Monster 696 startar ej

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej. Har precis haft inne min monster 696 på service, fick tillbaka den för 2 veckor sen och sedan dess endast kört 4-5 gånger. Skulle starta upp hojen igår och då hände ingenting. Tändningen var helt död, så jag satte hojen på laddning under natten. Nu när jag försöker starta den så går tändningen på i någon sekund för att sedan dö, för att sedan starta efter några sekunder igen och visa ett felmeddelande på displayen för att sedan göra om samma sak igen. Samtidigt så klickar vad jag tror är startmotorn hela tiden utan att hojen går igång. Någon som har någon aning om vad som kan vara fel?

DSC_0299.jpg
 
Vilken service var det, lyfte dom på tanken och tog bort batteriet?
Kolla om kablarna sitter ordentligt fast på batteriet, annars låter det som om du behöver ett nytt.
INTE Biltema !!
 
1200-milsservice med ventiljustering. Det borde dom ha gjort. Försökte ta bort tanken och komma åt batteriet men lyckades ej göra detta igår själv. Men det är troligen något med batteriet då eller?
 
1200-milsservice med ventiljustering. Det borde dom ha gjort. Försökte ta bort tanken och komma åt batteriet men lyckades ej göra detta igår själv. Men det är troligen något med batteriet då eller?
Lossa sadeln, sen har du ett snabbfäste i framkant på tanken, lyft upp.
Troligen batteriet ja.

edit, det ska finnas en pinne som håller upp tanken, tror den sitter under sadeln om jag minns rätt.
 
Last edited:
Googlade på Monster 696 rsw 0003 och får upp träffar som handlar om låg späning/batteriet. Så förmodligen batteriet. :/
 
Lossa sadeln, sen har du ett snabbfäste i framkant på tanken, lyft upp.
Troligen batteriet ja.

edit, det ska finnas en pinne som håller upp tanken, tror den sitter under sadeln om jag minns rätt.

Inte så enkelt på M696. I bakkant på tanken sitter det en skruv. Man kommer åt den underifrån, ovanför bakhjulet. Sen är det två pinnar som sticker framåt, en på varje sida, tror det är hex 10. Bort med dom sen lyfter man ut tanken bakåt uppåt. "Tankdekor plasten" måste eller bör tas bort först. Sen sitter det snabbkopplingar till tanken, mitt förslag är att försöka palla upp tanken med nåt lämpligt och låta snabbkopplingarna sitta. Eventuellt behöver man klippa nåt buntband men värre än så är det inte.

Jag har min 696 lite lätt nermonterad så finns intresse så lägger jag upp några bilder.
 
Inte så enkelt på M696. I bakkant på tanken sitter det en skruv. Man kommer åt den underifrån, ovanför bakhjulet. Sen är det två pinnar som sticker framåt, en på varje sida, tror det är hex 10. Bort med dom sen lyfter man ut tanken bakåt uppåt. "Tankdekor plasten" måste eller bör tas bort först. Sen sitter det snabbkopplingar till tanken, mitt förslag är att försöka palla upp tanken med nåt lämpligt och låta snabbkopplingarna sitta. Eventuellt behöver man klippa nåt buntband men värre än så är det inte.

Jag har min 696 lite lätt nermonterad så finns intresse så lägger jag upp några bilder.
Tack, jag tror jag mindes hur den gamla Monstern såg ut, minnet är kanske inte helt up to date på farbrorn :)
 
Inte så enkelt på M696. I bakkant på tanken sitter det en skruv. Man kommer åt den underifrån, ovanför bakhjulet. Sen är det två pinnar som sticker framåt, en på varje sida, tror det är hex 10. Bort med dom sen lyfter man ut tanken bakåt uppåt. "Tankdekor plasten" måste eller bör tas bort först. Sen sitter det snabbkopplingar till tanken, mitt förslag är att försöka palla upp tanken med nåt lämpligt och låta snabbkopplingarna sitta. Eventuellt behöver man klippa nåt buntband men värre än så är det inte.

Jag har min 696 lite lätt nermonterad så finns intresse så lägger jag upp några bilder.

Så efter att ha tagit bort kåporna är det bara en större skruv under sadeln samt en större på höger sida och en större på vänster sida som ska av, och sen är det bara att lyfta tanken?

- - - Updated - - -

Ett nytt batteri löser nog problemet!

Testar att köpa nytt och sätta på så får vi se om det blir bättre!
 
Nytt batteri
http://www.mdsbattery.co.uk/
tog en vecka från beställning till det var hemma.

Men varför fungerar inte batteriet längre ?
Symtomet att batteriet fungerar men lägger av efter några turer tyder på att laddningen inte fungerar som den ska !

Ladda det nya batteriet innan du sätter det i hojen.
Ta sedan och kontrollera batterispänningen när du startat hojen med tänd belysning.
Spänningen ska ligga omkring 14,3 Volt från tomgång och även vid högre varv.
Under 14 Volt och över 14,6 Volt så kommer batteriet ta stryk.
Under 14 Volt så blir det aldrig fullladdat och förlorar kapacitet. Dag för dag.
Har haft en hoj som laddade ca 13,9 Volt med tänd belysning. De batterierna var slut nästa säsong.
Trots underhållsladdning under vintern.

Över 14,6 Volt så kan det också blir problem.
 
Så efter att ha tagit bort kåporna är det bara en större skruv under sadeln samt en större på höger sida och en större på vänster sida som ska av, och sen är det bara att lyfta tanken?

- - - Updated - - -




Testar att köpa nytt och sätta på så får vi se om det blir bättre!

I princip, en större i tankens bakkant som du tar underifrån (från hjulhuset eller vad man skall kalla det) samt två mindre, en på varje sida. Sen lyfter du upp tanken i bakkant och drar den ca 4-5cm bakot så är den lös. Du har lite kablage och två soppaslangar kvar och tipset är att du låter dessa sitta.
 
Vad är det för felmeddelande du har? Jag har verkstadsmanualen på en gammal dator i garaget och skulle bli mycket förvånad om inte felkoderna finns med i den.
 
Vad är det för felmeddelande du har? Jag har verkstadsmanualen på en gammal dator i garaget och skulle bli mycket förvånad om inte felkoderna finns med i den.

rsw 0003

Googlade och fick fram att de va med spännignen va för låg. :)

OBS. jag är inte OP ;)
 
rsw 0003

Googlade och fick fram att de va med spännignen va för låg. :)

OBS. jag är inte OP ;)

Och det botar man med nytt batteri? Har köpt ett nytt batteri nu men vill vara säker på att det är det som är fel så jag inte lagt massa pengar i onödan
 
Back
Top