Momsfråga angående mc.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Oki så här är det.
En polare till mig köpte en fabriksny hoj 2010 från en mc firma som i sin tur hämtade hem den från en återförsäljare i Danmark.

Han köpt hojen reggad och klar.
Betalade fick kvitto m.m.

Och nu ska han sälja hojen till en firma som i sin tur börja ta ett steg bakåt.
Anledning till detta är att firman som tog hojen till Sverige har väldigt dåligt rykte och de misstänker att de aldrig betalade någon moms när hojen kom till Sverige (momssmitning).
Och nu är de rädda för att de kan bli skyldiga till att betala momsen om de köper in hojen av honom.

Kan detta verkligen hända?
Han har ägt hojen som sagt snart i 5år utan att Skatteverket har hört av sig.
Och om han skulle sälja den kan väl ingen bli momsskyldig oavsett om det är firma eller privatperson.
Eller har jag så fel?

Om han köpt hojen från en svensk firma och fått kvitto med svensk moms ska det inte vara några problem.

Nej Han behöver inte oroa sig för att betala dubbelmoms, han har ju redan kvitto som talar om att han betalat momsen vid köp och till företaget.

Kan ett företag svensk registrera en ny mc utan att betala momsen :va
Ja han får leta upp sitt gamla kvitto från firman.
Tack för all hjälp :tummenupp

Kan ett företag svensk registrera en ny mc utan att betala momsen :va
Ja han får leta upp sitt gamla kvitto från firman.
Tack för all hjälp :tummenupp

Där var ett företag som importerade MC och sålde till riktigt bra pris. Ägarna fick fock krypa in i finkan för momsbedrägerier.

Anledningen är att på fordon betalas momsen i landet där fordonet registreras och inte nödvändigtvis där de säljs. Så företag X köper in mc momsfritt från Spanien och säljer den med moms i Sverige. Sen glömmer bolaget att betala in momsen till SKV. Vips ännu mer pengar ner i fickan....

Baksidan är att ägaren av fordonet kan tvingas betala moms i efterhand. Man krävde in pengar från ett antal köpare i samband med att härvan uppdagades men långt ifrån alla. Nu lär det vara lugnt....

Kan varit den härvan.
Hans hoj var från 2012 och inte 2010.

Men då borde firman känna sig lugna att köpa in den från honom.

Om man får utskrivet på kvittot att momsen på 25% är betalt, kan man aldrig krävas på moms i efterskott. Då är det säljaren som inte har skött sin moms rätt.

Annars skulle det vara helt galet, tänk att man måste kolla om Volvo verkligen har betalat in moms för din nya bil. Annars åker du på det själv... Lär aldrig hända som sagt.

Jag sa till polaren igår att kolla kvittot.
Men pajasen hittar inte kvittot.
Han vände sin lägenhet upp o ner utan att hitta det.

Kan det bli problem om det nu inte är betald :confused:

Om man får utskrivet på kvittot att momsen på 25% är betalt, kan man aldrig krävas på moms i efterskott. Då är det säljaren som inte har skött sin moms rätt.

Annars skulle det vara helt galet, tänk att man måste kolla om Volvo verkligen har betalat in moms för din nya bil. Annars åker du på det själv... Lär aldrig hända som sagt.

Vet du eller spekulerar du?

Därför att jag känner folk som i domstol dömts att betala moms på fordon de köpt i tron att momsen betalt korrekt.

Jag vet i alla fall att kvitto gör dig fri. Om det står att du har betalat moms så har du det. Sen att säljaren i sin tur inte betalar in den kan inte du straffas för.

Sen att vissa tror att de betalar moms men det inte står på kvittot är en annan sak.

Last edited:
Jag vet i alla fall att kvitto gör dig fri. Om det står att du har betalat moms så har du det. Sen att säljaren i sin tur inte betalar in den kan inte du straffas för.

Sen att vissa tror att de betalar moms men det inte står på kvittot är en annan sak.

Fast när det är fordon så gäller lite andra regler. SKV556 är bra.

Ett fordon som importeras (dvs alla utom typ Volvo made in muteborg) är det personen eller företaget som tar fordonet i bruk första gången som är ansvarig för att momsen betalas. Hos en vanlig mchandlare så är det redan löst och betalt när du hämtar ut fordonet men där finns kryphål.

Fordonet köps utan moms inom EU, importeras till Sverige och sedan skriver företaget fordonet direkt på köparen som förste ägare. Fordonet tas i bruk och förste brukare är köparen.
Företaget som sålt fordonet "glömmer" att redovisa att de importerat ett fordon till SKV, utfärdar ett kvitto med moms och alla tror att det är bra. Det fungerar ända till man sporadiskt samkör bilregistret med SKV uppgifter om inbetald moms.....

När detta uppdagas är det köparen som är betalningsskyldig för momsen i egenskap av förste brukare och bolaget kursas med en målvakt som tar smällen när mcköpare försöker kräva tillbaka sina icke existerande momspengar....

Så finns det någon här som har råkat ut för detta efter ett MC köp när moms står på kvittot? Ett kvitto som kommer från ett riktigt moms registrerad företag i Sverige.

Men om han nu säljer den till en firma eller privatperson och det sedan skulle visa sig att momsen inte är betald.
Är det då den nya ägaren som blir ersättningsskyldig eller står skulden på polaren (han är första ägaren som har tagit ut den i bruk).

Den är inte köpt i Borås så det har inte med den härvan att göra.

Men om han nu säljer den till en firma eller privatperson och det sedan skulle visa sig att momsen inte är betald.
Är det då den nya ägaren som blir ersättningsskyldig eller står skulden på polaren (han är första ägaren som har tagit ut den i bruk).

Den är inte köpt i Borås så det har inte med den härvan att göra.

Det är förste brukaren som är momsskyldig så jag ser inga skäl till att ett bolag skulle vara oroliga. Och har skatteverket inte hört av sig ännu så hade jag inte bekymrat mig 5 år senare...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti