R-Jonas
Medlem
- Gick med
- 23 Feb 2004
- Hoj
- R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Oki så här är det.
En polare till mig köpte en fabriksny hoj 2010 från en mc firma som i sin tur hämtade hem den från en återförsäljare i Danmark.
Han köpt hojen reggad och klar.
Betalade fick kvitto m.m.
Och nu ska han sälja hojen till en firma som i sin tur börja ta ett steg bakåt.
Anledning till detta är att firman som tog hojen till Sverige har väldigt dåligt rykte och de misstänker att de aldrig betalade någon moms när hojen kom till Sverige (momssmitning).
Och nu är de rädda för att de kan bli skyldiga till att betala momsen om de köper in hojen av honom.
Kan detta verkligen hända?
Han har ägt hojen som sagt snart i 5år utan att Skatteverket har hört av sig.
Och om han skulle sälja den kan väl ingen bli momsskyldig oavsett om det är firma eller privatperson.
Eller har jag så fel?
En polare till mig köpte en fabriksny hoj 2010 från en mc firma som i sin tur hämtade hem den från en återförsäljare i Danmark.
Han köpt hojen reggad och klar.
Betalade fick kvitto m.m.
Och nu ska han sälja hojen till en firma som i sin tur börja ta ett steg bakåt.
Anledning till detta är att firman som tog hojen till Sverige har väldigt dåligt rykte och de misstänker att de aldrig betalade någon moms när hojen kom till Sverige (momssmitning).
Och nu är de rädda för att de kan bli skyldiga till att betala momsen om de köper in hojen av honom.
Kan detta verkligen hända?
Han har ägt hojen som sagt snart i 5år utan att Skatteverket har hört av sig.
Och om han skulle sälja den kan väl ingen bli momsskyldig oavsett om det är firma eller privatperson.
Eller har jag så fel?