Monster 695 eller 900 s.i.e ?

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Nu vart det då dags att uppgradera slöhögen till monster 600 med en lite starkare monster. Valet står (för tillfället :näsblod) mellan monster 695 och en monster 900 s.i.e årsm 00-02.

Vilken hade ni valt och varför? Båda ligger liksom i samma pris (om 900:an är i bra skick).

På pappret så har ju 900:an 78 hk medans 695:an har 73 hk. Dock så väger 695:an 20-25 kilo mindre, vilket borde plana ut det hela, eller?

Är beredd att lägga ca 60 000 kr.

Alla tips och funderingar samt personliga åsikter mottages varmt! :)

~Slif

tycker du skall slå till med en s4 dom ligger oxo i samma pris klass och du får en hoj som ser och går bättre :tummenupp

Jag har provkört 696:an (80 hk) på favoritvägen och jag tyckte den var slö. Termignoni-dämpare på, så det dönade fortare än det gick. Men detta ska ses i ljuset av att jag precis hade provkört Streetfighter S på samma väg och att jag kör en Speed Triple till vardags.

Monstret var dock lättsvängt som fanken.

Personligen skulle jag nog valt större motor framför viktbesparingen. Tror att skillnaden 600 -> 695 cc är för liten om man gillar när det händer saker om man vrider på gasen. Tror man tröttnar för fort igen. Det är ju inte bara de 5 hästarna på toppen som har betydelse, utan hur motorn känns på väg dit. Vilket i och för sig inte går att avgöra förrän man provkört båda.

Detta är alltså mina egna högst subjektiva upplevelser och erfarenheter. :)

Mer av allt - S4r!
Eller varför inte en 1000DS, så slipper du åka omkring med vatten i motorn (och se ut som ett pannrum).
Lite mer basic, som Monster var tänkt. 1000DS/1100 är en fin motor som går att fixa till om man vill ha mer effekt. Lycka till!

Mer av allt - S4r!
Eller varför inte en 1000DS, så slipper du åka omkring med vatten i motorn (och se ut som ett pannrum).
Lite mer basic, som Monster var tänkt. 1000DS/1100 är en fin motor som går att fixa till om man vill ha mer effekt. Lycka till!

:tummenupp:tummenupp

Grejen är att jag har fäst mig vid det gamla utséendet av monster och jag gillar personligen dom lågt dragna avgasrören, så där minskar valmöjligheterna isåfall något. Sen skippar jag nog 4-ventilarna pga av högre ägande-kostnader i form av försäkring samt servicar. Samtidigt vill man ju inte heller köpa en äldre 900:a som går sönder lite då och då... så jag kanske tänker fel? ^^

Har även sneglat lite på Monster 1000 men har inte hittat någon snygg på blocket och dom verkar vara ganska sällsynta.

Om någon här har ägt tillexempel en 900:a, hur är den i motorn? Har ni efter ett tag känt ett behov av mer effekt?

Ska givetvis ut och provköra så många som möjligt nu i april / maj men det är alltid trevligt med lite kött på benen innan :)

Tack för svaren hittills!

Last edited:
Precis som tidigare inlägg så tycker jag fortfarande småmonstren är undermotoriserade: 620, 675, 695...fina chassin men som förtjänar och tål mer mos.

En fin 900/1000 skulle bli mitt val utan tvekan. Eller en S4R..det är streetfajterporr:tummenupp:tuttar

Grejen är att jag har fäst mig vid det gamla utséendet av monster och jag gillar personligen dom lågt dragna avgasrören, så där minskar valmöjligheterna isåfall något. Sen skippar jag nog 4-ventilarna pga av högre ägande-kostnader i form av försäkring samt servicar. Samtidigt vill man ju inte heller köpa en äldre 900:a som går sönder lite då och då... så jag kanske tänker fel? ^^

Har även sneglat lite på Monster 1000 men har inte hittat någon snygg på blocket och dom verkar vara ganska sällsynta.

Om någon här har ägt tillexempel en 900:a, hur är den i motorn? Har ni efter ett tag känt ett behov av mer effekt?

Ska givetvis ut och provköra så många som möjligt nu i april / maj men det är alltid trevligt med lite kött på benen innan :)

Tack för svaren hittills!

Har haft min 900 i 4 säsonger nu. Och jag började känna att lite mer effekt hade vart kul säsong 3. (Men det beror väl också på hur man kör.)

Ska troligen byta drivpaket i år och då sätta på ett större bakdrev för att få lite mer drag. :)

Har haft min 900 i 4 säsonger nu. Och jag började känna att lite mer effekt hade vart kul säsong 3. (Men det beror väl också på hur man kör.)

Ska troligen byta drivpaket i år och då sätta på ett större bakdrev för att få lite mer drag. :)

satan, du har exakt på pricken en sådan jag vill ha om det blir en 900:a!

- en 02 s.i.e mattsvart med svarta låga slipon :yoparty

till salu? :glömdet

Redan vid monster 620 kommer du känna stor skillnad mot 600 då den tyvärr är riktigt seg

så vilket monster du än väljer kommer det bli stor skillnad.

Jag skulle lätt ha valt en 900 eller S2R, tappar mindre i värde än en ny och jag tycker dom är snyggare.

Grejen är att jag har fäst mig vid det gamla utséendet av monster och jag gillar personligen dom lågt dragna avgasrören, så där minskar valmöjligheterna isåfall något.

Skulle du ändra dig ang. det gamla utseendet så kan du få loss min till "Sporthoj extra special"-pris. Har du vägarna förbi här uppåt så är du givetvis välkommen att komma förbi och ta en testrepa.

Lycka till med letandet, tycker också Monster 1000 är jävligt feta.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...