monocaferacer/lightfighter

lemans

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
ducati
Har ett rd350 -86 chassi och vill stoppa in en encylindrig 4-takts motor.
Kan inte riktigt bestämma mig?
Det finns ju supermono racers med små lätta moderna 450 motorer
typ honda crf, yamaha yzf
Men det är så täta serviceintervaller på dessa.+ dom är dyra.
Så jag funderar på husaberg, husqvarna eller ktm lc4. kanske xr600.
Tänkt som ett budgetprojekt, så motorn kan få vara några mil.
Bara det finns bra service/trim/reservdelar till den.

Kom gärna med förslag.
 
lemans skrev:
2162413 Har ett rd350 -86 chassi och vill stoppa in en encylindrig 4-takts motor.
Kan inte riktigt bestämma mig?
Det finns ju supermono racers med små lätta moderna 450 motorer
typ honda crf, yamaha yzf
Men det är så täta serviceintervaller på dessa.+ dom är dyra.
Så jag funderar på husaberg, husqvarna eller ktm lc4. kanske xr600.
Tänkt som ett budgetprojekt, så motorn kan få vara några mil.
Bara det finns bra service/trim/reservdelar till den.

Kom gärna med förslag.

Har du en RD350-motor till salu?
 
Typ såhär, hade jag tänkt mig "lighterfighter"
Blir en del modifieringar...
 

Bifogat

  • lightfighter.jpg
    lightfighter.jpg
    55.3 KB · Visningar: 399
kan bli problem då en offroad ram o en rd350 ram e lite olika..mät lite om du hittar nåra offroads.
går ju om du ändrar ram kraftigt.
men cool idee..gillar den.
gillar små coola maskiner med få cylindrar :tummenupp
 
Hm... jag är ju lite inspirerad av din "fd dr800" =Super!
...Och den där Düska Stens dr som va länkad till i din tråd :kär

Iden med rd ramen är förutom att jag har den, och att den är rättcool
+att den är typad för en viss
effekt, så besiktningen kanske funkar utan jidder?
Har inte läst in mig på hur det funkar egentligen...
Men det blir stökigt med svinglagring mm då de flesta
offroadare är lagrade i blocket.
Men den biten kan man väl fräsa bort?
+det där med drivlinan på andra sidan= inget stort problem
Sen är det bakfjädringen som är lite special på rd'n...

Kanske ska gå den lätta vägen. Ta en gammal busa
och streeta till den. Eller som fransmannens? XT racer

Jag vill se din färdig snart!!
 

Bifogat

  • xt500_racer.jpg
    xt500_racer.jpg
    29.3 KB · Visningar: 454
En rätt skön motor med balansaxlar och dubbla oljepumpar och rätt långa serviceintervaller är Husqvarnas 610 motor. Inte crossmotorn eller 570in utan 610an med elstart :) Har sett en del sånna för runt 500 euro (tror jag?) på Ebay.
 
lemans skrev:
2163190 Typ såhär, hade jag tänkt mig "lighterfighter"
Blir en del modifieringar...
Snygg cad bild, gjort den själv?. Fortsätt på det teamat. Angående fjädring bak så skulle jag nog försöka lägga stötdämparen, utan länksystem, in under sadel och tank
 
lemans skrev:
2164567 Hm... jag är ju lite inspirerad av din "fd dr800" =Super!
...Och den där Düska Stens dr som va länkad till i din tråd :kär

Iden med rd ramen är förutom att jag har den, och att den är rättcool
+att den är typad för en viss
effekt, så besiktningen kanske funkar utan jidder?
Har inte läst in mig på hur det funkar egentligen...
Men det blir stökigt med svinglagring mm då de flesta
offroadare är lagrade i blocket.
Men den biten kan man väl fräsa bort?
+det där med drivlinan på andra sidan= inget stort problem
Sen är det bakfjädringen som är lite special på rd'n...

Kanske ska gå den lätta vägen. Ta en gammal busa
och streeta till den. Eller som fransmannens? XT racer

Jag vill se din färdig snart!!


shit :skrämd ser ut som min fast med en kåpa fram :yoparty
riktigt cool

börja först funder faen va cool. sån vill jag bygga..men kom på sen att den va djäkligt lik min :hihi
kommer ha ställbar fjädring bak. både grov o lite finjustering.
komma kunna ha den tokhög o toklåg.
ändrar på typ 15 min.


svingen på min dr800 o tro xr sitter ju i ramen iaf.
vet ej hur fjädringen ser ut men all modifikation i ramen kan ju bes bli gnällig på..
jag har knappt ändrat nåt...iaf inget som syns.
 
Nexor skrev:
2164596 En rätt skön motor med balansaxlar och dubbla oljepumpar och rätt långa serviceintervaller är Husqvarnas 610 motor. Inte crossmotorn eller 570in utan 610an med elstart :) Har sett en del sånna för runt 500 euro (tror jag?) på Ebay.

Tack för tipset :)
Är det 610 TE som har startmotor? TC är utan?
Husky är ju bra, lätta och så. Hittar jag en till ett vettigt pris blir det nog en sån.
Från vilket år är det bra smörjning mm?

Tooby skrev:
2164727 Snygg cad bild, gjort den själv?. Fortsätt på det teamat. Angående fjädring bak så skulle jag nog försöka lägga stötdämparen, utan länksystem, in under sadel och tank

Thanx
:) Har skissat upp den i illustrator faktiskt. 3d blir nästa steg, som jag nog skiter i...
tror jag. Bättre med vinkelslip... :tungan
vikket leder till länkaget... Ja du har nog rätt -kanske går :va
faan det blir nog en huskyram ändå...


Jag tyckte xt´n va rätt snabb, men den är ju inte höj o sänkbar= är ju bara för grymt :yoparty
 
Last edited:
rå coolt! du får nog tänka 2 gånger innan du börjar kapa i blocket på en motor, fast det borde ju gå, vore dumt om det var öppet till infästningen. hoppas du hittar en bra motor, gillar stuket på skissen, försök hålla det.


:tummenupp
 
Missade en tysk husqvarna 610 motor på ebay.
Han ville inte sälja till schweden
:va
den gick för 555 euro...
well... får väl bygga i datorn sålänge.
förövrigt kanske d blir säkrast o hålla sig till honda/suzuki som inte har svingen i blocket. + skrota rd`s länkade bakfjädring.

ju mer jag kollar runt, desto mer vill jag bygga en egen ram.

www.eurospares.com är en bra länk med massor av info.
 

Bifogat

  • greenrd-mono2.jpg
    greenrd-mono2.jpg
    55.8 KB · Visningar: 204
Som du kanske vet fanns det en raceklass som gick under namnet Sound of Singles för några år sen.
Klassen startade som en "folkrace"-klass, men utvecklades snabbt till en mer och mer avancerad (och kostsam) klass....
Så vitt jag vet självdog den så småningom, men jag kan ha fel :confused:

I alla fall så vet jag att det fanns några RD 350 med i början med diverse motorer, Rotax, XR 600, mm.mm...
Kunskapen om hur du löser detta på bästa sätt finns alltså i Sverige (gäller bara att hitta den... :gnissla ), och jag är helt övertygad om att du kan få till en ball hoj!

Gillar förövrigt RD 350-ramens likhet med de gamla Rob North-ramarna till BSA och Triumphs tripplar (se bilder)
Skulle kunna bli en ball caferacer!
 

Bifogat

  • right.jpg
    right.jpg
    36.7 KB · Visningar: 155
  • Triumph-Trident-T160-RNorth.jpg
    Triumph-Trident-T160-RNorth.jpg
    52.5 KB · Visningar: 189
DM skrev:
2189498 Som du kanske vet fanns det en raceklass som gick under namnet Sound of Singles för några år sen.
...och jag är helt övertygad om att du kan få till en ball hoj!

Gillar förövrigt RD 350-ramens likhet med de gamla Rob North-ramarna till BSA och Triumphs tripplar (se bilder)
Skulle kunna bli en ball caferacer!

Jo, själva iden är ju inte ny. Supermonos finns ju som fabriks racers.
Klassen finns nog kvar. om än mer levande i europa kanske :confused:

Ja. jag har sneglat en hel del på Rob North ramarna och andra racers/cafes
din cb t ex :Bugar
Står faktiskt en gammal cb750 -74 och rostar i garaget. Inte min...än.
tänkte att lätt får vara ledord i detta projekt.
 
lemans skrev:
2189385 Missade en tysk husqvarna 610 motor på ebay.
Han ville inte sälja till schweden
:va
den gick för 555 euro...
well... får väl bygga i datorn sålänge.
förövrigt kanske d blir säkrast o hålla sig till honda/suzuki som inte har svingen i blocket. + skrota rd`s länkade bakfjädring.

ju mer jag kollar runt, desto mer vill jag bygga en egen ram.
Den blir snygg :yoparty
 
Äntligen klar!







...ääh ba skojja...måste ju köra lite också + leta efter motor...
(bilden är en äldre usa luftkyld special- ganska ball).
 

Bifogat

  • AC_400Special.jpg
    AC_400Special.jpg
    89.8 KB · Visningar: 386
Som du kanske vet fanns det en raceklass som gick under namnet Sound of Singles för några år sen.
Klassen startade som en "folkrace"-klass, men utvecklades snabbt till en mer och mer avancerad (och kostsam) klass....
Så vitt jag vet självdog den så småningom, men jag kan ha fel :confused:

Sound of Singles blev Supermono classen.
www.supermono.se

Var roligare förr då det var mindre intresse från fabriker.
Eller, det beror ju på hur man ser det, det fanns ju chans förr för en hemma pulare med talang att vinna, men när fabriker börjar ge stöd och bygga färdiga räcers så försvinner den charmen. Å andra sidan så kan det ju komma fram fräsiga maskiner från någon fabrik... heh :rolleyes:

------------------
PS. Lemans

Själv hyser jag oxå drömmar om att bygga en Monoräser eller en "mono caféräser".
Jag hade velat bygga något på min XR motor. Men då hela hojen är rätt ny känns det fortfarande lite så där att skruva ner den. Bättre då att köpa ihop lite delar här och där vid tillfälle.

Men först ska jag bara vinna lite tid och pengar på Triss :tungan
Och Prio No 1 är förtillfället att få igång min TL. Innan det händer så ligger allt annat på framtiden.

Kommer följa din tråd med spänning :)
 
Last edited:
SoS och BOTT var skitkul första åren!
Många hembyggen efter egna idéer.
Sedan blev det enmodellsracing.
Fanns allt från classicracers till motarder, hembyggen (mycket RGV250 chassien med 600 - 650 motorer) till rena endurohojar på banan i "Sound of singels".
 
"Ryktet om min död är betydligt överdrivet"

Ja, från början kunde man vara konkurrenskraftig på en XR600 eller en SRX6. Det är en svunnen tid, MEN, numera kör vi både med racers av 250 och av 125-snitt. De mindre utrustas ofta med någon 450-stånka och kallas för Minimonos. Det handlar fortfarande om ren prototypracing. Det går även att prestera bra på en motard, om man är lite "angelägen". Jag har tryckt in en Husaberg 650 i ett Honda RS250-chassie, men det finns många varianter i klassen. Jag skickar med en bild "före" och en "efter".
 

Bifogat

  • Före.jpg
    Före.jpg
    6.9 KB · Visningar: 1,499
  • Efter.jpg
    Efter.jpg
    75.3 KB · Visningar: 159
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top