Mono vs dubbla dämpare i baksvingen ?

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Hej
Mitt förra inlägg värkar ha blivit något fel på så jag testar igen.
Dubbla dämpare har funnits sen 50 talet, där efter gick flera tillverkare gick över till mono dämpare på 70-80 talet, medan vissa har stannat kvar med dubbla dämpare ända fram till idag.
Vad är det för fördelar och nackdelar med mono vs dubbla dämpare i baksvingen ?
är det olika fördelar och nackdelar på olika typer av cyklar ? eller är det endast en prisfråga ?

Tacksam för svar

Jag kommer väl ihåg på 80-talet då jag körde Husqvarna relativt seriöst i enduro.
Hva var flera år senare med enkelstötdämpare än konkurenterna då de menade att de inte tänkte byta förräns det fanns en lösning som var bättre än deras tvådämparsystem. Hva och Öhlins var synonymnt denna tid oxå.
Jag misstänker att de var ändå tvungna att utveckla för att hänga med trenden.
Jag läste ett motoX test från -83, Då Hade Husqvarnan den bästa fjädringen i testet.
Så kan säkert fallet vara i många saker, att trender och ekonomi går före funktion.

Jag kan tänka mig att tvådämparsystem kan ge högre vikt, bla eftersom hela bakramen blir mer lastbärande.
En annan nackdel med tvådämparsystem, är att dämparna måste ha samma prestanda, även över tid. Annars krävs motsvarande vridstyvhet och därmed mer vikt i svingen.

Huvudorsaken till endämparsystem tror jag dock är produktionskostnad. En mc-tillverkare gör oftast inga pengar på komponenter som måste köpas in utifrån. Få mc-tillverkare tillverkar egna dämpare, däremot allt länkage till tex en enkeldämpare, bättre avans.

När sen snöbollen är i rullning. Dvs att tvådämparsystem är omodernt. Ja då måste alla hänga med.

Om tex en modern terrängbil har dubbla fjäderben till varje hjul, ja då är det idag high-end...

Rent utseendemässigt tycker jag att tvådämparsystem ser fränare och mer muskulöst ut. Som syns på min avatarbild var nog tiderna bättre förr för mc-stötdämpartillverkarna: deras komponenter hade bättre exponering.
På moderna sporthojar är ju snart all mekanik intern och dold, ej externt och exponerad.

Last edited:
Vilka varianter av system pratar ni om?

Hojar med enkeldämpare har ju vanligen även ett länkage som gör fjädringen mer progressiv. För övriga system av enkeldämpare så sammanfattar nog Jörgen det mesta.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...