Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Keep posting!
Fast....inte lika intressant när det blir länkat och till ingliska!![]()
Kul att följa din resa Jan! Jag får återuppleva min egen! Låter som att ni har det lite tufft i geggan?
Kör ni norra eller södra vägen från UB?
Norra. Vi fick veta att vägen mellan Altai och Khovd var REJÄLT dålig och egentligen inte mycket att titta på så vi valde norra vägen. Vilket inte heller var helt lätt då det regnat mycket i norr så en del vägar hade totalt regnat sönder. Fick lasta hojarna på en minibuss/lastbil under en halv dag för att ta oss över ett område med landslides och för rejäla vattenmassor som vi inte klarade själva med hojarna. Har tagit oss ur Mongoliet nu är anlände till Barnaul/Altay nyss. Kommer en uppdatering senare idag eller imorgon. VARMT här. Håller på att smälta bort på hojarna!! Ska dra och äta nu. Tokhungrig!!
MVH//J
Barnaul var en riktig rövarstad minns jag. Vi hade ösregn på väg in i staden och körde dessutom vilse.
Vilken väg tog ni efter Omsk? Huvudvägen (M-51) verkar gå in i Kazakstan.......? Körde ni norröver via mindre vägar eller....? Eller finns det en transit-korridor genom Kaz? Är bara ca 10 - 12 mil det handlar om av vad jag kan se på kartan.
Allt gott//Jan
Vi körde aldrig till Omsk, utan från Barnaul körde vi rakt SV ner mot Semey (det var för övrigt där som ryssarna provsprängde de flesta av sina kärnvapen. Hela den delen av KZ är spöklik)
Träffade för övrigt på några tyska hojåkare precis efter att vi checkat ut ur Mongoliet. Den ena på en 1150 GS ADV och den andra på en 1200 Adv. Helt otroligt överlastade hojar! Dom hade nog lugnt dubbelt så mycket prylar som vi och dom var skitslut efter att ha kört dom kilometrar som är mellan mongoliska och ryska gränsövergången. Det är inte ens svår körning. Deras första längre hojresa och dom valde att dra till Mongoliet..... Vi gav dom lite mongoliska pengar, open source-kartan till Garmin GPS:en och berättade lite vad dom hade framför sig + lite andra goda råd. Dom såg lite spaka ut faktiskt. Vi tyckte att det var jobbigt men ändå hanterbart men med den lasten på hojarna vetafaan...... Hoppas att det funkar för dom. Jag skulle INTE vilja sitta på en 1150 GS Adv som i sig väger 50 kilo mer än 1200:an och med den packningen..... Träffade även på en ensam snubbe på en 1200 GS Adv från Israel. Han var cool och hade full koll. Hade kört gamla sidenvägen via -istan-länderna och var inte ett dugg överlastad.
//J
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |