Monkeybike Z50 elfrågor / stöt från tänkabel

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har en Z50-76 som jag håller på att göra iordning. Två tändstift har lagt av, misstänker tändspolen eller tändkabel, fast de sitter ihop i och för sig. på tändhatten sitter en klamma precis intill tändkabeln. Vill man så kan man få en uppiggande stöt om man lägger fingret på den när hojen är igång :banana Min första fråga är, ska den vara där? (På bilden ser skruven ut att ligga mot cylindern) men den är minst 1 cm ifrån. Nån tidigare ägare kanske satt dit den.

Bifogat

• 20160326_170016.jpg
    20160326_170016.jpg
    552.4 KB · Visningar: 148
Jag vågar påstå att om du får stötar av tändhatt/tändkabel är det dags att byta dem.

Jag vågar påstå att om du får stötar av tändhatt/tändkabel är det dags att byta dem.

Det är bara när man lägger fingret på metallklamman för att förtydliga. Så ingen tändhatt skall ge en elstöt om du sätter en metallklamma som på bilden?

Troligen så är tändkabeln kortad och tändhatten ditsatt igen därav klämman...

tändhatten ska ju isolera men stötar kan man få ändå...

mvh

Sån klämma är/var standard på många hojar. Går tändstiften sönder? Hur verkar gnistan om du tar ut stiftet och lägger emot toppen och kickar?

Min 79:a stod lite illa till, men jag fick i.a.f. till en bild på tändkabeln (original). Ingen klammer, och jag kunde inte känna att det satt någon under "gummihatten" heller.

tändkabel_z50j.JPG

Sån klämma är/var standard på många hojar. Går tändstiften sönder? Hur verkar gnistan om du tar ut stiftet och lägger emot toppen och kickar?

Oki. Köpte ett nytt tändstift för ett tag sedan i samband med service på hojen. Det tändstiftet har lagt av, kommer ingen gnista från det och jag har Ohm-mätt tändstiftet som visar att tändstiftet är trasigt. Tog det gamla tändstiftet som har fungerat förut och det var samma sak med det tändstiftet nu. Köpte ett nytt tändstift för några dagar sedan och hojen startade på första kicken, känns inte bra att två tändstift gått sönder. Kan det vara tändspolen och kabeln (som sitter ihop med varandra)? Vill inte köpa massa grejor i onödan

- - - Updated - - -

Min 79:a stod lite illa till, men jag fick i.a.f. till en bild på tändkabeln (original). Ingen klammer, och jag kunde inte känna att det satt någon under "gummihatten" heller.

View attachment 428869

Okej, tack för bilden. Frågan är hur man går vidare. Kan tändspolen och kabeln vara dåliga? Verkar som att tändspolen och kabeln är bytta nån gång, ser inte ut att vara från 1976 om man säger så. Hur kolla på bästa sätt? :3freak

20160325_113623.jpg

Original är det ingen klämma (har jag för mig) men anslutningen mellan tändhatten och kabeln blir ganska snabbt dålig, glappar och det blev den på min.

Detta märktes enbart vid regn och jag har fått ett antal stötar innan jag fick hjälp av min far (detta var ca 25 år sedan) att fixa det. Tändkabeln är skruvad, gängad i tändhatten och för att säkerställa att vatten ej kom emellan samt att den skulle sitta fast så satte vi dit en klämma.

Oki. Köpte ett nytt tändstift för ett tag sedan i samband med service på hojen. Det tändstiftet har lagt av, kommer ingen gnista från det och jag har Ohm-mätt tändstiftet som visar att tändstiftet är trasigt. Tog det gamla tändstiftet som har fungerat förut och det var samma sak med det tändstiftet nu. Köpte ett nytt tändstift för några dagar sedan och hojen startade på första kicken]
Felet ligger nog inte i stiftet..
Iom att du vickar på kabeln (tänd-) så funkar den - eller inte.. Avbrott nånstans..

Fö, hur "ohmmäter du ett stift" och vet att det är trasigt? Vore intressant att få veta..:va

Högst ovetenskapligt, men.. Gnistan ( utanför toppen ) ska vara blå eller lite lila. Är den åt det orangea hållet är spolen på väg att lägga av.

Jag vet bara hur man mäter Ohm / primärlindningen på en dubbelspole tyvärr:(

Original är det ingen klämma (har jag för mig) men anslutningen mellan tändhatten och kabeln blir ganska snabbt dålig, glappar och det blev den på min.

Detta märktes enbart vid regn och jag har fått ett antal stötar innan jag fick hjälp av min far (detta var ca 25 år sedan) att fixa det. Tändkabeln är skruvad, gängad i tändhatten och för att säkerställa att vatten ej kom emellan samt att den skulle sitta fast så satte vi dit en klämma.

Det är nog så det är tänkt, att inte vatten ska kunna sippra in emellan, därav metallklamman. Man kanske skulle gänga ur tändhatten från tändkabeln och kika hur det ser ut, fast nu går ju hojen kanon iof, men är nog bara en tidsfråga innan nya tändstiftet pajar.

Felet ligger nog inte i stiftet..
Iom att du vickar på kabeln (tänd-) så funkar den - eller inte.. Avbrott nånstans..

Fö, hur "ohmmäter du ett stift" och vet att det är trasigt? Vore intressant att få veta..:va

Fast då jag Ohm-mäter tändstiften från toppen på stiftet till piggen som gnistan kommer ifrån, vad den nu kallas så är det på nya tändstiftet i princip 0 Ohm som det ska, 2 tändstift som pajat har höga Ohm-antal. Dessutom vägrar hojen starta med 2 tändstift (de som har felaktigt Ohm-antal) men startar direkt med det nyaste stiftet. Sorry men felet ligger nog i stiften :hej

Högst ovetenskapligt, men.. Gnistan ( utanför toppen ) ska vara blå eller lite lila. Är den åt det orangea hållet är spolen på väg att lägga av.

Jag vet bara hur man mäter Ohm / primärlindningen på en dubbelspole tyvärr:(

Bra där Chronic! Ska kolla färgen på gnistan med det nyaste tändstiftet (som fungerar än så länge)

Fast då jag Ohm-mäter tändstiften från toppen på stiftet till piggen som gnistan kommer ifrån, vad den nu kallas så är det på nya tändstiftet i princip 0 Ohm som det ska, 2 tändstift som pajat har höga Ohm-antal. Dessutom vägrar hojen starta med 2 tändstift (de som har felaktigt Ohm-antal) men startar direkt med det nyaste stiftet. Sorry men felet ligger nog i stiften :hej
Kan vara 5000-10000 ohm där du mäter pga inbyggt motstånd.
Kallas för "resistortändstift" och bidrar till att inte störa omvärldens trådlösa kommunikation..Fullt normalt.
Påverkar inte tändfunktionen alls.

Kan vara 5000-10000 ohm där du mäter pga inbyggt motstånd.
Kallas för "resistortändstift" och bidrar till att inte störa omvärldens trådlösa kommunikation..Fullt normalt.
Påverkar inte tändfunktionen alls.

Tändstift 1 = ingen gnista, hojen vägrar starta = högt ohmvärde vid mätning
Tändstift 2 = ingen gnista, hojen vägrar starta = högt ohmvärde vid mätning
Tändstift 3 = gnista, hojen startar direkt = i princip 0 ohmvärde vid mätning

Har även mätt tändstiften i samband med köp av nytt tändstift på mc-firma och mina tankar och mätvärden var korrekt tänkt fick jag höra. :7peta

Tändstift 1 = ingen gnista, hojen vägrar starta = högt ohmvärde vid mätning
Tändstift 2 = ingen gnista, hojen vägrar starta = högt ohmvärde vid mätning
Tändstift 3 = gnista, hojen startar direkt = i princip 0 ohmvärde vid mätning

Har även mätt tändstiften i samband med köp av nytt tändstift på mc-firma och mina tankar och mätvärden var korrekt tänkt fick jag höra. :7peta

Kass tändkabel, får du stötar när du petar så innebär det med stor sannolikhet att den energi som ger dig stötar tar helt fel väg även när du inte petar.

Har du tändstift med motstånd i så är strömmen mer benägen att hitta andra vägar att vandra. Nu när du har ett tändstift utan avstörning/motstånd så kan strömmen trots allt tänka sig att ta vägen genom tändstiftet.

Maybe?

Kass tändkabel, får du stötar när du petar så innebär det med stor sannolikhet att den energi som ger dig stötar tar helt fel väg även när du inte petar.

Har du tändstift med motstånd i så är strömmen mer benägen att hitta andra vägar att vandra. Nu när du har ett tändstift utan avstörning/motstånd så kan strömmen trots allt tänka sig att ta vägen genom tändstiftet.

Maybe?

Bara för att förtydliga, stötar kommer ENDAST när jag kommer åt metallklamman inga stötar när jag kommer åt tändkabeln. Än så länge verkar ingen här på Sporthoj känna till om det är normalt eller inte, men snart så kanske nån vet hoppas jag. Det är väl inte origina heller att ha en metallklamma där vad jag förstått.

Men för bövelen! :gnissla
Är klämman helig eller vari ligger problemet?
Ta bort klämman om du får stötar av den!

Det visar att du har ett överslag där.
Ta isär kabel och hatt och se efter så du inte har kardeler som sticker ut ur kabeln som kommer i kontakt med klämman. Du ska bara veta hur folk skarvar kablar för att inte tala om olika sätt att isolera desamma. Plåster är ett exempel så "isolering"
Måste du nödvändigtvis ha en klämma där så dra ett buntband i stället. Och nej, metallklämman är inte original eftersom det ser ut att vara en eftermarknads tändhatt. Har funnits sådana sorter att köpa sedan 70 talet i.a.f.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT