdelse har begåtts?

- Mängden adrenalin i blodet
- Hur mycket för sent man har bromsat
- Ifall man försöker komma ikapp
- Ifall man hypotetiskt hade släppt fram den andre föraren

Alternativt undersöker man var på banan förarna befinner sig i relation till varandra när sammanstötningen sker, deras respektive riktning och hastighet.
 
Vilka av dessa omständigheter tycker du framför allt ska bedömas när tävlingsledningen bedömer ifall en regelöverträdelse har begåtts?

- Mängden adrenalin i blodet
- Hur mycket för sent man har bromsat
- Ifall man försöker komma ikapp
- Ifall man hypotetiskt hade släppt fram den andre föraren

Alternativt bedämer man var på banan förarna befinner sig i relation till varandra när sammanstötningen sker, deras respektive riktning och hastighet.

Har du kört själv?

När konkurrenten försvinner iväg åt vänster i ingången vrider man själv över blicken dit man ska och tar det nu tillgängliga spåret, den som bommade ingången finns inte längre i synfältet och banan är fri så vad ska man vänta på?

Ska man i ett race försiktigt bromsa lite extra ifall den där som bommade spåret råkar hämta tillbaka och vill bryta in eller ska man kanske utgå från att det som är ivägen framför är det man behöver ta hänsyn till?
Och som följd därav ge tillbaka platsen om han är riktigt ute och seglar och inte skulle komma in i linjen innan man är om tack vare att man snällt väntade kvar?

Nä, när någon försvinner vänster i en högerböj eller tvärtom är det dennes ansvar att återta spåret på ett säkert sätt, kör man nära sitt max är det vad som finns i synfältet man kan agera på och sålänge man håller racelinjen det enda man ska behöva.
 
Solklart PE som gjorde fel.

Går man brett får man alltid räkna med att någon försöker ta fördel av detta.
Då får man titta snabbt innan man styr tillbaka mot idealspår så ingen är där.
 
Har du kört själv?
En del.

Nä, när någon försvinner vänster i en högerböj eller tvärtom är det dennes ansvar att återta spåret på ett säkert sätt, kör man nära sitt max är det vad som finns i synfältet man kan agera på och sålänge man håller racelinjen det enda man ska behöva.
Solklart PE som gjorde fel.

Går man brett får man alltid räkna med att någon försöker ta fördel av detta.
Då får man titta snabbt innan man styr tillbaka mot idealspår så ingen är där.

Varför tror du/ni att race direction i MotoGP gjorde en annan bedömning än du/ni?
 
Tycker mig se att vi som själva tävlar/tävlat är i stort överens om en åsikt... Som He rik skriver så dyker man ju på innern om någon bromsar på sig, likväl kollar man innan man trycker tillbaka hojen till apex, speciellt om man vet att någon är strax bakom. I fullt racetempo har du ingen möjlighet att kolla utåt. Och att släppa av för att någon kanske kommer tillbaka i spåret i en jävla fart känns väl långsökt. I detta fallet tycker jag att karma skötte utgången ganska bra.
 
Det fanns ju ingen ledig plats kvar...

Med världens ögon riktade mot sig – och med en av de viktigaste tillverkarna emot sig – ägnar man sig åt sig i direktsändning åt nepotism?
Det vore väl inte första gången?
Jag har sett tror jag 10-talet klipp från olika vinklar och höjder och det ser ut som om att Pol bromsar bort sig/tappar spåret medan Zarco helt enkelt jämförelsevis bara forsätter på spåret och när Pol svängt tillbaka så är det liksom inte ledigt längre.

Jag hade nog kunna begripa det om de två legat i bredd/i närheten hela vägen in genom bromsning och insvängning men när Pol lämnar spåret, oavsett varför, så förstår i alla fall jag inte varför Zarco ska få bannor för att han bara fortsatt på spåret medan Pol varit och turistat utanför och sedan "ångrar sig". Det är Pol som gör sidförflyttningen och inte Zarco...trodde Pol att det liksom bara helt enkelt fortfarande skulle finnas en ledig plats när han kom tillbaka på spåret?
 
Som sagt sa Simon Crafar: Ifall man ska köra om någon på innern, som tar kurvan för brett, måste man sticka fram sitt framhjul framför den föraren INNAN denne kommer tillbaks till apex. Men du vet kanske bättre...

Nej, det tror jag nog inte att jag gör. Jag kan nog däremot tolka det annorlunda. Grejen är ju att den ena mer eller mindre lämnar spåret medans den andra är kvar på det. Och det här med att "sticka fram framhjulet" är betydligt mer relevant t.ex i en situation där de mer eller mindre parallellt bromsar in tillsammans...
Här är Pol ett inte helt litet antal hojbredder utanför i ett helt annat spår och turistar medans Zarco inte gör det.

Simon må heta Crafar i efternamn men det gör honom inte till en oomkullrunkelig auktoritet bara för det. Även om han har en långt bättre meritlista än de flesta här.

Håll min plats...jag är snart tillbaka?

Nåja, sista ordet är nog inte sagt om detta.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top