Mongoliet t/r sommaren 2012....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jan, å andra sidan gör det inte så mycket att ni missar Kaz. Visst, det är ball att ha sett Uralsjön och Baikonur etc, men mina bestående minnen från vår resa kommer från Mongoliet. Nu får ni ju mer tid där istället, det är bra.

Precis vår tanke. Mongoliet ska bli roligt som attans att besöka. En polare skällde på mig härom dagen. Han undrade vad i helvete vi skulle till Monoliet för och sa att: "Men det finns ju ingenting att göra där. Bara en massa natur och annat tråkigt". Varpå jag sa: "Men det är ju HELT perfekt ju"!! Det verkar som att folk är olika! :tummenupp

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Oki. Vi vart nere i garaget igår och fixade och donade. För det första så insåg jag att vi i stort faktiskt skulle kunna dra på någon dag eller två då vi egentligen har precis allt som vi kommer behöva på resan. Det sista är visumen som vi nu håller på med men annars är ALLT annat i stort klart - några små detaljer som vi faktiskt lika gärna skulle kunna skita i. Känns rackarns bra! Framförallt med det i bakhuvudet att jag för min del har otroligt mycket att göra med jobb och annat innan vi drar så att hoj, packning och annat i stort är klart tre och en halv vecka innan vi ska dra känns strålande.

Funderar dock på att tänka om gällande packningen. Tidigare när vi varit ute och rest har vi packat alla campingprylar i en stor Ortlieb packrulle som vi surrat på min hoj. Sen har jag haft verktyg och lite annat bra att ha i höger sidoväska, kläder i vänster sidoväska, elektronik, toalettprylar + kläder som man klarar sig med i ett par dagar i toppboxen och kamera, plånbok och lite annat som man behöver över dagen i tankväskan. Tanken har varit att kunna ta med tankväskan och toppboxväskan om man t.ex. ska ombord på en färja och låta resten vara kvar på hojen. Och om man bor på hotell så kan man även ta med den stora Ortieb packrullen med campingprylarna för att inte den ska bli stulen när hojen står utomhus utanför ett hotell men lämna resten av det som inte är så dyrt och som man inte behöver dagligen i sidoväskorna för att inte behöva bära med sig allt för mycket skit varje kväll som man måste packa nästföljande morgon. Min flickvän har haft ett liknande tänk på sin hoj fast hon har haft campingkök och frystorkad mat i höger packlåda. Började fundera igår och provpackade om lite. Nu går funderingarna åt det hållet att packa ner så mycket av campingprylarna som möjligt i sidoväskorna istället och det för att slippa ta med så mycket onödigt som upp på hotellrummet som möjligt. Jag fick faktiskt ner verktyg, reservdelar, låskätting, tält (minus tältstänger), sovsäckar, liggunderlag och sovsäckslakan i sidoväskorna. Samma tänk vad det gäller toppbox och tankväska som tidigare men skillnaden blir att packa kläder och tältstänger i packrullen istället. Då får jag tillgång till alla mina kläder på hotellet men det som jag inte över huvudet taget behöver när vi inte campar är kvar på hojen inlåst i packväskorna. Och kläder väger mindre och tar mindre plats än campingprylarna så packrullen kommer bli smidigare att ta med upp på hotellrum. Visst, man kan hyffsat enkelt sparka upp låset och stjäla prylarna ur packväskorna men ingen har försökt tidigare och jag hoppas på att dom flesta struntar i att ge sig på en låst packväska för att stjäla ett innehåll som man inte vet vad det eventuellt består av. Man orkar ju omöjligt packa av och släpa med sig all skit varje kväll (åtminstone inte jag) så då är det kanske vettigast att lämna kvar det som man inte behöver varje dag. Och, visst, ett tält kostar en del pengar men OM det skulle bli stulet så får man väl köpa ett nytt då. Och man kommer behöva laga låset till packlådan men, som sagt, hittills har ingen försökt att bryta upp packväskorna och av vad jag förstått är det betydligt vanligare att det stjäls saker ur mjuka sidoväskor där man kan känna att dom inte är tomma. Vilket inte är fallet här...... Att få med sig tankväskan, toppboxväskan och packrullen är inga större problem och det går rackarns fort att lasta på igen nästföljande morgon. Så får campingprylarna vara kvar inlåsta i sidoväskorna över natten. Så tänker jag nu. Någon som har några tankar om detta?

Tjo!//Jan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tält, sovsäck och liggunderlag i en packrulle. (Man rullar ihop allt i samma klump)
Kläder och annat i packpåsar i en annan packrulle.

Alla kläder som är närmast kroppen skall vara i konstmaterial. Det torkar på nolltid, så man kan tvätta ofta. Inget kul att åka runt med fuktig tvätt i bagaget. Dessutom tar dessa kläder extremt liten plats. Osv osv. Finns massor med sätt att minimera packningen/spara vikt. Ni har igen det när ni kommer ut i djupsanden :)

Hårda saker i sidoväskorna. Då får du dessutom ned vikten. Köp innerväskor med axelremmar till sidoväskorna om du inte redan har det. Då får du lätt med dig sakerna när du lämnar hojjen.

Jag skulle fimpa topboxen, men det är jag det. Bara där har du sparat 10 kilo.
Ni kommer köra mycket grus i Mongoliet, så ska du ha tankväska så se till att den är liten så den inte är i vägen när du står och kör. Istället för tankväska kan du spänna något litet ovanpå ena sidoväskan. Finns speciella väskor för det.

Ta alltid med dig RUBBET om du ska bo på hotell. Har du lite packning får du med dig allt på EN runda. Låsen bänder man upp med en skruvmejsel på ungefär 8 sekunder, bara så du vet. (De två hakarna som är böjda över den lilla axel är den svaga punkten på de där låsen. När man bänder böjs/rätas de ut)

Jag föredrar dock att sova i tält just pga detta - man slipper allt släpandet. Hotellen i de här länderna är skitiga och dyra.
Även om du betalar massa extra för ett rum med dusch så är det inte säkert att du får mer än en slang från väggen som det droppar lite ur.. Bättre att tvätta sig i nån bäck med några jakar som sällskap.

Om nån snor ditt tält under resan är det inte så ball att behöva jaga runt och fixa ett nytt. I Ulan Bataar kan du nog hitta ett kanske, men i de andra städerna kan du i princip glömma det.Dessutom är det minst ett heldagsprojekt att hitta ett tält. Tid man kunde haft till nåt annat.

Har man få grejjer med sig är det mindre att hålla reda på, mindre att släpa runt med och hojjen blir roligare att köra. Tänker du till lite kan du säkert skala av 20 kilo packning/väskor. Det gör stor skillnad.

Less is more :)
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tält, sovsäck och liggunderlag i en packrulle. (Man rullar ihop allt i samma klump)
Kläder och annat i packpåsar i en annan packrulle.

Alla kläder som är närmast kroppen skall vara i konstmaterial. Det torkar på nolltid, så man kan tvätta ofta. Inget kul att åka runt med fuktig tvätt i bagaget. Dessutom tar dessa kläder extremt liten plats. Osv osv. Finns massor med sätt att minimera packningen/spara vikt. Ni har igen det när ni kommer ut i djupsanden :)

Hårda saker i sidoväskorna. Då får du dessutom ned vikten. Köp innerväskor med axelremmar till sidoväskorna om du inte redan har det. Då får du lätt med dig sakerna när du lämnar hojjen.

Jag skulle fimpa topboxen, men det är jag det. Bara där har du sparat 10 kilo.
Ni kommer köra mycket grus i Mongoliet, så ska du ha tankväska så se till att den är liten så den inte är i vägen när du står och kör. Istället för tankväska kan du spänna något litet ovanpå ena sidoväskan. Finns speciella väskor för det.

Ta alltid med dig RUBBET om du ska bo på hotell. Har du lite packning får du med dig allt på EN runda. Låsen bänder man upp med en skruvmejsel på ungefär 8 sekunder, bara så du vet. (De två hakarna som är böjda över den lilla axel är den svaga punkten på de där låsen. När man bänder böjs/rätas de ut)

Jag föredrar dock att sova i tält just pga detta - man slipper allt släpandet. Hotellen i de här länderna är skitiga och dyra.
Även om du betalar massa extra för ett rum med dusch så är det inte säkert att du får mer än en slang från väggen som det droppar lite ur.. Bättre att tvätta sig i nån bäck med några jakar som sällskap.

Om nån snor ditt tält under resan är det inte så ball att behöva jaga runt och fixa ett nytt. I Ulan Bataar kan du nog hitta ett kanske, men i de andra städerna kan du i princip glömma det.Dessutom är det minst ett heldagsprojekt att hitta ett tält. Tid man kunde haft till nåt annat.

Har man få grejjer med sig är det mindre att hålla reda på, mindre att släpa runt med och hojjen blir roligare att köra. Tänker du till lite kan du säkert skala av 20 kilo packning/väskor. Det gör stor skillnad.

Less is more :)

Mycket tänkvärt där. Stort tack. Vad det gäller kläder har vi bra koll. Superunderställ i konstfiber, fleecetröja, campingbrallor och t-shirts, strumpor etc i merinoull torkar snabbt. Och vi packar över lag så lite det bara går och tvättar ofta.

BMW´s original vattentäta innerväskor till sidolådorna/toppboxen tar på TOK för mycket plats så där har vi skaffat smidigare innerväskor. Dock utan axelrem men det är ett mindre problem. Att fimpa toppboxen har jag inte funderat så mycket på men det kan ju verkligen vara en intressant tanke. Och rent utrymmesmässigt så klarar jag och även Eva oss utan toppboxarna. Då får man ner tyngdpunkten också.

Nackdelen med att ha småväskor ovanpå sidoboxarna är att dom blir väldigt lätta att sno om man stannar och t.ex. äter lunch någonstans. Vi har låsbart stålnät till våra stora packrullar så om vi tar med oss tankväskorna (där vi har kameror och annat som vi inte vill bli av med) finns det ingenting på hojarna som man kan plocka av utan våld och verktyg. Personligen gillar jag tankväskorna. Vi har inte dom högsta heller utan någon mellanvariant. Ingen av oss har några problem att stå och köra med tankväskorna på. Sen kör vi alltid med papperskartor också och då är tankväskan väldigt bra. Och man kan lägga prylar som man laddar från 12-voltsuttaget monterat över hastighetsmätaren i tankväskan och ladda under tiden som man kör. Och tankväskan är enkel att plocka av och bära med sig när man ska in på restauranger, museum eller annat.

Vad det gäller att plocka med sig rubbet när man bor på hotell. Jo det är ju självklart när hojen står oskyddad och utan att man ser den. På färjor lämnar jag kvar det mesta på hojen och om det finns möjlighet att parkera hojen på en innergård och man ser och hör den om larmet skulle gå av så lämnar jag nästan alltid kvar det jag inte behöver i dom hårda sidoväskorna. Frågar man om säker parkering framförallt i Östeuropa så gör dom sitt bästa för att lösa detta så att man känner sig säker. Har blivit tillsagd att köra in hojen i receptionen eller restaurangen på hotellet några gånger....:

62470_431531436515_745891515_5218629_6299498_n.jpg


Men om man känner att det behövs så tar man ju givetvis med sig allt från hojen.

Svårt det där med att packa så att det ska bli så smidigt och optimalt som möjligt. Det finns ju fler än ett sätt att packa på och på samma sätt som att vissa föredrar hårda packlådor så finns det andra som tycker att mjuka sidoväskor är mycket bättre och detsamma gäller hur man ska packa och var på hojen man ska packa dom olika prylarna. Tror att jag ska ha det tänket att packa det som man inte behöver när man ska bo på hotell i sidoväskorna så att man har möjlighet att lämna kvar det på hojen om/när det känns säkert och sen packa resten (kläder etc) i en stor packrulle. Jag har inga problem med att lämna toppboxen hemma. Tror faan att jag gör det. Och sen surra den stora packrullen längs istället för tvärs hojen och då kommer man in i sidolådorna utan att lossa på packrullen. Vilket behövs om man surrar packrullen tvärs. Blir väl att provpacka några gånger och fundera lite till innan allt är helt på plats..... :D

Tack!

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Idag vart vi och hämtade lite reservdelar och annat bra att ha om hojen skulle tvärdö på något konstigt ställe. Bl.a. ringantenn, elektronik till bränslepump och lite annat smått och gott. Hade beställt prylarna på BMW Solna i höstas men dom klappade igen mc-avdelningen helt plötsligt och det utan att meddela mig att dom samtidigt skitit i att ta hem min order. Så jag hörde av mig för någon månad sedan och undrade vad som hände och varför dom inte hört av sig och fick reda på att prylarna aldrig beställts. Ringde AVA och beställde därifrån istället. Har varit lite smått orolig över vart man ska vända sig för service och annat efter att dom bommat i Solna men AVA var faktiskt en positiv överraskning så här långt. Stora och fina lokaler och rejält med tillbehör, kläder och annat på hyllan. Dom hade faan så mycket mer BMW-prylar än vad BMW Solna någonsin hade. Det hade jag inte förväntat mig faktiskt. Trevlig och kunnig personal också. Sambon har ju kört slut på sina hojkläder men egentligen inte hittat någonting som funkar i butikerna hittills och detta har stressat oss lite. Är man lång och tjej så finns det inte så mycket att välja på. Vi vart och kollade på BMW´s Rallye 3-ställ tidigare men vart inte kloka på storlekarna och som det var på BMW Solna så hade dom knappt några storlekar hemma så istället fick man mäta sig och sen kollade dom i någon form av storleksguide varpå vi fick besked om att inga storlekar passade och att vi var abnorma. Det var faktiskt det ord som användes. Abnorm. Hur som, på AVA hade dom alla storlekar hemma så sambon plockade ner något som såg lagom ut och stället satt som en sportkeps både vad det gäller byxor och jacka. Så hon kommer dra till Mongoliet i ett BMW Rallye 3-ställ. Rackarns trevlig och kunnig expedit. Hon kunde svara på tech-frågor om det mesta också.

Förutom visum som vi nu håller på med så är vi i stort hyffsat klara med utrustning och allt annat. Vet inte om ni kommer ihåg första inlägget i den här tråden där jag lite torrt konstaterade att jag var fet men att detta skulle åtgärdas innan vi drog. Kan nog konstatera att ingenting hänt på den fronten utan snarare tvärt om har jag nog gått upp några kilo. :mad: Inte bra. Jag köpte nya hojkläder på rean i höstas och det är nog lika bra att erkänna...... Jag kan inte stänga dragkedjan på jackan för att magen är ivägen....... :crash Och vi drar om tre veckor!! :va Vad hände?? Ha ha ha! En lägenhetsrenovering som drog ut REJÄLT i tid kombinerat med på TOK för mycket jobb och att jag bodde på en uppblåsbar säng med pyspunka på jobbet i ganska många månader gjorde sitt till. Fick kliva upp 2 - 3 gånger per natt och blåsa upp sängen. Ingen tillgång till kök heller så mest restaurangmat. Jag kör igång rejält imorgon bitti. Det här funkar inte. Om jag VERKLIGEN skärper mig kan jag nog tappa 8 kilo på tre veckor och då kommer jag kunna stänga jackan. Och sen får jag skärpa mig och tänka på vad jag käkar under resan också. Men nu blir det till att köra stenhårt! Fy faan.....! :lol

Har inte hunnit köra en meter på hojen heller men ska försöka klämma in en heldag innan vi drar. Tänkte tuta ner till Touratech i Linköping för att köpa lite papperskartor istället för att köra ner till Vasagatan och Kartbutiken här i Stockholm. Ska hämta min sadel där också som varit på reparation. Då får jag en chans att köra igång mig lite på en olastad hoj.

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Idag vart vi och hämtade lite reservdelar och annat bra att ha om hojen skulle tvärdö på något konstigt ställe. Bl.a. ringantenn, elektronik till bränslepump och lite annat smått och gott. Hade beställt prylarna på BMW Solna i höstas men dom klappade igen mc-avdelningen helt plötsligt och det utan att meddela mig att dom samtidigt skitit i att ta hem min order.

Nu var det ju inte riktigt så. BMW sålde hela verksamheten i Solna till Bavaria, som senare fattade beslutet att renodla sin affär och upphörde därför med MC-försäljningen :7peta
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet inte om ni kommer ihåg första inlägget i den här tråden där jag lite torrt konstaterade att jag var fet men att detta skulle åtgärdas innan vi drog. Kan nog konstatera att ingenting hänt på den fronten utan snarare tvärt om har jag nog gått upp några kilo. :mad: Inte bra.

Banta hårt i 3v, sen kommer du tappa vikt på vägen också, speciellt i Mongoliet. Du kommer förstå när du är där :3freak
You can do it!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Nu var det ju inte riktigt så. BMW sålde hela verksamheten i Solna till Bavaria, som senare fattade beslutet att renodla sin affär och upphörde därför med MC-försäljningen :7peta

Så är det säkert men samma resultat för mig vad det gäller prylarna..... Själva nedläggningen gick fort och det lär bli rackarns svårt att få hojen servad på ett tag. Vet inte riktigt när Probike drar igång men som det är i dagsläget så är det ca 2 månaders framförhållning på service på AVA. Dom håller på att drunkna i bokningar. Nog bra om BMW-förarna inser att rejäl framförhållning vad det gäller servicetider är ett måste nu under en period. Funderar på att boka servicetid till hösten redan nu......
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Men faan då..... Det ska kanske inte alls gå trots allt..... Smolk i bägaren..... Har varit i kontakt med dom som ska hjälpa till med visum och även mejlat konsulära avdelningen på ambassaden..... Det finns en maxgräns vad det gäller turistvisum till Ryssland på 30 dagar. Dom är av vad jag förstått mycket hårdare om man inte ansökt om visum till Ryssland tidigare. Vi klarar oss INTE på 30 dagar. Har mejlat och frågat om det går att söka dubbla visum, ett för ditresan och ett från Mongoliet och hem igen. Det troliga är att detta inte funkar. Mongoliet är inte problemet utan det handlar om visumregler. Det kan vara så att reglerna skiljer sig beroende på vilket land man själv bor i. Jag har ett flertal polare som gjort liknande resor genom Ryssland utan att ha ansökt om visum tidigare och dom har fått turistvisum som gäller under längre tid och multi entry. Det kan vara så att reglerna ändrats på sistone då Ryssland verkar vara sura på EU som det är nu. En polare i Bulgarien berättade att det genomförts förändringar på sistone i jämförelse med förra året då hon gjorde en långkörare genom Ryssland.

Usch. Nu blev jag trött. Får vänta på svar från konsulära avdelningen men det ser inte något vidare ljust ut...... Vad gör vi då? Skita i Mongoliet och kanske satsa på Murmansk via Kirkenäs istället och sen söderut genom Ryssland via Ukraina och ner och hälsa på våra polare i Bulgarien? Vi kommer ju hinna med en rejäl sväng genom Bosnien och kanske kolla Prora på hemvägen. Eller franska/spanska/portugisiska Atlantkusten? Faan. Nu blev jag trött på riktigt. Blir kanske ett rubrikbyte på den här tråden..... Vi blev även informerade om att man måste förboka och betala vartenda boende på vägen genom Ryssland i förtid också. Vilket gör att vi kommer bli fullständigt bakbundna. Har det alltid varit så här under dom senare åren när man reser i Ryssland? Vi har ju flängt runt i Ukraina och det landet är det många som anser vara mer ryskt i mentaliteten än Ryssland nu för tiden och där får man göra ungefär hur man vill. Det här var jag INTE riktigt förberedd på..... Får se vad det blir för svar från konsulära avdelningen men det ser inte direkt ljust ut. Vi klarar oss INTE på 30 dagar..... Åtminstone inte utan att över huvudet taget hinna se något av vare sig Ryssland eller Mongoliet åtminstone och då faller ju hela prylen......

Tips någon? Ska kontakta en rysk polare som bor i Ryssland och se om han har några tips och råd.....

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Fan va trist att det ska vara så jävla svårt då!? Hoppas det löser sig! Mongoliet är ju sjukt lockande!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Fan va trist att det ska vara så jävla svårt då!? Hoppas det löser sig! Mongoliet är ju sjukt lockande!

Vi håller på som faan med att lösa detta. Med lite tur funkar det. Har fått hjälp av Doug och en gemensam polare som har lite känningar. Om det funkar så vore det fantastiskt men det kommer bli ett par rejält spännande veckor framöver innan allt fallit på plats...... Sambon fixar visum till Mongoliet i nästa vecka när jag är i Tyskland och spelar och med lite tur får vi en invitation som gör att allt löser sig i posten i nästa vecka.... Löjligt hektiska veckor framöver. Och spännande. Annars får det bli franska/portugisiska/spanska Atlantkusten eller östeuropa igen..... Eva har inte kört Transalpina, vi vill ta oss till Kosovo igen och jag vill se mer av Bosnien. Eller Turkiet. Värsta scenariot är att vi får skjuta upp Mongoliet ett år men det skulle INTE kännas kul.... Men det är inte vi som bestämmer det i slutänden. Vi får bara hoppas på det bästa..... :)

Lite skojjigt egentligen...... När det strular så är det ju så himla käckt med motorcykel att det bara är att omplanera lite snabbt och styra kosan någon annanstans istället. Grönt kort och allt sådant är ju ordnat så vi är helt klara för hela EU/Europa. Vi kan dra vart som helst. Spelar liksom ingen roll i stort om man packar rätt. Vi skulle kunna dra till Marocko om vi ville! Men helst vill vi till Mongoliet. :lol
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
La upp en Wordpress-sida igår kväll inför säsongens hojresa.

http://birkaadv.wordpress.com/

Vi håller på att göra en websida med ett litet forum inriktat på långresor på hoj men jag tror inte att vi hinner få det klart och upplagt innan vi drar. Vilket förhoppningsvis blir inom en vecka om nu bara ryssarna får tummen ur och ger oss dom visum som vi behöver. Vilket inte alls är säkert. Då finns det en lite improviserad plan B som vi får ta till om Mongoliet skiter sig på grund av det. Vilket vore VÄLDIGT tråkigt då allt annat är klart. Forumet kommer gå under namnet "Birka Adventure Riders" och det är titeln även på Wordpress-sidan. Kommer nog lägga upp bilder och annat här också men en STOR fördel med Wordpress är att man kan lägga upp text och bilder i ett e-mail och mejla ett blogginlägg. Man kan förbereda inlägg och sen bara trycka på "Skicka" när man har internetuppkoppling så gör Wordpress-motorn resten. Väldigt enkelt och smidigt. Mer senare när vi vet vad som händer med visum..... :va
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Oki. Fick inbjudan idag och vi drog iväg till resebyrån som ska hjälpa till att fixa visumet omedelbart. Dom har direktkontakt med ambassaden och det känns bra. Så nu är allt inlämnat och dom tyckte att allt såg bra ut på resebyrån. Vi får besked om när visumen kan hämtas upp. Onsdag eller senast torsdag. Vi kommer iväg sex dagar senare än beräknat. Vi har en LITEN tanke på att ta hojarna och oss själva på tåg från Moskva till Ulan-Ude för att spara in lite tid. Det bör göra att vi sparar 5 - 6 dagar och en HEL del jobb. Det gör att vi kan byta däck i Ulan-Ude och sen ha ordentligt med tid på oss att ta oss till Ulanbataar och sen västerut hemåt igen. Bättre att komma dit så fort och smidigt som möjligt och sedan kunna tagga ner rejält. Hade vi kommit iväg idag, vilket var den ursprungliga planen, så hade det varit en annan sak. Strul och annat har försenat oss en vecka nästan. Vilket är 1/8-del av den ursprungliga restiden. Vi får se. Verkar inte som att det går att boka plats för hojarna på tågen här hemifrån utan det får vi göra från Moskva på tågstationen. Har skickat en förfrågan till en rysk långresehojåkare jag känner om han vet hur det funkar med tåg och hojjar. Om det inte funkar kör vi givetvis fram och tillbaka men det ska nog gå om man mutar sig fram lite. Nu ser det inte nattsvart ut längre i alla fall. Fram tills väldigt nyligen verkade det som att vi över huvudet taget inte skulle kunna ta oss iväg. Men jag vågar inte ta ut någonting förrän vi verkligen har passen med visumen i vår hand. Vilket blir på onsdag, senast torsdag. Vi har bokat oss och hojarna på färjan till Åbo torsdag kväll mest för säkerhets skull. Det var enda färjan av alla dom som korsar Östersjön som hade plats för två hojar. Alla andra var fullbokade både onsdag och torsdag både till Tallin, Riga och Helsingfors. OM vi får visumen på onsdag ska vi kolla avbokningar för onsdagen med förhoppning om att dra en dag tidigare. Fy faan. Återkommer i ärendet.....

//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Fick reda på idag från företaget som hjälper till med visumen att vi kan hämta upp dom på onsdag. GAAAHHH!!! Men jag vågar inte tro att vi kommer kunna dra förrän jag verkligen har visumen till Ryssland i handen....:crash

Hämtar upp off road-däck till hojarna på onsdag också. Har försökt att hitta däcksverkstäder i Sibirien och Mongoliet med förhoppning om att kunna plocka upp däck när vi närmar oss men det har inte varit helt enkelt..... Så vi får ta med oss däck hemifrån. Extra vikt och bök men vågar inte chansa. Tack till Pat för goda råd!!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Däckverkstäder finns det överallt därborta (betänk skicket på deras vägar). Kunde du inte bara skickat däcken till lämpligt hotell?

Fick reda på idag från företaget som hjälper till med visumen att vi kan hämta upp dom på onsdag. GAAAHHH!!! Men jag vågar inte tro att vi kommer kunna dra förrän jag verkligen har visumen till Ryssland i handen....:crash

Hämtar upp off road-däck till hojarna på onsdag också. Har försökt att hitta däcksverkstäder i Sibirien och Mongoliet med förhoppning om att kunna plocka upp däck när vi närmar oss men det har inte varit helt enkelt..... Så vi får ta med oss däck hemifrån. Extra vikt och bök men vågar inte chansa. Tack till Pat för goda råd!!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hämtar upp off road-däck till hojarna på onsdag också. Har försökt att hitta däcksverkstäder i Sibirien och Mongoliet med förhoppning om att kunna plocka upp däck när vi närmar oss men det har inte varit helt enkelt..... Så vi får ta med oss däck hemifrån. Extra vikt och bök men vågar inte chansa. Tack till Pat för goda råd!!

Så lite så! Hoppas det går bra nu!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Däckverkstäder finns det överallt därborta (betänk skicket på deras vägar). Kunde du inte bara skickat däcken till lämpligt hotell?

Det är inte för sent att skicka då jag ska hämta dom på onsdag. Men samtidigt så har jag inga större problem med att ha däcken surrade på hojarna. Lite bökigare på morgonen och kvällen men inte så att det känns allt för jobbigt. Ska fundera lite mer över detta. Finns både för- och nackdelar med att ha däcken med sig på hojen.....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är inte för sent att skicka då jag ska hämta dom på onsdag. Men samtidigt så har jag inga större problem med att ha däcken surrade på hojarna. Lite bökigare på morgonen och kvällen men inte så att det känns allt för jobbigt. Ska fundera lite mer över detta. Finns både för- och nackdelar med att ha däcken med sig på hojen.....

En uppenbar nackdel är att de väger en massa och tar en massa plats :)
Men som sagt - däckkrängare hittar du överallt därborta.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
En uppenbar nackdel är att de väger en massa och tar en massa plats :)
Men som sagt - däckkrängare hittar du överallt därborta.

Fördelen är ju om han oväntat måste byta däck pga t.ex. däckskada. Men visst, däck finns det ju såklart där borta med MEN, just TKC80, hur lätt är det att hitta sådana i långbortistan-Ryssland? Men ja de väger ju en del helt klart, dock är ni ju en person på varje 1200GS, det är vikt som hojen utan problem klarar av, lite mer för er att brottas med bara. Däcken bör väl gå runt topboxen väl, eller? Själv åker jag minst 500-600 mil under en månad runt om i norra Skandinavien i sommar på en fullastad 800GS med passagerare. Är nog minst lika bökigt.

Men ja, kan du skicka däcken till nånstans ni kommer stanna till så kan det helt klart vara en idé. Skulle jag nästan ha gjort och istället ta med ett däckfixkit till slanglöst i bagaget istället. Eller ja, istället, det tar jag alltid med.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top