Monster 900 köp

toxid

Ny medlem
Gick med
26 May 2010
Hoj
ducati monster 900 -1996
Hej
jag ska köpa en monster 900 -96:a
MEN kamremarna bytes 2007 senast kommer jag behöva byta dem snarst trots att dom bara gått ca 500 mil?

Sen såg jag något vit på glaset för oljenivån såg ut som vatten i oljan är det vanligt, btw jag vet att den är luft/olje kyld.

Kommer det att bli ett problem vid olycka att den är reggad som 33kw?

Mvh

Remmarna ska du byta pga åldern enl rek från Ducati.

Mjölkigt inspektionsglas har jag sett flera som har. Får du nog putsa manuellt.

Jag hade bytt remmarna. Bytte precis mina, rembyte+oljebyta+oljefilter 2400kr. (remmar+ byte ca 1500 utav denna kostnad)

Sedan blir det väl alltid lite kondensvatten om hojen stått i växlande temp.

Last edited:
Jag hade bytt remmarna. Bytte precis mina, rembyte+oljebyta+oljefilter 2400kr.
Sedan blir det väl alltid lite kondensvatten om hojen stått i växlande temp.

Jag hade nog sparat en del pengar och byt olja och oljefilter själv. På en så gammal hoj är väl inte stämplar i serviceboken lika intressant.

Hur ofta ska kamremmarna bytas enligt serviceboken?

Jag hade nog sparat en del pengar och byt olja och oljefilter själv. På en så gammal hoj är väl inte stämplar i serviceboken lika intressant.

Hur ofta ska kamremmarna bytas enligt serviceboken?

Vet att jag kunde sparat pengar, men remmarna skulle jag ändå byta så jag slog 2 flugor i 1 smäll sas. :)

Remmar bytes efter 2000mil eller 2 år. (rekommenderat) <- Rättat

Last edited:
Vet att jag kunde sparat pengar, men remmarna skulle jag ändå byta så jag slog 2 flugor i 1 smäll sas. :)

Remmar bytes efter 1000mil eller 2 år. (rekommenderat)

Okej, rätt täta byten av remmarna tycker jag. Konstigt att de inte har dimensionerat så att de kunde hålla lite längre, drygt att byta kamremmar oftare än bakhjulet.

Kamremmarna skall väl bytas efter 2000 mil eller två år beroende på vad som kommer först. Inte efter 1000 mil.

Okej, rätt täta byten av remmarna tycker jag. Konstigt att de inte har dimensionerat så att de kunde hålla lite längre, drygt att byta kamremmar oftare än bakhjulet.

Om du byter bakhjulet mer sällan än 2000 mil kör du inte som Monstret är gjort för. Kamremmarna ska bytas var 2000:e mil eller vartannat år, which ever comes first, och jag känner ingen som kör sporthoj som inte byter bakdäck åtminstone varje säsong.

Det är inget jättejobb att byta remmarna själv—det kräver lite förberedelser och kunskap men är långt ifrån det svåraste som finns att göra. Ta en helg med en god vän som kan och lär dig byta remmar, byt olja och filter samtidigt. Det sparar dig många tusenlappar i framtiden.

Man kan tycka att det är rätt täta intervall på kamremsbytet, dock har jag ingen koll om det är prisvärt eller inte jämfört med andra hojar. Men enligt Biscaya så kostar det ca 1400kr för material och arbete att byta. Inte så blodigt i mina ögon.

På min monster så är glaset för oljan även lite vitaktig, men trots att jag bytt olja så kvarstår det, så misstänker att det blivit någon defekt i glaset. Men för att vara på säkra sidan så är det bara att byta olja + filter direkt. Tar inte många minuter.

Tänk även på att Ventilerna skall justeras var 1000e mil..

Om du byter bakhjulet mer sällan än 2000 mil kör du inte som Monstret är gjort för. Kamremmarna ska bytas var 2000:e mil eller vartannat år, which ever comes first, och jag känner ingen som kör sporthoj som inte byter bakdäck åtminstone varje säsong.

Det är inget jättejobb att byta remmarna själv—det kräver lite förberedelser och kunskap men är långt ifrån det svåraste som finns att göra. Ta en helg med en god vän som kan och lär dig byta remmar, byt olja och filter samtidigt. Det sparar dig många tusenlappar i framtiden.

2000 mil då är det ju en annan 5:a. Håller även med att det är vettigt att göra själv, ju mer man gör ju bättre blir man och billigare blir det. Jag litar dessutom inte på att mekanikern gör sitt jobb så bra som han borde, har alldeles för många dåliga erfarenheter av sopiga mekaniker.

Hej!

Om du funderar på att byta remmarna själv kan jag rekommendera att du köper lite hjälpverktyg (kamdrevshållare och ev. även mätverktyg till kamremmarna) från MotoReva.com. Mycket god kvalité och kanonservice. Lycka till!

Mvh /John

glaset till oljenivån var inte grusigt utan det var riningar av vitt på insidan, men det var väl troligen kondens som bildats i motorn.

Vad gäller remmarna får jag snarst göra ett byte då, ska prova göra det själv :/

Tack för många bra svar
Vh toxid

Innan du byter remmarna, glöm inte att nolla motorn och kolla så att alla märkningarna på kamhjul m.m stämmer. Om inte annat så får du märka själv, så att du får dit allt rätt vid bytet.

Lånar tråden lite.. Hoppas det är ok! :)

Jag ska titta på en Ducati 900s-98 imorgon med en kompis som har fastnat för en sådan. Han kan absolut ingenting om motorcyklar så jag ska hjälpa han att se över cykeln. I och med att jag inte har någonting som helst erfarenhet av Ducati så undrar jag, vad ska man se upp med på just de modellerna? Hur hör man missljud från motorn och växellådan på en Ducati osv?

Hoppa någon kommer med vettiga tipps! :)

Bra sida tack.

Nån som vet var man köper billiga kamremmar på nätet?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back