Mongoliet t/r sommaren 2012....

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ballt! Se till att fixa resedagbok med mycket bilder! Kan bli rolig läsning :)
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena !

Ball resa. Lär bli intressant för er.

Jag jobbar en hel del på kinesiska sidan. Inre mongoliet. Och det är sköna människor. Ganska hardcore om man säger så.

Jag träffar massor med mongoler däruppe. De åker ut och in i Kina hela tiden för att shoppa och festa. Jag har festat många gånger med båda mongoler och kines-mongoler. Snygga tjejer på 50 kilo som super ner vilken svensk bonnadräng på 100 kilo som helst. Damn, vad dom super...

så det där med uppehållet med alkoholen kan du ju vara beredd på att släppa på en aning om du ska umgås med Mongoler. De super värre än ryssar. Vi snackar 20 cl snapsar som man tömmer rakt upp och ner både innan, under och efter maten.

Men om du passerar manlighets ritualerna/penismätningen så har du vänner för livet. Otroligt reko människor, om du nu inte träffar på undantagen som finns i alla länder.

Här är en bild från inre mongoliet. 1,5 mil grusväg över bergen i bakgrunden ligger gränsen till mongoliet.

Obs, Jag ville inte plåga det stackars djuret med mina 120 kilo så jag stod bredvid,,,,
 

Bifogat

  • IMG_1639.jpg
    IMG_1639.jpg
    234.7 KB · Visningar: 286

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kul! :D Söt kamel. Eller om det kanske är en dromedar...... :va

Vi har kommit på att Irbit ligger rätt i vägen när man ska till Mongoliet. Vore RACKARNS roligt med ett besök på Ural-fabriken..... Jag är sjukt sugen på en sidovagns-Ural..... :tungan ;)

//Jan
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ha ha ha! Du är bra på att tortera folk...... :tummenupp

//J :D

Sorry, är bara väldigt ölintresserad och dricker det gärna! Blir nog aldrig någon ölbantning för min del! :tummenupp Dock har jag kört LCHF några kortisar och det fungerar förvånansvärt bra. Dock har jag aldrig haft mer än 3-4 kg att gå ner. Lycka till hur som helst!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ajdå, har du också fastnat i de tankarna. Det som lockar mest är att den är tvåhjulsdriven. Tänk vad man skulle kunna häsa runt på den på vintrarna! :yoparty

Ha ha ha! Precis! Hur kul som helst. En Ranger givetvis! Oj oj oj! Vill ha!! Måste fixa ett större garage bara! :gnissla :D

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ha ha ha! Precis! Hur kul som helst. En Ranger givetvis! Oj oj oj! Vill ha!! Måste fixa ett större garage bara! :gnissla :D

//J

Jag har för länge sedan att jag måste flytta till kåk med uppvärmt dubbelgarage (i huset) för att få plats med alla pryttlar.....

Det blir en dyr historia för att få plats med sina leksaker :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Faanskap. Vi får skippa -istan länderna på hemvägen. Kazakstan har ändrat reglerna för visumansökan. Om man ska söka visum till Kaz måste man flyga över till England och ansöka om visum personligen på Kazakstans ambassad i London. Vilket vi vare sig har tid, råd eller lust med. Kaz vill inte ha turister tydligen. Hemfärden kommer gå snabbare vilket gör att vi kanske kommer hinna förbi Bulgarien och hälsa på polare på hemvägen istället. En av dom, Polly, kommer kanske hänga på till Mongoliet. Det vore rackarns roligt. Pratade med henne idag. Två tjejer och jag. :tummenupp

Som det ser ut nu så ska vi besöka några gamla Gulag-läger, Uralfabriken i Irbit och lite annat smått och gott i Ryssland. Och se så mycket vi hinner med i Mongoliet. Tråkigt med Kaz dock.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Synd på Kazakstan men ni kommer ju få en riktigt grym resa ändå. Jag är grymt avundsjuk! Jag for till Murmansk i somras och fick definitivt mersmak på Ryssland så jag garanterat att återvända för en längre trip inom dom närmsta åren.

Hur går det med träningen då?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Faanskap. Vi får skippa -istan länderna på hemvägen. Kazakstan har ändrat reglerna för visumansökan. Om man ska söka visum till Kaz måste man flyga över till England och ansöka om visum personligen på Kazakstans ambassad i London. Vilket vi vare sig har tid, råd eller lust med. Kaz vill inte ha turister tydligen. Hemfärden kommer gå snabbare vilket gör att vi kanske kommer hinna förbi Bulgarien och hälsa på polare på hemvägen istället. En av dom, Polly, kommer kanske hänga på till Mongoliet. Det vore rackarns roligt. Pratade med henne idag. Två tjejer och jag. :tummenupp

Som det ser ut nu så ska vi besöka några gamla Gulag-läger, Uralfabriken i Irbit och lite annat smått och gott i Ryssland. Och se så mycket vi hinner med i Mongoliet. Tråkigt med Kaz dock.

Men seriöst? Måste väl fan gå å styra upp på något vis? Låter ju helt befängt att man måste åka till London själv för att styra upp ett visum! Har du kollat alla möjligheter och kollat så att det inte finns någon "loop hole" som man kan utnyttja?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Synd på Kazakstan men ni kommer ju få en riktigt grym resa ändå. Jag är grymt avundsjuk! Jag for till Murmansk i somras och fick definitivt mersmak på Ryssland så jag garanterat att återvända för en längre trip inom dom närmsta åren.

Fan säg inte så, jag har lite ångest över att vi beslutat oss för att skippa Murmansk å Ryssland i förmån för mer tid för småvägar å äventyr, vildmarksliv och vandring i Norrland, norra Finland och framför allt Nordnorge.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Faanskap. Vi får skippa -istan länderna på hemvägen. Kazakstan har ändrat reglerna för visumansökan. Om man ska söka visum till Kaz måste man flyga över till England och ansöka om visum personligen på Kazakstans ambassad i London. Vilket vi vare sig har tid, råd eller lust med.

Tid och råd har ni men lusten finns inte. Resebutgeten kommer bli högre än vad ni räknar på nu.

En dum fråga bara. Varför ge upp drömmen när det handlar om så lite? Är det snålhet eller lathet det beror på?

Skicka ansökning med post och 7 pund så du får tillbaka passet med post. Mejla till ambassaden vilken dag ni kan hämta ut visumet. ta morgon flyg till london o kvälls flyg hem samma dag. Passa på att äta en god middag med frugan i london och se det som en heldag bara för er 2 och det kommer ge så mycket mer. Resan som ni VILL göra.

Ge upp en drömresa för 3000kr och du kommer ångra dig.

Tänkvärt?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Men seriöst? Måste väl fan gå å styra upp på något vis? Låter ju helt befängt att man måste åka till London själv för att styra upp ett visum! Har du kollat alla möjligheter och kollat så att det inte finns någon "loop hole" som man kan utnyttja?

Visum måste hämtas personligen på ambassaden. Det är samma regler till alla länder så Kazakstan är inget undantag.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det MÅSTE ju gå att få visum på annat sätt. Ge inte upp så lätt. Har ni varit i kontakt med tex Visumdirekt?

Faanskap. Vi får skippa -istan länderna på hemvägen. Kazakstan har ändrat reglerna för visumansökan. Om man ska söka visum till Kaz måste man flyga över till England och ansöka om visum personligen på Kazakstans ambassad i London. Vilket vi vare sig har tid, råd eller lust med. Kaz vill inte ha turister tydligen. Hemfärden kommer gå snabbare vilket gör att vi kanske kommer hinna förbi Bulgarien och hälsa på polare på hemvägen istället. En av dom, Polly, kommer kanske hänga på till Mongoliet. Det vore rackarns roligt. Pratade med henne idag. Två tjejer och jag. :tummenupp

Som det ser ut nu så ska vi besöka några gamla Gulag-läger, Uralfabriken i Irbit och lite annat smått och gott i Ryssland. Och se så mycket vi hinner med i Mongoliet. Tråkigt med Kaz dock.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Visum måste hämtas personligen på ambassaden. Det är samma regler till alla länder så Kazakstan är inget undantag.

Ja kanske det OM man slapp åka utomlands för att göra detta. Rysslands ambassad kör samma grej men där kan man ju lösa det via nätet hos t.ex. sweagent.se. Har vi ingen Kazakhstan-ambassad i Sverige? Och om inte, finns det ingen liknande lösning som med sweagent.se och Ryssland?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ja kanske det OM man slapp åka utomlands för att göra detta. Rysslands ambassad kör samma grej men där kan man ju lösa det via nätet hos t.ex. sweagent.se. Har vi ingen Kazakhstan-ambassad i Sverige? Och om inte, finns det ingen liknande lösning som med sweagent.se och Ryssland?

Inte av vad vi har förstått. Tidigare funkade det att skicka men man måste hämta upp personligen. Ringde till Kaz ambassad i London och dom konfirmerande detta. Ny regel sedan ett eller två år av vad jag förstod.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tid och råd har ni men lusten finns inte. Resebutgeten kommer bli högre än vad ni räknar på nu.

En dum fråga bara. Varför ge upp drömmen när det handlar om så lite? Är det snålhet eller lathet det beror på?

Skicka ansökning med post och 7 pund så du får tillbaka passet med post. Mejla till ambassaden vilken dag ni kan hämta ut visumet. ta morgon flyg till london o kvälls flyg hem samma dag. Passa på att äta en god middag med frugan i london och se det som en heldag bara för er 2 och det kommer ge så mycket mer. Resan som ni VILL göra.

Ge upp en drömresa för 3000kr och du kommer ångra dig.

Tänkvärt?

Nej vi har absolut inte tid att dra över till London för att hämta upp visumet. Finns inte en chans i helvetet. Och det har absolut inte med lathet att göra. Pengarna hade nog löst sig men detta blir en hyffsat lågbudget resa. Campingprylar ska med och vi ska tälta så mycket det går. Inga dyra hotell. Lite samma tänk som resan till Island förra sommaren. Vart en natt på hotell. Resten i tält. Men vi är inte allt för ledsna. Vi tar Kaz framöver istället och detta öppnar upp möjlighet att se mer av Ryssland och lägga tid på andra saker under resan som vi faktiskt prioriterat bort till fördel för -istan-länderna. Så det blir nog bra i alla fall.

//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jan, å andra sidan gör det inte så mycket att ni missar Kaz. Visst, det är ball att ha sett Uralsjön och Baikonur etc, men mina bestående minnen från vår resa kommer från Mongoliet. Nu får ni ju mer tid där istället, det är bra.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top