Monster 900 vs Raptor 1000

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Hej!

Har just sålt min M600 och ska sälja min Guzzi också.

Vill ha en större bustwin, var egentligen helt inställd på en Monster 900 av årsmodell 97 eller äldre (eftersom de p g a sin låga regitsrerade effekt) är så billiga att försäkra.

Men sen dök alternativet Raptor upp också.

Nu har jag beslutsångest. Ska jag tjacka en kool, snygg Monster 900 från 97 och komma undan med 8000/år (billigt för att vara mig) och 3000 i självrisk (länsförsäkringar el. if) eller ska jag tjacka en Raptor 1000 (också kool, men inte alls lika snygg) från 2001-2003 för ungefär samma pengar och pröjsa 16000/år och ha 20% (7000-14000) i självrisk (susab) och dessutom vara skraj för att suab ska höja premien nästa år och då stå utan vettigt försäkringsalternativ.

Alla andra bolag var nämligen alldeles för dyra på Raptorn, medan det fanns minst 3 som hade överkomliga premier på Monstern.

Hur göra?

Och helt apropos detta, hur kan det komma sig att det är typ 3-4 gånger dyrare att försäkra en Monster 1000 än en Raptor 1000 hos SUSAB?

Warburton skrev:
Vill ha en större bustwin, var egentligen helt inställd på en Monster 900 av årsmodell 97 eller äldre (eftersom de p g a sin låga regitsrerade effekt) är så billiga att försäkra.

Men sen dök alternativet Raptor upp också.

-- klipp --

Hur göra?

Och helt apropos detta, hur kan det komma sig att det är typ 3-4 gånger dyrare att försäkra en Monster 1000 än en Raptor 1000 hos SUSAB?

Köp Raptorn!!
Och snöa inte in dig på helfösäkring, om det är det du har kollat på. Med de löljiga premierna de har + självrisken så kan du lika gärna laga hojen själv (Halvförsäkring) - det gör jag och det har vatit billigare ännu så länge :)
Och ang. Susab- Vem vet hur f-bolagen resonerar... :lol

I alla fall. Monster är en ganska cool hoj, synd bara att det går 13 på dussinet. Och motorn är inte den vassaste. Om du inte väljer en S4a, men den kom väll några år senare (2000-2001?).

Raptorn å sin sida har TL motorn. :bow :bow :kär
:)
Jag kan i princip garantera att du inte kommer att bli besviken på TL motorn! Den är HELT UNDERBAR! :kär
I övrigt kan jag inte så mycket om Raptorn, samma designer som Monster. Se om du kan hitta en X-Raptor, eller vad de nu heter. Ännu vassare. :)

:hej

Lycka till. :)
Ducati eller Cagiva

PutteLiten skrev:
Köp Raptorn!!
Och snöa inte in dig på helfösäkring, om det är det du har kollat på. Med de löljiga premierna de har + självrisken så kan du lika gärna laga hojen själv (Halvförsäkring) - det gör jag och det har vatit billigare ännu så länge :)
Och ang. Susab- Vem vet hur f-bolagen resonerar... :lol
Fast grejen är att även om jag resonerar så så blir det ju dyrare med Raptorn än med Monstern.
PutteLiten skrev:
I alla fall. Monster är en ganska cool hoj, synd bara att det går 13 på dussinet. Och motorn är inte den vassaste. Om du inte väljer en S4a, men den kom väll några år senare (2000-2001?).

Raptorn å sin sida har TL motorn. :bow :bow :kär
:)
Jag kan i princip garantera att du inte kommer att bli besviken på TL motorn! Den är HELT UNDERBAR! :kär
Nej, jag vet att det är mer drag i Raptorn. Frågan är om det inte räcker med en M900...
PutteLiten skrev:
I övrigt kan jag inte så mycket om Raptorn, samma designer som Monster. Se om du kan hitta en X-Raptor, eller vad de nu heter. Ännu vassare. :)

:hej

Lycka till. :)
Ducati eller Cagiva
Fast var servar man Raptor i Stockholmstrakten? Har just varit med om att vänta 6 månader på att min hoj ska bli klar på Guzzi Center så jag är rätt trött på små udda verkstäder. Ducati Stockholm har alltid givit mig bra service! Och mycket service blir det för jag kör jävligt mycket. Snittar på 300 mil i månaden.

Tjena Warburton!

Jag har en Raptor o kan verkligen rekommendera den.
Servar gör du hos vilken sukaverkstad som helst, då de flesta grejerna på den kommer från just Suzuki, motor, reglage mm.
Bromsarna är från brembos guldserie, samma som sitter på monster (tror jag)
Dessutom sparar du en hel del i servicekostnader jämfört med duccen, då den tex inte har tvångsstyrda ventiler.

Skitkul hoj med mkt pulver. Fråga TL-ägarna :crash

Min är förresten till salu pga inköp av motard.
Är det ngt annat du undrar över så är det bara att höra av sig på mail...
yates@spray.se

Warburton skrev:
Fast grejen är att även om jag resonerar så så blir det ju dyrare med Raptorn än med Monstern.

Nej, jag vet att det är mer drag i Raptorn. Frågan är om det inte räcker med en M900...

Fast var servar man Raptor i Stockholmstrakten? Har just varit med om att vänta 6 månader på att min hoj ska bli klar på Guzzi Center så jag är rätt trött på små udda verkstäder. Ducati Stockholm har alltid givit mig bra service! Och mycket service blir det för jag kör jävligt mycket. Snittar på 300 mil i månaden.

Jag är tveksam till att en Monster är billigare i drift än en TL/Raptor.
Mest för att Ducati servicsarna är mkt dyrare än Suzuki. OK, Ducce servar vid 1000 mil och Suzuki 600mil. Jag räknade på detta för två årsedan och då fick jag det till att Ducatin blev dyrare. Fast, då räknade jag enbart service och sådant. Ej försäkringar mm.
Det finns dock en nackdel med Suzuki. Det tar tid att få udda delar, allt beställs via Japan. Inte via mellanlager i Europa som vissa andra märken har. :(
Service görs som sagt av vilken Sussi mek som helst. :)

M900 - om det räcker. Svar nej. Det räcker aldrig. :crash MEN, det betyder inte att du inte kan vara lycklig med Duccen för det!!!
Men, nu när jag vet vad TL motorn går för skulle valet vara sjukt enkelt för mig. Jag skulle valt Raptorn. Faaaast, helt ärligt hade jag köpt en SV1000... :)

För övrigt. PROVKÖR!!!
Raptorn eller Monstret har kanske en körställning som inte passar just dig!

Och skulle inte de passa finns alltid TL1000S... :hehe :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park