Monster 600 vs SV650 vs ??

alum

5000cc till våren
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SV650S -00
Funderar starkt på att köpa upp mig på en Monster 600 av årsmodell 97-99 ca. (dvs gamla motorn utan insprut). Hur är en sån jämfört med t ex en SV650 som också verkar rätt så trevlig?

Tips på andra hojar? Det ska vara liten motor och twin hade jag nog tänkt mig.. Enda jag kört än så långe är min CBR600..
 
Tveklöst en SV. Har kört en Monster 600, och det var inte roligt alls. Otroligt trött motor tillsammans med obefintlig kåpa gör inte framfarten angenäm direkt.
 
alum skrev:
Funderar starkt på att köpa upp mig på en Monster 600 av årsmodell 97-99 ca. (dvs gamla motorn utan insprut). Hur är en sån jämfört med t ex en SV650 som också verkar rätt så trevlig?

Tips på andra hojar? Det ska vara liten motor och twin hade jag nog tänkt mig.. Enda jag kört än så långe är min CBR600..

Skulle nog också välja en SV650, det va min första hoj och mycket lättkörd och faktiskt riktigt kul att köra.
 
SV 650 kan du närmast jämföra med en ducce 750, och även 750 lämnar som en prick i spegeln i 11 fall av 12. ;)

Jepp, sv'n är trevlig, rekommenderas. :tummenupp
 
De två lär kännas trötta jämfört med CBRen... Fast det kanske inte spelar nån roll.
 
eisbaer skrev:
De två lär kännas trötta jämfört med CBRen... Fast det kanske inte spelar nån roll.

Exakt vad jag skulle skriva. CBR-en är roligare motormässigt än båda budgethojarna.
 
Mattias skrev:
Exakt vad jag skulle skriva. CBR-en är roligare motormässigt än båda budgethojarna.

Roligare motormässigt är tveksamt och en smaksak, men mer effekt på topp kan jag godkänna....
 
Kan inte annat än hålla med.
Monstret är trött i 600 utförandet.

Prova Monster 620 ie, som är betydligt roligare. Annars så är nog SV´n ett bra köp för pengarna.

Ducce 600 är lite liten. De funkar bra, har fett ljud och är grymt tuffa 600cc, men det är ingen räcer.

Monster 750 är bra, ligger också billigt i försäkring och billiga andrahandspiser. Monster 750 tog liksom aldrig. Antingen var det monster 600 eller 900 som gäller.

SV´n har jag inte kört, så den uttalar jag mig inte om, men jag har bara hört positiva saker om det.
 
Kommer en 620SS nu i vår som tydligen är riktigt rolig att köra enl de artiklar jag läst. Visserligen har SV:n lite mer pulver och är sannolikt billigare än Duccen men det är ju en smaksak vad man vill åka! Det jag vet om SV:n är att man bör byta fjädrar i framdämparen då dessa är lite klena.

Min sambo har en Monster 600 Dark-00 med DynoJet, KN-filter och kolfiberburkar monterat och den är inte alls dum att gasa runt på. Visst har den ingen chans mot en CBR600 men den har klart mer utstrålning än alla japanhojar för att inte tala om ljudet :fakta
Låter snudd på bättre än den 996:an vi hade tidigare!
Hon har åkt på den vid flera långresor och den lilla kåpan som är monterad gör faktiskt en hel del nytta, även i högre hastigheter. Så det är inget större fel på åkkomforten!

Men allt är smaksak
 
Tackar!

Jag räknar med att både m600 och sv650 kommer kännas trötta i förhållande till CBRen men det spelar inte så stor roll. Vill mest ha något med lite karaktär och som är kul att bräsa runt på..

Ska kika runt lite och se om jag kan testa hojarna själv. Det är ju trots allt det som behövs :)
 
men hallå!

köp en honda hornet !! det är ju det ända raka svaret :)

det är i o f s inte en vtvin men det är nästan samma motor som du har fast något nyare!

min polare har en monster 900 och vi drar jävligt jämt han har 80 på slangen tror jag och jag har 95 på utgående drev om jag inte missminner mig!.......horneten kostar väll ungefär som en sv det finns även en modell med kopa men det är fult kör riktigt naket det är kul när det blåser !! pallar man inte att frysa får man ta bussen!!! så e det sa sverker!
 
Tycker nog att om du skulle välja mellan de två så är SV:n det tveklösa svaret, har själv haft en och var nöjd (lite slö kanske, men betydligt piggare än Monster 600). Men i övrigt så tycker jag att monstern är en superfin hoj, har själv ägt en 900 och det är inte omöjligt att det kan bli en igen :tummenupp fast en 1000 ie denna gången :bow
 
Min polare kör sv 650, han provade min hornet 600 o sa direkt att horneten var bra mycket roligare, men som du säger en V tvin är inte fel, är själv sugen på en ducce 900.

Inte för att det är så mycket mer ös i den, som tidigare talare sa, dom drar rätt jämt, men Duccen har ju så rå karraktär.

Så Köp du Svn du kommer nog inte bli besviken om du inte bara är ute efter busegenskaper.

Tolf
 
Re: men hallå!

hornet oskar skrev:
köp en honda hornet !! det är ju det ända raka svaret :)

det är i o f s inte en vtvin men det är nästan samma motor som du har fast något nyare!

min polare har en monster 900 och vi drar jävligt jämt han har 80 på slangen tror jag och jag har 95 på utgående drev om jag inte missminner mig!.......horneten kostar väll ungefär som en sv det finns även en modell med kopa men det är fult kör riktigt naket det är kul när det blåser !! pallar man inte att frysa får man ta bussen!!! så e det sa sverker!

Köp _ingen_ hornet om du ska byta bort CBRen, är ju samma hoj =)
Jag skulle nog satsa på en lite större monster, typ 900an, 620in kommer du nog tycka är för slö... samma sak med SVn.
Visst är v-twin roligare än rad4 men lite pulver måste de ju va =)
 
Köp _ingen_ hornet om du ska byta bort CBRen

det är mer bottendrag på en hornet och mindre på topp och så är den mycket billigare att köpa samt att försäkra så att säga att det är samma hoj e la som att säja att två bröder är samma person ! :confused: eller?

va ute och körde lite mot polarens monster 900 i dag han drar mig lite gran men han väger 10 kg mindre så det är bantning nu som gäller men det är väll inga problem om man ska fortsätta köra 100 mil i veckan för då har man ändå inte råd med mat! problemet löst =) ;)
 
hornet oskar skrev:

det är mer bottendrag på en hornet och mindre på topp och så är den mycket billigare att köpa samt att försäkra så att säga att det är samma hoj e la som att säja att två bröder är samma person ! :confused: eller?

Han är ute efter en v-twin och äger en cbr600, är det då lämpligt att byta till en hornet? Fine det är inte samma motorkaraktär, det skiljer 10hk på topp.
 
Hornet är det inget fel på, men en sån kommer det inte bli :)

Är grymt sugen på monstern faktiskt.. det enda som talar emot är att den är långsam och tråkig. Det som talar för är att jag gillar utseendet och har begränsat kort så den måste ändå reggas om. Monstern är det gasrullestopp på så det kostar ~1K att strypa plus regga om..


Förresten, ponera att man blir stannad av polisen med en 25kw-monster med borttagen strypning. Jag antar att det är ruggigt lätt att se på den att strypningen är borttagen, sitter ju synligt och med nån specialskruv som går sönder.. Går det att fixa detta på något snyggt sätt? :)
 
Hittade en annons på Ducceklubbens hemsida! Kan kanske vara nåt?????

DUCATI 750 Sport -01
Mattsvart. Uttagen 2001-08. 950 mil. 1000-milaservad på Biscaya innan avställningen. Kolfiberburkar + org, portad. Miniblinkers. Bra däck. 25 kw-reggad = billig försäkring (2500:-/år). Fint skick. Köpt på Biscaya. Pris: 62 000 kr POK!

http://www.twracing.nu/jens/

Jens Josefsson
070-5916080
 
om man ändå hade så mycket pengar.. har runt 45K just nu.. kan nog skramla lite till om jag har tur :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top